Kognitiv beteendeterapi

Wysiwyg

Trådstartare
Har du genomgått (eller genomgår) KBT? Hur har det fungerat? Hjälper det? Jag tänker främst mot tankemönster och invanda reaktioner.

Är det dyrt? Hur fungerar upplägget? Hur mycket tid tar det? Hur svårt är det att få remiss till en KBT-mottagning?

Har du genomgått (eller genomgår) KBT? Hur har det fungerat? Hjälper det? Jag tänker främst mot tankemönster och invanda reaktioner.

Är det dyrt? Hur fungerar upplägget? Hur mycket tid tar det? Hur svårt är det att få remiss till en KBT-mottagning?
Jag fick kbt-behandling genom landstinget efter att jag halvt jobbat ihjäl mig förra våren. För mig funkar det bra, att jag får övertala mig själv att min prestation på jobbet inte betyder att jag är en dålig människa de gånger jag inte presterar perfekt. Det finns andra faktorer som påverkar också... Jag gillar kbt och tron på tankens kraft, men sen har jag ju en mamma som är utbildad kbt-terapeut, så jag är nog lite partisk.

Det finns dyra privatkliniker, och det kan vara bra där med, men när det gäller terapeuter är det väldigt mkt personkemi, så att de är dyra behöver inte betyda att de funkar bättre för just dig.

Jag har definitivt fått hjälp med att hantera min ångest och mina tankeloopar tack vare KBT.

För mig gick det rätt fort att få hjälp då min psykolog på vårdcentralen var inriktad mot KBT. Vi är nu inne på vårt 5 år med terapi, men numera träffas vi som mest en gång i månaden för att jag ska bli påmind och inte falla tillbaka i mina invanda mönster. Innan dess kunde jag ha flertalet träffar i veckan med min psykolog, men det var inte då intensivt särskilt länge.

Eftersom min psykolog jobbade på min vårdcentral betalade jag 50kr/gång upp till frikortsbeloppet. Nu är min psykolog inte kvar utan har en privat praktik så nu betalar jag 350kr/gång vilket också känns överkomligt i och med att vi ses så sällan.

Så jag kam ärligt säga att alla pengar jag lagt på KBT har varit väl investerade då jag verkligen mår så mycket bättre nu än jag någonsin gjort och även när jag mår dåligt så har jag så mycket enklare att hantera det tack vare terapin.

Jag har en KBT-solskenshistoria. :)
Min KBT-behandling är verkligen det bästa jag gjort. Eftersom jag behövde hjälp omgående sökte jag mig till en privat mottagning där jag fick träffa en jätteduktig terapeut efter några dagar. Jag har lärt mig att bryta mina negativa tankemönster som ständigt ledde till katastroftankar och känslor av hopplöshet. Har blivit av med typ 95% av min ångest och depressionen jag levt med i nästan 15 år är borta. Jag har inte haft en enda panikattack på 5 månader och det var vardagsmat för mig innan.

Jag trodde inte att det skulle vara möjligt att må så bra som jag gör nu, och ingen i min omgivningen trodde faktiskt det heller. Men terapeuten hade inga tvivel om att jag skulle kunna bli "frisk". Det är nog den stora anledningen till att jag faktiskt blev det, att jag hamnade hos någon som verkligen trodde på mig och min förmåga.

Jag gick till en början dit varje vecka, efter 5 veckor gick jag varannan vecka, sedan glesades det ut till var tredje-fjärde vecka och efter ungefär 6-7 månader från mitt första besök var min behandling färdig. Jag blev själv förvånad över hur fort det gick, särskilt med tanke på att jag ju varit deprimerad i 15 år och var självmordsbenägen när jag började.

Dyrt var det, betalade 1100 kr per gång men det var så himla värt varenda öre. :bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 537
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar