Köpa ung ponny med patellaupphakning?

Spraka

Trådstartare
Letar efter en a-ponny för framtida körning.
Har nu hittat en 5åring som stämmer perfekt in på det jag söker personlighetsmässigt och storlek. Endast tömkörd. Så den kommer isåfall köras in hos mig och köras regelbundet varje vecka.

Enda nackdelen om man ska leta fel, är att den har haft upphakning i ett bakben när den stått inne över natten och ska ut. Jag kan inte så mycket om detta då jag inte har någon erfarenhet av hästar med det problemet.

Är detta något som man ska akta sig för att köpa?

Vad jag förstått så ska en häst med upphakning helst röra sig så mycket som möjligt. Kanske bättre för den att stå på lösdrift än box? Och har läst att det är vanligt hos unga hästar, 5år kan man väl kalla för ung? Kanske får den inga problem alls sen när den kommer igång och arbetas regelbundet i veckorna?

Priset på hästen är endast ett par tusenlappar, men vill ju inte köpa en häst och fastna för oavsett pengar, som man sen inte kanske kan använda.

Tips och råd från er med erfarenhet av detta?
 
@Spraka Vår shettis hade samma sak då vi köpte henne (visste inte om det då),hon var i samma ålder. Hände endast på morgonen efter en natt i box. Hon fick gå på lösdrift och så började vi köra henne. Har inte haft några problem alls med detta på flera år fast hon står på box eller haft perioder då hon vilat.
 
Min erfarenhet av patellaupphakning är att det är otroligt viktigt att hålla hästen igång, att ha den helst i lösdrift. Bör inte vara ett hinder om hästen är trevlig och fin i övrigt.
 
Letar efter en a-ponny för framtida körning.
Har nu hittat en 5åring som stämmer perfekt in på det jag söker personlighetsmässigt och storlek. Endast tömkörd. Så den kommer isåfall köras in hos mig och köras regelbundet varje vecka.

Enda nackdelen om man ska leta fel, är att den har haft upphakning i ett bakben när den stått inne över natten och ska ut. Jag kan inte så mycket om detta då jag inte har någon erfarenhet av hästar med det problemet.

Är detta något som man ska akta sig för att köpa?

Vad jag förstått så ska en häst med upphakning helst röra sig så mycket som möjligt. Kanske bättre för den att stå på lösdrift än box? Och har läst att det är vanligt hos unga hästar, 5år kan man väl kalla för ung? Kanske får den inga problem alls sen när den kommer igång och arbetas regelbundet i veckorna?

Priset på hästen är endast ett par tusenlappar, men vill ju inte köpa en häst och fastna för oavsett pengar, som man sen inte kanske kan använda.

Tips och råd från er med erfarenhet av detta?

Jag skulle nog försöka förstå mer vad upphakningen beror på. Om det är pga formfel hade jag eventuellt inte köpt, men är det pga åldern så är det ett problem som ibland går att förbättra med träning av musklerna som sitter runt knäleden. Det är större risk för yngre hästar med outvecklade bakbensmuskler att utveckla upphakning av patellan och går oftast att förbättra när hästen utvecklar starkare muskler.
 
Min ena har ganska ordentlig patellahakning, i synnerhet i växtperioder och viloperioder. Han är sex år nu och helt hakfri när han är igång och jobbar. Inget jag hade backat för vid köp av häst.
 
Enligt ägaren så skedde detta senast för ca 1år sedan och då när hästen stått inne i box under natten.
Min framtida ponny skulle jag vilja ta ett föl på, men patellaupphakning är väl ärftligt? Då bör man ju ej ta föl på en sådan ponny?
 
Min framtida ponny skulle jag vilja ta ett föl på, men patellaupphakning är väl ärftligt? Då bör man ju ej ta föl på en sådan ponny?

Jag har väldigt svårt att se varför man köper på sig en häst med kända defekter. Om det inte är en helt enastående unik och begåvad individ som verkligen har något att tillföra, vill säga.

---
I lagstiftningen står det att man inte får avla på djur som nedärver anlag som orsakar lidande för avkomman. Exempel på sådana sjukdomar och skador som ärvs från föräldrarna finns i tabellen. Letalanlag betyder att det är en ärftlig skada/sjukdom som gör att hästen dör.

Letalanlag, defekter och övriga anlag med ärftlig bakgrund hos häst enligt Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 2009:28, L 115)


Missbildning/anlag
---
http://www.hastsverige.se/sida210.html
 
Enligt ägaren så skedde detta senast för ca 1år sedan och då när hästen stått inne i box under natten.
Min framtida ponny skulle jag vilja ta ett föl på, men patellaupphakning är väl ärftligt? Då bör man ju ej ta föl på en sådan ponny?
Vill du avla så nej, avla inte på sådana defekter. Avla på friska hästar, även om patellaupphakning inte innebär några problem för en häst som hålls igång är det trots allt en defekt och kan orsaka problem för hästen när den inte hålls igång.
 
Patelleupphakningar är kasserande i aveln på Shetland, så inte köpa om du vill avla
För bara körning kanske jag hade köpt
 
Patellaupphakning ska inte påverka användningen av hästen.

Kan vara bra att veta att det går att operera om det är mycket hakningar (varje dag). Ett enkelt ingrepp med titthålsteknik och stående häst, 2 veckors konvalescens och kostar ca 2000 kr.

Vid 5 års ålder hade jag nog börjat tveka på om det verkligen växer bort, men är det bara lätta hakningar på morgonen ibland så hade det inte stört mig. Brukar mycket riktigt försvinna när hästen tränas.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 551
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 849
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp