Köra sto med föl

Miss Sixty

Trådstartare
Då jag bestämt mig för att betäcka om mitt sto och måste köra de till station så undrar vad man ska tänka på.

Har ett släp med hård lucka bak och kommer ta ut mellanväggen men undrar hur man gör med bom där bak? Ska jag ge mig ut och köpa en lång bom?
 
OM du behöver en lång bom eller inte beror väl på hurdant stoet är när - brukar hon stå kvar lugnt medan man stänger luckan och tvärtom när man öppnar, kastar hon sig ut då?
Mina stora hästar har fått lära sig att stå i släpet med luckan öppen en stund, med bom bakom. De har då lärt sig att öppen lucka bak inte nödvändigtvis betyder att man måste ut så fort som möjlig.
Jag har aldrig kört med lång bom bak, när jag transporterat sto med föl.
Jag brukar styra in fölet med handkraft, stoet följer med bakom. Sen går jag mellan dem och stänger luckan... (de snälla "medhjälparna" på seminstationerna - de som tänkt den vänliga tanken att hjälpa till - brukar hinna fram lagom till luckan är stängd..)
 
Jag har kört utan bakbom. Haft släp med fronturlastning och ett sto som står bra så det har aldrig känts som ett bekymmer.
 
Jag kör oxå bomlöst,men då har jag avlat på tävlingshästar som är vana att stå i transporten med luckan öppen.
Så precis som med Ameos hästar vet dom att öppen lucka inte betyder ut.
 
Ok tack stoet står snällt till man ber henne baka ut så då kör jag nog utan. Tyvärr har mitt släps märke gått i konkurs så svårt att hitta tillbehör.
 
Men oj det har jag missat att du redan fått fölet.

Vad blev det ?
Och visst gick allt bra som jag, och alla andra, sa ?

:love: :love: :love:
 
Jag kör också utan bakbom. Har resvana hästar och långbom är så knöligt att hantera.
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
912
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp