Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Primula

Trådstartare
Jag har en idé om att till sommaren köpa en ungponny 3-4 år, oinriden eller insutten, till ett hyfsat bra pris. Meningen med detta är för att utbilda den, tävla den (i dressyr) och sedan sälja till en ambitiös ponnyryttare som vill ha en välutbildad ponny. Finns det någon chans att man kan gå plus minus noll på en sån grej i dagens läge när det finns så himla många hästar ute på marknaden? Jag är egentligen inte direkt ute efter att tjäna pengar, men skulle önska få tillräckligt med pengar för att någon gång kunna köpa en riktigt fin dressyrhäst till mig själv utan att behöva ta allt för mycket av sparkapitalet;) Dessutom är ponnysar så himla roliga och att man har kul tillsammans på vägen är ju det allra viktigaste!! :)

Kanske man kan få höra lite om buke-folkets erfarenheter av detta?
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

OM du ska gå plus minus noll eller tjäna pengar så behöver du nog dels ha en billig stallplats och sedan ska ponnyn vara hyffsat billig i inköp, ha riktigt bra gångarter och vara lättriden sen är det nog bra om den är stadig i FEI programmen om du ska kunna tjäna på det
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Kanske ska förtydliga att "tjäna pengar". Det är för min del att få mer för hästen än vad jag har köpt den för. All underhållskostnad ser jag som det jag får betala för att jag har en dyr (men fantastisk) hobby :) Målet är att köpa en ponny för 20k och kanske få sålt den för 50-60k? Är det en helt befängd idé eller något som kan fungera för en vanlig hästmänniska som jag?
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Jag tror absolut det kan vara en bra affär, det är ju precis den tiden som en häst ökar mest i värde (och i synnerhet ponnyer).
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Det är inte en befängd idé men du lär ju få ha den ett tag så att den blir utbildad (tävlad med resultat) ordentligt, 1-2 år skulle jag säga.

Dock är ju frågan om du får ett vettigt råmaterial på 3-4 år för så lite som 20K
Jag har en tvåårig ponny som om ett år kommer att kosta mer än 20K om hon är frisk.
Då kommer hon vara inriden och ha gått treårstest.
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Min tvååring kostade 20 och min 1.5-åring kostade 15, tar ju lång tid innan hon är värd 50-60.000...! Och då är hon ändå välstammad.
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Kanske ska förtydliga att "tjäna pengar". Det är för min del att få mer för hästen än vad jag har köpt den för. All underhållskostnad ser jag som det jag får betala för att jag har en dyr (men fantastisk) hobby :) Målet är att köpa en ponny för 20k och kanske få sålt den för 50-60k? Är det en helt befängd idé eller något som kan fungera för en vanlig hästmänniska som jag?

Jag tolkar det som du bara ska ha ponnyn i någon månad? En oinriden ponny ligger på ca 10 000 kr, du får leta långt för att hitta en oinriden ponny för 20 000kr marknaden är stenhård. På några månader hinner du få ponnyn någelunda säker i de 3 gångarterna och ev inhoppad. Mer än så kan du inte räkna med.

Köper du en ponny för 10 000kr som du sedan rider in över osmmaren, och säljer så räkna med ca 15 000-20 000:- när den är klar men då får den ha bra stam och gå riktigt bra i ridningen.

Kan dra paralellern med min ponnny. Maxad c-ponny, alla papper i ordning så som vaccination, full stam (sveriges bästa NF stammar), mätintyg, besiktning osv. Tävlad LB felfritt, utställd med guld. Trevlig ponny som kommer gå långt. SM pappa ja hela baletten. Henne fick jag 38 000:- för som 5 åring.

Du lär inte hinna så långt över en sommar. och idag står ponny priserna still. Visst funkar det men då¨måste du verkligen hitta en ruskigt billig ponny. Jag hade heldre kikat på sammarbete med en uppförade. Där ni sätter ett pris på ponnyn innan inridning, och sedan får du de pengarna utöver som blir efter inridningen.Eller viss %.
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Bra ponnyer kan man faktiskt hitta billigt och om man är duktig på att rida så är det inte svårt att få ponnyerna utbildade
till FEI. Men då ska man ju inte köpa en ponny på 3-4 år. Det är först när dom går FEI som man kan få lite pengar för dom.

Skaffa inte en C-ponny heller, dom får man inte lika mycket betalt för, maxade D-ponnyer är mer attraktivt.

Min egen hade förra ägarna i något år och hon steg väl med 100 000 kr från när de köpte henne från en ridskola.
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Jag tolkar det som du bara ska ha ponnyn i någon månad?
Nej absolut inte, jag har tänk ha den minst 1,5-2 år. Såpass att jag kan utbilda den så långt att jag kan tävla den med gott samvete och få bra resultat. (Skulle själv inte köpa en otävlad 5-6 år gammal ponny dyrt)

Summan 20k är inte heller hugget i sten, men jag vill ha en ponny med bra förutsättningar. Bryr mig inte så mycket om stammen, har den bra grundrörelser och en härlig intställning tror jag man kan komma långt. Tycker dock att det är viktigt att den har alla papper iordning.

D-ponny ska jag absolut ha :)
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Haha...det är alldeles för roligt att rida ponny för att man ska klara av att sälja den sedan :angel:
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Jag köpe två unghästar, 2 och 3 år, den ena ohanterad. Jag körde in dem och började rida in den ena, och sålde de.
Prismässigt sätt gick jag ju plus men räknade jag in omkostnaderna för den tiden jag ägde de (1,5 år tror jag?) så gick jag ju back.

Men det var kul att göra det och det var kul att lämna de vidare. :)
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Kanske ska förtydliga att "tjäna pengar". Det är för min del att få mer för hästen än vad jag har köpt den för. All underhållskostnad ser jag som det jag får betala för att jag har en dyr (men fantastisk) hobby :) Målet är att köpa en ponny för 20k och kanske få sålt den för 50-60k? Är det en helt befängd idé eller något som kan fungera för en vanlig hästmänniska som jag?

Precis så har jag tänkt och tror att det funkar.
Men jag har en låg månadskostnad för mina och tänker att jag skulle kunna "rida gratis" när man räknar plus och minus i slutänden.
Under förutsättning att allt "går som på räls" och det inte blir några skador på hästen och man kan visa hästen på LA dressyr med godkända % som femåring.

Jag har dock inte testat idén i verkligheten, har en ponny som blir liten D som jag just börjat rida in och avser sälja som femåring unfefär så som du beskriver.
Jag är dock säker på att jag kan utbilda häst/ponny till åtminstone LA dressyr och jag tror att det krävs för att tanken ska funka.
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Jag gjorde liknande grej för några år sedan men bara över en sommar, och hade alltså inte som plan att sälja den tävlad osv.

Jag köpte iallafall en oinriden/endast insutten ungponny på fyra år, endast sedd på bild innan jag åkte ner till Skåne och hämtade honom, men hade kommit överens med säljaren att få se honom i rörelse för hand innan betalning. Självklart besiktad med.
Jag köpte honom som ett sommarprojekt då det är lägst omkostnader då de kan gå på bete. Jag betalade 25000 för honom, priserna var dyrare då än nu och jag var nogrann med val av ponny. Jag red in honom, så han gick i form (efter utbildningsnivå) i alla gångarter, gick att hoppa små hinder samt att rida ut på. Jag sålde honom efter 3,5 månad för 44000 kr. Då hade jag haft omkostnader på ca5000 kr så jag gick 19000 kr plus ca.

Mitt mål var alltså att köpa, rida in och sälja hyfsat fort med liten vinst samtidigt som det var en kul grej. Det kändes mer vinstdrivande än att behålla ett år och tävla. Jag var noga med mitt val av ponny (utifrån bild och ras). Valde halvblod/welshkorsning då det kändes hyfsat attraktivt och ponnyn jag köpte hade bra exteriör och trevliga gångarter, samt var söt (viktigt för att locka ponnyköpare). Dessutom skulle den vara minst 4 år (svårt o sälja yngre till barn) men helst inte mkt utbildad så den skulle vara så oförstörd som möjligt och jag kunde forma den som jag själv ville.

Självklart var det en risk med köpet, inridningen kunde ha gått galet, han kunde ha uppvisat olater vilket kunde ha gjort honom svårsåld eller så kunde han ha skadat sig/inte gått igenom besiktning, osv. När jag bestämde för att lägga ut honom på annons så hade jag tre provridningar på en vecka och alla ville ha honom. Jag hade ingen form av budgivning utan valde den familj som kändes lämpligast för ponnyn då jag tyckte det skulle bli kul att följa deras tävlingskarriär :)

För mig var det en rolig grej som jag abolut kan tänka mig att göra om en sommar när jag har mer tid än nu. Men som sagt, var noga med val av ponnyns exteriör/egenskaper och själv skulle jag satsa på att få sålt snabbare än att tävla under lång tid. Ju dyrare ponny, desto större risk för röntgen vid försäljning som kan dra ner priset väldigt mycket vid eventuella fynd.

uppstlld.jpg
 
Sv: Köpa ungponny - utbilda - sälja?

Tack för ditt inlägg maria_b, mycket trevligt att läsa! Jättefin ponny du hittade också, jag tror också att det är smart att leta efter ponnyn med det lilla extra! Är väldigt sugen på en isabellfärgad liten godsak:love:
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 324
S
Hästmänniskan Igår hade jag och min sambo en intressant diskussion efter att en vän sagt till mig att det inte alls är ovanligt att folk köper "dyra"...
2
Svar
38
· Visningar
4 648
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 981
Senast: mimus
·
Träning Ännu en av mina 'hur skulle ni gjort' trådar. Men snart är det dags för ett nytt återbesök för lilla Fröken Fräken, och 'som vanligt'...
2
Svar
23
· Visningar
1 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp