köra transport vintertid

vinkelina

Trådstartare
funderar ju på att flytta från nuvarande stall. Dock med studentbudget blir de sannolikt stall utan manege. Vill dock fortsätta gå på de träningar jag brukar delta i.

Detta leder till att jag borde köpa/långtidshyra transport.

Har dock aldrig kört vintertid av ren feghet. halt och isigt, huga. hoppas kunna åka iväg till manege 1-2 dagar in i vecka och sedan ca varannat veckoslut, träningarna brukar hållas två dagar

Så, vill ha tips på vad man skall tänka på när man kör vintertid, kommer väl knappast att våga gasa på mer än 60 heller för den delen. Har idag en Saab 9-5 att dra med med automat (har dock ej ännu testat hur den är att dra med)

finns det nån transport som är "bättre" att köra med vintertid. får lägga 1800 på dragkroken, samt ta tummen ur ändan och fixa BE kort ;) har tidigare kört med lättare bil och släp så har klarat mig. önskar kunna lasta två hästar vid behov
 
Sv: köra transport vintertid

Sunt förnuft, bra däck och lugn chaufför brukar räcka. Har du någon form av erfarenhet av att häva sladdar utan släp är det ju positivt då i alla fall jag märkt att jag känner mig tryggare i vad jag håller på med om det faller sig så att det släpper.

En hink sand och en skyffel är bra att ha med sig om du ska in på mindre vårdade vägar med. Annars är det bara att köra, det är inget att vara nervös för :)
 
Sv: köra transport vintertid

Just framhjulsdrivet kan ju vara en miss vid vinterväglag och släp. Har själv kört Saab, och det är ett mindre helsike när det blir lite halt (vinter och/eller lera).

Har kört is snöstorm, fått sladd på ekipaget och mött plogbilen på tvären (släpet höll på att gå om bilen). Det var inte så sexigt.

Om du tycker det är väldigt obehagligt med tanken på körning, välj annat stall eller stanna hemma de dagarna det är kasst väglag. Osäkra förare är lika farliga som de övermodiga.
 
Sv: köra transport vintertid

Har dock aldrig kört vintertid av ren feghet. halt och isigt, huga.
<...>
Så, vill ha tips på vad man skall tänka på när man kör vintertid, kommer väl knappast att våga gasa på mer än 60 heller för den delen. Har idag en Saab 9-5 att dra med med automat (har dock ej ännu testat hur den är att dra med)
Öva, föreslår jag då. Antingen seriöst och formaliserat på officiell halkbana, eller med någon mer halkvan vän på en plogad tom parkering eller liknande. Känn efter hur bilen uppför sig i olika situationer och öva på att starta, svänga, bromsa, och göra undanmanövrer - med och utan släp.
Så bra däck som möjligt, både på bil och släp, ger dig en stor fördel. Dubbat eller odubbat är en egen diskussion, det beror mest på vilket underlag du oftast kör på. Automat är imo generellt inte att föredra i halt väglag med släp, du har sämre möjlighet att reglera dragkraft och känna grepp, men visst funkar det. Framhjulsdrift är inte heller optimalt; det funkar väldigt bra på plan och väl vinterväghållen mark men för att komma upp/loss i backar eller lerigt/halt underlag är det ofta bättre med bakhjulsdrift (eller fyrhjulsdrift förstås). Gäller det bara en kort bit i låg hastighet hjälper det väldigt mycket att sätta en eller två personer på framskärmarna (akta fötterna). Vi drar hästtransporten med framhjulsdrift och det funkar som sagt även på vintern, om än inte optimalt.
 
Sv: köra transport vintertid

Nu har inte detta med din fråga att göra; men om du måste köpa/hyra släp och åka till ridhus flera gånger i veckan, hamnar du inte på samma kostnader då som att stalla upp på en anläggning med ridhus?
 
Sv: köra transport vintertid

Vi har en Saab 9-5 och jag väljer absolut inte den om jag ska dra släp när det är halt. Då är det jättestor skillnad med fyrhjulsdrift. Vi har eländig väg sista biten med backar och smal slingrig väg så givetvis beror det på hur det ser ut för dig och vad du har för vägar att köra på. Har du mestadels plan väg går det säkert bra men om du är osäker hade jag inte gett mig ut när väglaget är för dåligt.
 
Sv: köra transport vintertid

Kan det inte vara så att de pengar du lägger på att hyra transport, bensin mm kommer att uppväga den dyrare stallhyran om du ska hitta ett ställe med manege - för att inte tala om besvär och tid. om du ska åka så ofta som två gånger i veckan?

Efter ett par obehagliga upplevelser på vintrarna - vobblande släp i snöslask och fastnat i isibbacke med nygrävda diken så undviker jag att köra transport om det går när det är isigt och snöigt ute. Men iår när min konvecalent är på G igen *viskar* så har jag letat upp ett ridhus på väldigt nära avstånd och som har både en ok väg - inga stora backar ;) och en bra parkering. = ridskola så de lär skotta och hålla fritt även på parkeringen.

En bra dragbil är ju oxå ett måste. Jag fick hjälpa loss mina stallkompisar ett par gånger när de slirade runt på stallplanen när de försökte parkera släpet och min Kia -diselkombi var verkligen en guldbil att köra släp med, får se hur nya saaben klarar det men tror att det bara är tyngden den kan ha lite problem med, motorkraft har den ;)
 
Sv: köra transport vintertid

Det är nog inte transporten du ska fundera över vad gäller körning på vintern utan bilen. Kommer bilen fram så brukar släpet följa med :) Men som de andra har sagt, öva på att köra med tomt släp. Och så vill jag bara säga att det är inte farligt att fastna. De kan vara farligt att halka av vägen men att köra fast i snö eller lera dör man inte av. Senast i helgen fastnade jag med bil och boggiesläp (med två hästar i) i lera i en liten uppförsbacke. Det vara bara att lasta ur, bogsera hela ekipaget, sedan lasta hästarna igen och åka hem. Om du kör i lite mer tätbebyggt område så lär det ju alltid finnas folk som kan hjälpa dig. Jag har sämsta vägbiten första biten hemifrån eller sista biten hem och jag brukar tänka att om det händer något där så kan jag alltid lasta ur hästen och rida hem :)
 
Sv: köra transport vintertid

Spontan följdfråga, vad är egentligen en bra bil att dra släp med på vintern? Är det nödvändigt med bil av modell mindre traktor eller duger det med ex en jeep cherokee (inte grand utan den mindre modellen)? Viktigare med en superbra fyrhjulsdrift och lågväxel eller superbra däck?
*Angel på biljakt så snart be-kortet är fixat*
 
Sv: köra transport vintertid

Det tycker jag inte, traktorn behövs ju mest om man är dålig på att ploga sin egen gård :) Landsvägarna är ju plogade och så oftast även större anläggningars parkeringar. Jag drar mest med en volvo v70 (diesel), har tidigare kört mycket med en volvo 740 (bakhjulsdriven och bra). Och så finns det en fyrhjulsdriven Mitsubishi pick up på gården för extrema tillfällen. Jag skulle säga att däcken är viktigast. Kanske ska tillägga att jag bor i Norrbotten.
 
Sv: köra transport vintertid

Spontan följdfråga, vad är egentligen en bra bil att dra släp med på vintern? Är det nödvändigt med bil av modell mindre traktor eller duger det med ex en jeep cherokee (inte grand utan den mindre modellen)? Viktigare med en superbra fyrhjulsdrift och lågväxel eller superbra däck?
*Angel på biljakt så snart be-kortet är fixat*

En vanlig Cherokee mosar sig ju fram hur bra som helst. Den är ju mer byggd för "terräng" än vad Grand:en är. :)
 
Sv: köra transport vintertid

Kanske ska läsa på lite mer om såna då, vill ju gärna ha en bil som går att komma ut ur om man står på en vanlig parkeringsruta :grin: och har inte hittat så mycket annat i samma storlek som får dra mer än 2000kg. VW Tiguan då kanske men dom ligger lite väl saftigt i pris för mig. Har ju bara en häst för tillfället så lär inte köra mer än det oftast men ska man både köpa släp och bil så vore det trevligt att i alla fall lagligt få köra två och vill gärna ha en bil med lite marginaler men ingen jättetraktor.
 
Senast ändrad:
Sv: köra transport vintertid

Kanske ska läsa på lite mer om såna då, vill ju gärna ha en bil som går att komma ut ur om man står på en vanlig parkeringsruta :grin: och har inte hittat så mycket annat i samma storlek som får dra mer än 2000kg. VW Tiguan då kanske men dom ligger lite väl saftigt i pris för mig. Har ju bara en häst för tillfället så lär inte köra mer än det oftast men ska man både köpa släp och bil så vore det trevligt att i alla fall lagligt få köra två.

Förutom med en Hummer H1, så tror jag inte att du kommer att ha några problem med att ta dig ut ur bilen när du står i en p-ruta. ;) Vet ju inte hur mkt du ska handla för, men det finns massor att välja på. Cherokee, Frontera, Landcruiser, Pajero, Sorento, pick up:er mm mm. När det gäller Jeep :love:, så får du ju väldigt mycket bil för pengarna.
 
Sv: köra transport vintertid

Och jag har en följdfråga på din följdfråga :): finns det nån bra model av Toyota som drar bra på vintern?

Kl.

Bra att öva så ofta man kan utan häst i de första gångerna och i olika väglag.
 
Sv: köra transport vintertid

Och jag har en följdfråga på din följdfråga :): finns det nån bra model av Toyota som drar bra på vintern?

Kl.

Bra att öva så ofta man kan utan häst i de första gångerna och i olika väglag.

Landcruiser, helt outstanding, går som en pansarvagn. Rav4 funkar också bra, om man vill ha en lite mindre och billigare Toya.
 
Sv: köra transport vintertid

*kl*

jag hatar min Volvo S60... den är vidrig å köra i minsta trassliga vällag (inkl leråkrar på tävlingar... )
 
Sv: köra transport vintertid

Spontan följdfråga, vad är egentligen en bra bil att dra släp med på vintern? Är det nödvändigt med bil av modell mindre traktor eller duger det med ex en jeep cherokee (inte grand utan den mindre modellen)? Viktigare med en superbra fyrhjulsdrift och lågväxel eller superbra däck?
*Angel på biljakt så snart be-kortet är fixat*

På bra väglag funkar de flesta bilar, är min erfarenhet men så fort det blir lite rejäl vinterväg i kombination med backiga vägar så är fyrhulsdrift ett måste. Jag har en Kia Sorento. Suverän bil!!! Den tar sig fram med lätthet. Kopplar lätt in fyrhjulsdrift och har även lågväxel. Lådan är en s.k. tip-tronic så jag kan "växla" den manuellt också ;) Jag älskar min KIA!!!
 
Sv: köra transport vintertid

Vid bra väglag är det inga problem att köra med släp vintertid, men skulle det vara risk för halka så skulle jag hellre hålla mig hemma o rida ut i skogen eller liknande.

Efter att ha lånat ut mitt släp som flyttransport till min syster en vinter och fått tillbaka det såhär så undviker jag i möjligaste mån att köra vintertid...
 
Sv: köra transport vintertid

Min vanliga lilla suv med variabel fyrhjulsdrift funkar super. Med dubbdäck på också så känner jag inget behov av varken starkare motor eller lågväxel :)

Ska man ha tvåhjuls är bakhjulsdrift bättre än fram.

Det allra viktigaste förutom en bra bil är KÖR MED VETT! Det orsakar flest olyckor, hastighet som inte är anpassad till väglaget.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 209
Senast: Skruttan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 672
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp