Köpa unghäst som sin första egna häst?

ssandraar

Trådstartare
Jag ska köpa häst direkt då jag är klar med skolan och har jobb och en stadig ekonomi! Jag är jätte sugen på att köpa en oinriden unghäst eftersom jag älskar att utveckla hästar, det är nog det jag gillar mest inom ridningen. Har inte ridit in en häst tidigare utan bara utbildat en fd travare, tog över henne som sköthäst alla dagar i veckan då hon var 4år och då kunde man knappt sitta på henne utan att hon stack iväg. Men efter ett tag med mig som ryttare så utvecklades hon till världens finaste häst och det var nu jag insåg att utveckla hästar är det roligaste.

Vad tycker ni om att köpa en oinriden häst som sin första egna? När är man egentligen "redo" att rida in en häst? Några egna erfarenheter? :p
 
Vad tycker ni om att köpa en oinriden häst som sin första egna?
Det låter som en dålig idé, specellt om man är ung dessutom.
När är man egentligen "redo" att rida in en häst?
De flesta blir aldrig redo att rida in en häst, sådant bör man överlåta åt proffsen.
Några egna erfarenheter?
Ja, jag har råkat på ett gäng hästar som "ridits in" av nybörjare. Eventuellt hade de kunnat räddas av en kunnig beridare, men troligtvis inte.
 
Det låter som en dålig idé, specellt om man är ung dessutom.
De flesta blir aldrig redo att rida in en häst, sådant bör man överlåta åt proffsen.
Ja, jag har råkat på ett gäng hästar som "ridits in" av nybörjare. Eventuellt hade de kunnat räddas av en kunnig beridare, men troligtvis inte.

Jag förstår vad du menar! Men vilka är "proffsen" egentligen?
Min åsikt är att någon gång måste ju vara den första och de så kallade "proffsen" red in en häst för första gången någon gång i deras liv.
 
Min första egenägda häst är två år idag. Jag har visserligen haft en dröse oinridna innan men som du säger är nån häst den första.

Nu har jag inte sätt dig rida, inte heller hur du hanterar en häst och hur ditt allmänna tänk kring utbildning är men...
Är du beredd att träna för tränare, har kunnigt folk omkring dig och inte är rädd för att be om råd och bolla idéer så varför inte.

Viktigast tycker jag är att man hittar en individ som kan tänkas passa. Ska du köpa en som är oinriden och bara grundhanterad kolla stammen och hur avkommorna brukar bli. Vissa fäder tenderar att ge "skarpare och svårare" hästar och dom kan man ju hålla sig ifrån. Kolla såklart även mödernet samt avkommor på mödernets sida.

Något jag lagt mycket tid på är att fundera över vart jag vill med hästen, hur den färdiga "produkten" ska vara (vad som är viktigt för mig dvs. Känslig för hjälperna, snäll att rida ut på etc) och HUR jag når dit. Har man bara en bra plan och inte gör saker så som andan fäller på just då är man en god bit på väg.

Nått annat som jag insett är hur viktigt det är att ha iallafall en person som kan hjälpa en vid första uppsittning, löshoppning, eventuella unghästchampionat, lastträning och ptja ganska mycket. Har tagit fram ett par utan medhjälpare och det tar ganska mycket längre tid (iallafall för mig) och jag anser att det även är bristande säkerhet om något skulle hända.

Värt att tänka på är även hur gör du om det går åt helvete? Låt säga att hästen är en bockmaskin i inridningen, kanske omöjlig att lasta, ett rent o skärt helvete när du vänjer in sadel. Har du ekonomi och förstånd att skicka iväg den på inridning/lastträning/sadelinvänjning?

Lycka till!
 
Jag ska köpa häst direkt då jag är klar med skolan och har jobb och en stadig ekonomi! Jag är jätte sugen på att köpa en oinriden unghäst eftersom jag älskar att utveckla hästar, det är nog det jag gillar mest inom ridningen. Har inte ridit in en häst tidigare utan bara utbildat en fd travare, tog över henne som sköthäst alla dagar i veckan då hon var 4år och då kunde man knappt sitta på henne utan att hon stack iväg. Men efter ett tag med mig som ryttare så utvecklades hon till världens finaste häst och det var nu jag insåg att utveckla hästar är det roligaste.

Vad tycker ni om att köpa en oinriden häst som sin första egna? När är man egentligen "redo" att rida in en häst? Några egna erfarenheter? :p

Jag skulle också avråda från att köpa en helt oinriden häst. Det är mycket jobb att ha häst som det är med första hästen och då dessutom köpa en som inte ät inriden är som att be om problem. Jag hade haft häst i 10 år (vilket i sig inte behöver betyda något, men jag hade också varit i kontakt med lite unghästar vid sidan om mina egna) när jag köpte min som tvååring och det har definitivt funnits dagar när jag tvekat på om det var en god idé. Så tro inget annat än att det är tufft. Det är ingen dans på rosor i ett rosa skimmer, det kommer att komma dagar när unghästen utmanar allt den lärt sig. Och det är den frågan man bör ställa sig innan man skaffar unghäst. Klarar jag av det? Klarar jag av att vara tillräckligt konsekvent för att ge min häst chansen att bli en lugn och trygg individ?

Det tror jag personligen inte att man kan som första hästägare. Så mitt tips är att skaffa en mer färdig häst att göra de flesta nybörjarmissarna med och som inte ballar ur när det blir fel.
 
Generellt sätt är det att avråda att en amatör skall köpa unghäst och rida in själv. Först och främst vet de flesta inte vilka verktyg man skall använda för att få en helt grön häst att förstå. Få har tillräcklig självdiciplin, konsekvenstänkande och kroppskontroll för att kunna göra ett bra jobb.

Har du väldigt goda teoretiska kunskaper om hur man vänjer in häst vid sadel, träns och ryttare? Har du väldigt goda kunskaper om hur man för hästen förstå hjälper och tygeltag? Har du väldigt goda kunskaper om hur man skall hantera de situationer som uppstår då hästen inte förstår vad du vill?

Om svaret inte är ett självklart rungande JA!!! så ska du -inte- köpa en ung, oinriden häst.
 
Det går ju att utbilda och utvecklas med en häst som är inriden. Jag skulle råda dig att köpa en äldre häst.
 
Jag är jätte sugen på att köpa en oinriden unghäst eftersom jag älskar att utveckla hästar, det är nog det jag gillar mest inom ridningen.
Hästar utvecklas under hela deras livstid mer eller mindre, en ryttare kan få fram otroligt mycket av den mest alldagliga markbundna hästen. Det absolut viktigaste i en hästs ridliv är grundutbildningen, med en bra sådan har man alltid något att falla tillbaka på, och det är en hel del som ska göras på rätt sätt för att hästen ska få en stadig och trygg grund.

Skulle nog mer råda dig att köpa en äldre inriden och grundutbildad häst som du sedan kan vidareutbilda. En häst och ryttare blir aldrig färdigutbildade.
 
Det låter som en dålig idé, specellt om man är ung dessutom.
De flesta blir aldrig redo att rida in en häst, sådant bör man överlåta åt proffsen.
Ja, jag har råkat på ett gäng hästar som "ridits in" av nybörjare. Eventuellt hade de kunnat räddas av en kunnig beridare, men troligtvis inte.

Lite överdrivet kan jag tycka i fråga om vad du isåfall menar med proffs....
alla har varit nya på unghäst ngn gång men i övrigt har du en poäng och flera andra i tråden svarandes osv.

TS: jag tycker det låter lite överkurs utifrån det du redogör för din erf om att rida hästar osv.

bortsett från det så som sagt: är man van ryttare och har erf nog att ha kunskap och erf av flera olika hästar utifrån utbildning och ens egen utbildning som ryttare osv så självklart ska alla ngngång ha en unghäst och lär kunna utbilda den grundmässigt i sig. alla behöver hjäp av tränare oavsett och definitivt behöver man det om man är grön och då pratar jag inte om ngn gång per månad.
 
Jag ska köpa häst direkt då jag är klar med skolan och har jobb och en stadig ekonomi! Jag är jätte sugen på att köpa en oinriden unghäst eftersom jag älskar att utveckla hästar, det är nog det jag gillar mest inom ridningen. Har inte ridit in en häst tidigare utan bara utbildat en fd travare, tog över henne som sköthäst alla dagar i veckan då hon var 4år och då kunde man knappt sitta på henne utan att hon stack iväg. Men efter ett tag med mig som ryttare så utvecklades hon till världens finaste häst och det var nu jag insåg att utveckla hästar är det roligaste.

Vad tycker ni om att köpa en oinriden häst som sin första egna? När är man egentligen "redo" att rida in en häst? Några egna erfarenheter? :p
Jag tror det är bra att verkligen ha ägt en häst innan man ger sig på en unghäst. Det är så mycket som ska falla på plats för en själv som hästägare. Vad man tror på, hur man tänker runt foder, hantering m.m.

Unghäst är kul, men det tar också tid och man kan plötsligt stöta på patrull utan att förstå varför. Man ska nog ha varit med lite, helt enkelt. Hittat favorittränare kan nog vara bra tex, byggt upp ett nätverk.
 
Jag ska köpa häst direkt då jag är klar med skolan och har jobb och en stadig ekonomi! Jag är jätte sugen på att köpa en oinriden unghäst eftersom jag älskar att utveckla hästar, det är nog det jag gillar mest inom ridningen. Har inte ridit in en häst tidigare utan bara utbildat en fd travare, tog över henne som sköthäst alla dagar i veckan då hon var 4år och då kunde man knappt sitta på henne utan att hon stack iväg. Men efter ett tag med mig som ryttare så utvecklades hon till världens finaste häst och det var nu jag insåg att utveckla hästar är det roligaste.

Vad tycker ni om att köpa en oinriden häst som sin första egna? När är man egentligen "redo" att rida in en häst? Några egna erfarenheter? :p

Det är ganska stor skillnad på att rida in en travare som ändå varit hanterad sen den var ett år och körd regelbundet sen den var två mot att rida in en unghäst. Travarna är i regel väldigt välhanterade och världsvana. Även om själva ridmomentet är nytt för dem så är det oftast hästar som är hanterade mycket och ofta av duktigt folk.

Jag köpte unghäst som första häst men då har jag varit med och både ridit in och kört in hästar och har hanterat ett otal hästar sen de bara var några dagar gammal. Min första unghäst gick det inte så bra med, hon var helt ohanterad när jag köpte henne vid 14 månaders ålder men det blev ändå en ok häst. När jag köpte min andra så visste jag vad jag tyckte var viktigt och hur jag skulle undvika vissa problem. Det blev en superfin häst som jag jag ofta fick beröm för. Man lär så länge man lever. Men det är inte enkelt alla gånger.

Du kan utvecklas med alla hästar. Det finns ingen häst som är "färdig", det är just det som är det fina med våra vackra djur :)
 
Jag ska köpa häst direkt då jag är klar med skolan och har jobb och en stadig ekonomi! Jag är jätte sugen på att köpa en oinriden unghäst eftersom jag älskar att utveckla hästar, det är nog det jag gillar mest inom ridningen. Har inte ridit in en häst tidigare utan bara utbildat en fd travare, tog över henne som sköthäst alla dagar i veckan då hon var 4år och då kunde man knappt sitta på henne utan att hon stack iväg. Men efter ett tag med mig som ryttare så utvecklades hon till världens finaste häst och det var nu jag insåg att utveckla hästar är det roligaste.

Vad tycker ni om att köpa en oinriden häst som sin första egna? När är man egentligen "redo" att rida in en häst? Några egna erfarenheter? :p

Håller med i det många redan skrivit......!

Jag skulle köpa en äldre häst om jag var dig, i alla fall om det är din första häst. MEN det beror på om du har någon/tränare som kan hjälpa dig med din utbildning/inridning. Det är alltid bra om man är två när man håller på att utbilda unghäst.

Som första häst hade jag en 6 åring första gången och sedan som andra häst red in en unghäst. Men då hade man skaffat sig lite vana innan i alla fall.

Sedan kan jag bara hålla med, travare är mycket lättare att rida in då dom oftast är van mycket utrustning, skrammel osv.

Lycka till vad du än väljer. :)
 
Jag gjorde det, tyckte jag skulle klara av det och jag hade hanterat många unghästar och föl innan men som du aldrig ridit in en häst själv.
Köpte som föl och så länge hon var liten så gick det bra, när hon blev äldre, 2 - 3 år, tog hon över. Jag skickade henne på inridning, senare tillridning men jag klarade ändå aldrig av min egen häst. Efter mycket om och men fick jag henne såld och hon har det nu jättebra med sin nya ryttare. Kanske hade det gått bättre med en annan häst, det får man aldrig veta.
Det var mycket tårar, besvikelse och känsla av att vara totalt okunnig och världens sämsta som varken tyckte om eller klarade av sin egen häst!

Jag skulle med andra ord inte rekommendera att köpa en unghäst/föl som första häst, jag önskar att jag hade väntat och köpt en läromästare istället för att låta känslorna styra. Man kan inte göra det ogjort, men det har tyvärr "förstört" en del av glädjen med hästägandet för mig trots att det var länge sedan hon såldes nu...

*Tillägg*
Självklart tyckte jag om henne och hon ligger mig såklart fortfarande varmt om hjärtat som min första (och enda) egna häst, men vi passade aldrig ihop hon och jag.

Jag ska köpa häst direkt då jag är klar med skolan och har jobb och en stadig ekonomi! Jag är jätte sugen på att köpa en oinriden unghäst eftersom jag älskar att utveckla hästar, det är nog det jag gillar mest inom ridningen. Har inte ridit in en häst tidigare utan bara utbildat en fd travare, tog över henne som sköthäst alla dagar i veckan då hon var 4år och då kunde man knappt sitta på henne utan att hon stack iväg. Men efter ett tag med mig som ryttare så utvecklades hon till världens finaste häst och det var nu jag insåg att utveckla hästar är det roligaste.

Vad tycker ni om att köpa en oinriden häst som sin första egna? När är man egentligen "redo" att rida in en häst? Några egna erfarenheter? :p
 
Hej!

Jag har sett alldeles för många som köpt oinridna hästar "för att det är kul att rida in och växa och utvecklas tillsammans" som något år senare fått sälja hästen eftersom den är totalt oridbar eller bara allmänt olycklig. Då heter det "vi passade inte ihop".

Jag testade själv med en nyligen inriden häst som första häst och det gick precis så dåligt som det kunde, trots att jag ridit in och utbildat ett flertal hästar och ponnyer innan. En första egna häst bör vara en erfaren och van häst som vet vad som krävs av den, då får man så mycket mer glädje av den. Hästägandet är ju inte bara själva ridningen, med en ovan häst måste man själv vara väldigt konsekvent och det är sjukt mycket svårare med en egen häst än med någon annans, av nån konstig orsak.

Köp en häst som kan lite och du kommer ha en häst att ha roligt med i flera år, är mitt tips. Ni kommer ändå kunna utvecklas tillsammans, men du kommer kunna lära dig av hästen istället för att ni båda ska behöva tänka och fundera och försöka förstå varandra.

/Lavinia
 
Med majoriteten som säger "nej" så har även jag gått över till den sidan om att köpa en inriden! Jag var osäker på om det skulle funka och därför gjorde jag denna tråd, jag var alltså inte säker på att jag själv skulle klara av det som "första häst". Det får bli en ung inriden häst istället som jag kan utbilda vidare.
 
Jag ska köpa häst direkt då jag är klar med skolan och har jobb och en stadig ekonomi! Jag är jätte sugen på att köpa en oinriden unghäst eftersom jag älskar att utveckla hästar, det är nog det jag gillar mest inom ridningen. Har inte ridit in en häst tidigare utan bara utbildat en fd travare, tog över henne som sköthäst alla dagar i veckan då hon var 4år och då kunde man knappt sitta på henne utan att hon stack iväg. Men efter ett tag med mig som ryttare så utvecklades hon till världens finaste häst och det var nu jag insåg att utveckla hästar är det roligaste.

Vad tycker ni om att köpa en oinriden häst som sin första egna? När är man egentligen "redo" att rida in en häst? Några egna erfarenheter? :p

Vad har du för kunskaper sedan innan? Erfarenhet? Hjälp av kunniga människor? Känns det som en uppgift du skulle klara av?
Min unghäst är den första jag rider in själv utan hjälp från marken (men inte min första egna), jag har tänkt som så att jag har kunskapen själv och vill helst inte skicka iväg min kille - men skulle jag stöta på problem (främst då jag inte har någon hjälp) så KAN jag alltid lämna in på inridning. Nu verkar det inte behövas utan han rids i alla gångarter, ensam på uteritter, med andra hästar och hoppas småhinder utan problem.

Kanske finns det någon duktig ryttare i närheten som tar emot hästar för inridning där du kan hjälpa till? Då bör du dessutom märka om du känner dig redo. Och ha en plan B, alla hästar är olika och stöter man på problem är det bättre att lämna över till (eller ta hjälp av) någon med mer rutin på området :)
 
Jag skulle vilja säga att det beror lite på hur gammal personen är, och hur rutinerad den är. Sen är det stor skillnad på att "rida till" en vuxen häst, som trots allt är hanterad och kanske insutten, jämfört med en helt grön unghäst. Min första egna häst var nio år fyllda, men utbildningsmässigt var han på samma nivå som en ordinär treåring före sommarbetet, han kunde skritta, trava, galoppera och svänga med ryttare, men that´s it. Han var dessutom ganska bråkig, och ville egentligen inte galoppera alls, utan försökte kasta av ryttaren så fort han fick en chans. Jag var elva år då.

Men
, han var hanterad, han var världens snällaste att pyssla med, han var "vuxen i huvudet", det var enkelt med allt från hovslagare och veterinär till att lasta och duscha, det var egentligen bara ridningen som inte hade fungerat med tidigare ryttare. Det är nog ganska vanligt att det blir så med så små ponnyer, han var bara 120 cm hög, som "tvingas" gå med mycket unga individer på ryggen som egentligen inte kan någonting. Hans tidigare ryttare var bara sju år, och hade aldrig ridit på någon ridskola eller för en instruktör, hon fick honom för att hennes mamma ville att hon skulle ha en ponny. Nej, det funkade inte. Jag var flera år äldre, lite längre, lite tyngre (jag var extremt liten för min ålder, så egentligen var storleksskillnaden hårfin), jag hade ridit för instruktör i flera år och med lite hjälp av vuxna i början så gick det ganska snabbt att få bort hans trista beteende. Efter en månad hade han helt slutat kasta av.

Ponny nummer två var precis tvärtom, hon kunde redan allting och var världens bästa läromästare. Inte så att jag bara kunde åka runt med henne och plocka rosett efter rosett, definitivt inte i början, för slutade jag rida en enda sekund tvärnitade hon, men jag lärde mig rida på henne den hårda vägen. Det var helt fantastiskt att ha en ponny som kunde lära mig, istället för tvärtom, även om jag alltid har älskat båda mina hästar precis lika mycket.

Som 22-åring köpte jag ponny nummer tre. Min första unghäst. Då hade jag redan haft egen häst i elva år, tävlat ponny i flera år i hoppning och hade nitton års hästerfarenhet. Hon var lite mer än ett och ett halvt år gammal då, hon hade aldrig blivit ordentligt ledd i en grimma, hon hade aldrig blivit borstad, hon hade aldrig behövt stå uppställd i gången. Givetvis hade hon heller aldrig duschats, åkt transport eller gjort andra saker som en häst vid den åldern egentligen "ska" kunna. Hon är fyra år idag, idag är hon lika mycket i fas, om inte mer, än vad en normal fyraåring är, men vägen dit har varit skittuff. Det har varit blod, svett och tårar, när man har tyckt att det äntligen börjar sätta sig, så kommer ett bakslag och allting tar 87 steg bakåt igen. Bara en sån sak som att försöka lära hästskrället att stå still i gången när man borstar, eller när hovslagaren kommer, det är sånt man inte ens tänker på om man har en vuxen häst som står stilla. Ibland är jag så trött på att höra mig själv upprepa ordet nej att jag vill gråta. Trots det har hästen varit oförskämt snäll att rida in.

Det är helt fantastiskt roligt att få följa sin egen häst från start. Hon är verkligen min, för hon är helt och hållet formad efter mig. Men det är enormt mycket jobb, och det är oändligt mycket mer jobb än vad det var med min första ponny, för där fungerade allting från marken smärtfritt redan från början. Jag är dessutom bara en glad amatör som i vuxen ålder envisas med att rida ponny, och hästen kommer aldrig gå några större klasser. Jag vill ha en hyfsad allroundhäst som jag både kan hoppa, rida dressyr på och rida ut i skogen. Till det duger min förmåga att rida in och utbilda ponnyn, men vill man ha en riktig tävlingshäst så ska man nog lämna bort den till ett proffs.

Eftersom du skriver att du vill köpa häst när du har gått ut skolan, så misstänker jag att du åtminstone kommer vara över arton år. Men har du inte haft häst tidigare, så kan det absolut vara en roligare första-upplevelse att köpa en häst som du kan rida och ha roligt med direkt, istället för att lägga enormt mycket tid på att försöka uppfostra en unghäst. Har du ett bra team med kunnigt hästfolk runt dig, så kan det naturligtvis gå bra ändå, men det är en himla massa mer jobb med en så pass ung häst.
 
Ser ju att ts redan bestämt sig för att inte köpa en oinriden häst. Bra beslut!
Men det finns säkert andra som vill rida in sin egen häst, trots att de inte är vana vid unghästar, och som bestämt sig för att det visst kommer att fungera för just dem. Ser det ju gång på gång och vet ju själv hur duktig jag tyckte jag var efter tio år på ridskola och ett par år som medryttare... (Nu för tiden vet jag vad lite jag vet, men fortsätter ändå rida in hästar;), men är ju helt på det klara med att det tar längre tid än om ett proffs skulle göra det och vet också vilka problem som jag kan lösa själv och vilka jag behöver hjälp med)

Så till människor som vill ha en oinriden häst har jag ett gott råd: Köp en häst som är INKÖRD!!! Då får du chansen att rida in din häst själv, det är ju fantastiskt kul och givande! Men du får också en häst som redan lärt sig att stå still, att det inte är farligt med saker som skramlar och låter och trycker, som förstår smackning, som går att styra åt höger och vänster och som går att stanna. Körfolk brukar också vara väldigt noga med att faktiskt miljöträna sina hästar, så chansen är stor att du får en häst som är trafiksäker, inte rädd för fladdrande presenningar, vattenpölar, fåglar som plötsligt flyger upp osv.
 
Hej!

Jag tycker att det inte är så bra att köpa en oinriden häst som sin första häst. Köp istället en häst som du kan jobba med (som är inriden).
Det är bäst att börja med en inriden häst som sin första, och sen så kan man eventuellt köpa en oinriden häst. Du har ju en del erfarenhet, men travaren som du tränade var inriden och inte oinriden. Det är en stor skillnad emellan dessa, man måste vänja hästen vid sadel, träns osv. Så jag rekommenderar en inriden häst, och senare en oinriden, du kan fortfarande utveckla en inriden häst. :)
Så testa först med en inriden, sen så kan du köpa en oinriden.
 
Och jag tycker också om att utbilda hästar. Den jag rider på just nu på ridskolan har en stallolat och några problem vid ridningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 726
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp