Kohasighet?

E

_Elle_

Var och tittade på en pot. framtida tävlinghäst i helgen. En tvååring som verkade trevlig och bra på alla sätt bortsett från ett - Han är kraftigt kohasig bak. Det är nästan så bakhasorna går ihop helt. Säljaren påstår att mamman ser likadan ut (har inte sett med egna ögon) och hon var en hopphäst med mycket goda reslutat.

Hur allvarligt är detta? Det ser ju för jäkligt ut men hur mycket påverkar det hållbarheten? Han är ju två och växer ju en del fortfarande. Finns det en chans att han rätar upp sig av sig själv? Eller blir ännu värre (!) . Är det något en skicklig hovslagare kan laborera med? Vad har ni för erfarenheter av detta?

Sv: Kohasighet?

Hej

Jag skulle aldrig köpa en häst som ser så ut.
För det första skulle jag oroa mig för att det blir förslitningsskador. Han/Hon belastar ju fel delar.
Visst en hovslagare kan räta ut en del om det är där felet ligger.men ja skulle inte räkna med det.
Den är ändå 2 år gammal så ja tror inte att det växer bort.

Leta vidare om det är en tävlingshäst du vill ha.

Och varför avla på mamman om hon har defekter??

Lycka till !!!

vissa ej önskvärda benställningar bak kan öka risken för spatt.
Araber kan se kohasiga ut när dom vilar enligt aftonbladet.

Hej

Och varför avla på mamman om hon har defekter??

QUOTE] De kanske inte trodde att det skulle vara ärftligt? Vår connemaraponny är skev och inåttåad på ena frambenet. Hon har fått tre föl (dock inte i min ägo) som samtliga har korrekt benställning. Så det är ju inte alltid så att det går vidare. Kanske var det här den första fölungen som stoet har fått? I övrigt håller jag med dig. Risken för förslitningsskador är ju rätt stor så det är bättre att titta på en häst som är korrekt från början. Det skulle i alla fall jag göra.

Var och tittade på en pot. framtida tävlinghäst i helgen. En tvååring som verkade trevlig och bra på alla sätt bortsett från ett - Han är kraftigt kohasig bak. Det är nästan så bakhasorna går ihop helt. Säljaren påstår att mamman ser likadan ut (har inte sett med egna ögon) och hon var en hopphäst med mycket goda reslutat.

Hur allvarligt är detta? Det ser ju för jäkligt ut men hur mycket påverkar det hållbarheten? Han är ju två och växer ju en del fortfarande. Finns det en chans att han rätar upp sig av sig själv? Eller blir ännu värre (!) . Är det något en skicklig hovslagare kan laborera med?

Lustigt,, min bästa hopphäst som (på den tiden ) gick int. hoppning och på träning lätt klarade höjdhoppning på 2 meter vid 11 års ålder va oxå kohasig som föl/unghäst.

Du skriver att denna häst är två år, knappast varesig färdigväxt eller musklad. Ju mer en häst musklar sig bak (genom kompetent träning) ju mer bräddar den sig i sitt "bakställ". Rätt träning och rätt musklad brukar det innebära att "kohasigheten" avtar och den rätar upp sig i sina haser,, detta förutsatt att den även får en fysiologisk hovvård där varesig tränare eller hovis "förivrar sig."

En 2 åring som är kohasig skulle jag lägga mera vikt (syn) lite längre ner än själva hasen, titta mer på om den är uttåt tåad/rak eller innåt tåad i själva distala benet från kotan ner till hovens markplan.

Innåt roterad kota med rak distal balanc eller uttåt roterad kota med distal innåt tåad balanc så skulle jag avråda från ytterligare spekulationer.

Kohasig med icke roterad kota och rak distal balanc med svag tåvid het ser jag inga hinder för att ytterligare spekulera i mer än min egen förmåga att kunna genom rätt träning stärka upp denna individ.

Lycka till.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka