Köpt ponny som visade sig haft fång

Veraoera

Trådstartare
För en månad sedan köpte jag en ponny som ska användas till träning/tävling. Ponnyn är 11 år och är tävlad lätt klass i hoppning. Hon är vet besiktigad utan anmärkning. Jag frågade säljaren vid provridning om hon har haft fång och svaret var "nej". Priset var dock billigt för den ponnyn tyckte jag och jag frågade också om det och jag fick, vad jag tycker, rimliga förklaringar till svar.

Min hovslagare sade direkt när han tagit av skorna att ponnyn har haft fång för ca 1/2 år sedan. Jag har pratat med säljaren och denna säger att man aldrig märkt att ponnyn har haft fång. Hur gör jag nu? Någon som varit med om liknande?
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Fång eller bara fångkänning??

Min ponny hade fångkänning i maj förra året, det märkte vi inte av alls utan det syntes på hovarna ett par månader senare... Så behöver inte betyda att ägaren visste om det...
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

För en månad sedan köpte jag en ponny som ska användas till träning/tävling. Ponnyn är 11 år och är tävlad lätt klass i hoppning. Hon är vet besiktigad utan anmärkning. Jag frågade säljaren vid provridning om hon har haft fång och svaret var "nej". Priset var dock billigt för den ponnyn tyckte jag och jag frågade också om det och jag fick, vad jag tycker, rimliga förklaringar till svar.

Min hovslagare sade direkt när han tagit av skorna att ponnyn har haft fång för ca 1/2 år sedan. Jag har pratat med säljaren och denna säger att man aldrig märkt att ponnyn har haft fång. Hur gör jag nu? Någon som varit med om liknande?

Ja ungefär samma historia. Mycket duktig veterinär konstaterade fång för 6 mån sen och säljaren blånekar. Vägrar ta tillbaka hästen av olika orsaker så hästen säljs till en hovslagare som kunde ha koll.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Jag vet inte. För att veta det antar jag att jag måste åka till klinik och undersöka hästen.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Hur mår ponnyn nu?
Under förutsättning att den inte har besvär med hovarna, ser jag inget större problem i att den eventuellt tidigare haft fång.
Man får ju se till att hålla den i lagom hull, undvika övervikt är nödvändigt. Tänka sig för med bete och liknande.

I övrigt behöver inte tidigare fång, som förra ägarna eventuellt inte lagt märke till, sätta ner kapaciteten.

Du fick ponnyn för ett lågt pris, den fungerar.
Var nöjd med din ponny.

Jag köpte fullt medvetet en fd fånghäst för nästan inga pengar alls. Hästen var också i dåligt skick: otränad, smällfet.
Hästen blev framgångsrik inom western upp till och med regionalnivå och allsvenskan division II.
Hästen är numera avlivad men inte på grund av fång.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Tack för svaren.:) Ponnyn verkar helt okej i dagsläget så jag tror inte heller att det behöver betyda så mycket. Jag har också erfarenhet av fånghäst sedan tidigare så jag kan väl leva med den extra oron det innebär. Även om ponnyn var billig så hade jag inte betalat det beloppet för den om jag vetat att den har haft fång. Det jag funderar på nu...borde jag åka och röntga hovarna? Kan jag begära prisreduktion eller häva köpet?
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Även om ponnyn var billig så hade jag inte betalat det beloppet för den om jag vetat att den har haft fång. Det jag funderar på nu...borde jag åka och röntga hovarna? Kan jag begära prisreduktion eller häva köpet?

Lite beroende på omständigheterna kring köpet (om det framgick att du inte skulle ha köpt ponnyn om den hade haft fång) och om säljaren kan sägas borde ha vetat att hästen haft fång så kan du häva köpet.

vill du veta mer kan du titta i 17-21 §§ köplagen förutsatt att du inte räknas som konsument vid köpet.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Var den igång vid den tidpunkten när den troligtvis haft fång? För i så fall har jag svårt för att tro att det skulle ha gått obemärkt förbi. Visserligen behöver inte hästen ha uppvisat typiska fångsymtom, men NÅGOT borde har märkts vid ridning. Som t.ex. att hästen var ovanligt "seg", kändes stel, eller något liknande.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Lite beroende på omständigheterna kring köpet (om det framgick att du inte skulle ha köpt ponnyn om den hade haft fång) och om säljaren kan sägas borde ha vetat att hästen haft fång så kan du häva köpet.

vill du veta mer kan du titta i 17-21 §§ köplagen förutsatt att du inte räknas som konsument vid köpet.

Tack för svaret:). Gör det någon skillnad om Säljaren visste om det eller inte? Räcker det inte med att hästen faktiskt har haft fång?
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Enligt säljaren så var hästen igång och de har inte märkt någon fång.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Trist! Det jag sett av fång tyder på att så pass allvarliga fånganfall så att hovar förändras eller att man får hovbensrotation rimligen måste upptäckas. Men om det t.ex. händer under en betesperiod skulle man kanske kunna missa det om man har dålig uppsyn på hästen.

Har hästen uppenbara fångförändringar och köparen nekat till fång går det kanske att häva köpet. Lagstiftningen är olika beroende på om du köpt av en verksamhet eller en privatperson. Så du får kolla vad som gäller i ditt fall. priset spelar också in (billigt pris - man borde fatta att en häst inte är helt problemfri etc).

Om inte säljaren är intresserad av att låta köpet gå tillbaka får du väl fundera om det är värt att processa. Många fånghästar lever bra liv om de bara sköts ordentligt.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Jag hade åkt till klinik och röntgat, ja. Syns det utanpå, så kan det mycket väl ha hänt något inuti hovarna också.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Hej hovslagaren kan inte konstatera att hästen har haft fång för 6 mån sedan på det sättet. Du kan heller inte konstatera att den har haft fång för så länge sedan genom röntgen, det enda du kan se är om hästen HAR hovbensrotation. Den har ponnyns tidigare hovslagare i sådana fall successivt verkat bort eftersom man verkar efter hovbenets läge och efter en hovbenssänkning efter det nya läget på hovbenet.

Tidigare anlitade jag hovslagare till mina hästar och när jag bytte hovslagare så fick jag också veta att mina hade haft fång. Utomlands så skiljer man på laminitis och founder. Dvs laminitis är när lamellranden är uttänjd utan en inflammation, det sker oftast pga för långa tår som gör att varje steg hästen tar så trycks lamellranden ut. För övrigt hävdar många att det kan ge hästen smärta också. Du kan få samma anknäbb på framsidan av hoven som om den haft fång och lamellerna ser ut som så. Börjar anknbben halvvägs upp på hovväggen så kan vissa dra slutsatsen att (fången) uppstod för 6 mån sedan eftersom hela hovväggen växer ut på ca 12 mån.

Foundred horses har vad vi kallar fång hästen får symptomen i genom en inflammation i hovarna som gör att lamellranden sväller, blodet kan inte passera där, lamellerna tänjs ut och om det vill sig illa så kan inte de dåliga och delvis döda lamellerna hålla hovkapseln på plats. Då rör sig hovkapseln i förhållande till hovbenet, en sk hovbenssänkning har uppstått.

I ditt fall är det svårt att veta om hästen har haft fång eller inte, jag skulle nog hellre lita på säljaren. De flesta ponnyer ska ändå behandlas som fånghästar i förebyggande syfte.

Din nya hovlagare är i värsta fall okunnig eller så vill han som plocka billiga poäng genom att visa hur duktig han är som kan ställa diagnosen fång genom att bara ta en titt under skon. Det som är synd är att du som hästägare har det yttersta ansvaret för vilket det är, och de flesta av oss är inte intresserade av hovarna.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

knapplån

Min ena häst fick fång i somras. Hade då även en nyinköpt häst som krånglade vid ridning ända från början. Han tvärvände och stack hemåt, vägrade gå i backar, vägrade gå ut ensam, ville inte vara ensam osv.

Gav honom en chans att bo in sej, men efter ca 5 månader så fick vi ge upp. Fick då lämna tillbaka honom till säljaren, eftersom vi hade en sådan överenskommelse.

Nu har jag fått höra att en hovslagare har sagt att även den hästen har haft ett fånganfall, för ca 6 månader sedan.

Konstigt, eftersom den inte uppvisade några som helst symptom. I alla fall inte hemma hos mej. För när veterinären var och undersökte den som visade kraftiga fångsymptom, så travade den andra helt felfritt.

Är detta en modefluga hos nya hovslagare, att se fång i hovarna efter 6 månader?
Min erfarna hovis har då inte sett något.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Tack för svaret:). Gör det någon skillnad om Säljaren visste om det eller inte? Räcker det inte med att hästen faktiskt har haft fång?

Ja det gör skillnad. Ska du kunna häva måste säljaren vetat om det eller åtminstone "bort veta om det". Det sista är närmast omöjligt bevisa är jag rädd.
Hade ponnyn ett lägre pris än normalt gör det i sig det svårare att kunna få till en hävningsrätt med.

Men vet säljaren om att ponnyn haft fång eller att den haft symptom (tex hovömhet) som är vanliga vid fång, så kan man bevisa det så.

Men har du talat med säljaren om att låta köpet återgå? Hen kanske kan tänka sig det?
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Tack för svaren:)
Har nu kommit fram till att jag gillar min lilla fina och glada häst och att jag ska vara rädd om henne i fall hon har haft fång och i förebyggande syfte.
 
Sv: Köpt ponny som visade sig haft fång

Din nya hovlagare är i värsta fall okunnig eller så vill han som plocka billiga poäng genom att visa hur duktig han är som kan ställa diagnosen fång genom att bara ta en titt under skon. Det som är synd är att du som hästägare har det yttersta ansvaret för vilket det är, och de flesta av oss är inte intresserade av hovarna.

Jag tror nog de flesta av oss är intresserade av hovarna, men jag upplever just den biten som ganska svår att lära sig. Mest på grund av hovslagarna, faktiskt.... Till exempel har jag hört en säga precis som ts hovis, att man kan se på hoven om hästen har haft fång. Jag har också hört en annan säga att nej, det kan man inte. Bägge dessa är utbildade hovslagare med lång erfarenhet i yrket, och de hade också vettiga argument för sin ståndpunkt.
Inte minst ser man det här på Buke, när det är hovbilder i en tråd så är det ofta väldigt motsatta (och högljudda!) åsikter om vad som är felverkat eller inte, och hur man borde gjort istället.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 788
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 424
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp