Koka pasta i omgångar?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har bjudit till middag ikväll och då jag inte är så bra på matlagning har jag ett mycket enkelt recept planerat, med spagetti och sås. Maten är inköpt.

Nu läser jag hur mycket vatten som rekommenderas per portion spagetti (har inte tänkt så mycket på det innan då jag oftast bara lagar till mig) och jag har inte en så stor gryta. Har bjudit åtta personer och ska då behöva åtta liter vatten. Min största gryta rymmer fyra liter så jag måste koka i två omgångar. Hur sparar jag bäst den första omgången så den inte blir kall och klibbig?
 
Det man vill åt med mycket vatten är att pastan ska kunna röra sig och inte klibba ihop. Jag har aldrig kokat pasta "efter recept" utan går helt på känsla vad gäller mängder pasta/vatten men man kan kompensera för ett litet kokkärl genom att röra i pastan medan den kokar. Frågan är om en halvering av vattnet är väl mycket.

Annars så kan man röra ner olivolja i pastan för att stoppa den för att klibba ihop. Alternativt röra ner såsen i pastan och servera det tillsammans.
 
Fullt så mycket som en liter per person när man kokar till många, behövs kanske inte, men håller med om att fyraliters kastrull nog är i minsta laget, spagettin ska ju också rymmas ...
Smör eller olivolja på första koket och lägg det helst i en porslins eller glasgryta med lock så behålls värmen. Det tar ju inte så lång tid att koka spagetti (minska tiden genom att koka upp vattnet i vattenkokare om du har), men är du rädd att den kallnar kan du antingen sätta den i mikron på lägsta effekt (varmhållning) eller i ugnen på mkt låg temperatur några minuter. Blanda sedan "ny" med "gammal" spagetti.
Eller så börjar med att servera det första koket, så får de som tar om ta från ett rykande hett nykok. Dvs samtidigt som du häller upp första omgången sätter du på nästa (med uppvärmt vatten). Kanske hinner inte ens alla ta mat innan det andra koket är klart. :)
 
Räcker det då med mindre vatten till sista "doppet"? Grytan är ju fortfarande bara fyra liter.
Japp, det räcker.

Anledningen att man snabbt ska kyla av den efter första koket är för att stoppa kokningen och sen vid sista doppet låta den koka färdigt om man vill ha den fräsch. I annat fall blir den lätt överkokt.
 
Servera i omgångar vill jag slippa då pastan ska blandas med såsen och jag då måste göra även den i omgångar.
Kommit på att jag kan låna en gryta från syrran och koka i två samtidigt ☺
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp