Köpa/sälja hus

Myzan87

Trådstartare
Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den som säljer eller köper huset.

Är det för er del en fördel eller nackdel att ha en koppling till säljaren/köparen? Jag valde bort en köpare som var bekant för familjen men det var bland annat pga inte högsta budet och just för att risken att bli kontaktad ständigt (alt få höra det på omvägar) då det var ett hus med renoveringsbehov.

Och imorgon ska jag titta på ett hus som visade sig vara min stallkompis förädrarhem. Hennes pappa sålde det till de som säljer nu. Så tankarna går ju om jag bör nämna nått för mäklaren? Inte för att jag är den som klagar och talar illa om folk men det kan inte de veta.

Så jag är lite nyfiken på hur andra tänker.
 
Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den som säljer eller köper huset.

Är det för er del en fördel eller nackdel att ha en koppling till säljaren/köparen? Jag valde bort en köpare som var bekant för familjen men det var bland annat pga inte högsta budet och just för att risken att bli kontaktad ständigt (alt få höra det på omvägar) då det var ett hus med renoveringsbehov.

Och imorgon ska jag titta på ett hus som visade sig vara min stallkompis förädrarhem. Hennes pappa sålde det till de som säljer nu. Så tankarna går ju om jag bör nämna nått för mäklaren? Inte för att jag är den som klagar och talar illa om folk men det kan inte de veta.

Så jag är lite nyfiken på hur andra tänker.

Varför skulle du säga det till mäklaren? Jag fattar inte?
 
Varför skulle du säga det till mäklaren? Jag fattar inte?
Jag menar att i vissa fall är det fördel att redan ha en koppling även om den inte är direkt kopplad till säljaren.

Ibland kan det vara bra att hålla tyst och vara neutral. För det kan hända att det blir prat om huset/området, särskilt eftersom det är ett hus jag är väldigt intresserad av.

Jag var mest nyfiken på hur andra såg på en sådan situation. Hur de resonerar, kanske hade en infallsvinkel jag inte tänkt på osv. Men uppenbarligen har inte någon intresse av att dela med sig utav sin åsikt.
 
Jag hade inte sagt något i första skedet. Mäklaren tror jag är helt ointresserad av det. Säljaren är ju inte alls säkert den uppskattar att sälja till fd säljarens bekant.
 
Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den som säljer eller köper huset.

Är det för er del en fördel eller nackdel att ha en koppling till säljaren/köparen? Jag valde bort en köpare som var bekant för familjen men det var bland annat pga inte högsta budet och just för att risken att bli kontaktad ständigt (alt få höra det på omvägar) då det var ett hus med renoveringsbehov.

Och imorgon ska jag titta på ett hus som visade sig vara min stallkompis förädrarhem. Hennes pappa sålde det till de som säljer nu. Så tankarna går ju om jag bör nämna nått för mäklaren? Inte för att jag är den som klagar och talar illa om folk men det kan inte de veta.

Så jag är lite nyfiken på hur andra tänker.
Men du har ju ingen koppling till säljaren :confused:

Jag skulle inte välja bort en bekant som ville köpa mitt hus, om den hade högsta bud och jag kände denne som seriös. Jag skulle inte gilla att en bekant förväntade sig att få köpa billigt för att vi känner varandra.
 
Jag köpte syrrans BR säkert billigare än om de dragit in en mäklare i det hela. 40 år sen nu och det har aldrig varit nåt problem.
 
Jag håller på att leta hus och har nyligen också sålt ett hus och har därför börjat fundera på det här med att ha en koppling till den som säljer eller köper huset.

Är det för er del en fördel eller nackdel att ha en koppling till säljaren/köparen? Jag valde bort en köpare som var bekant för familjen men det var bland annat pga inte högsta budet och just för att risken att bli kontaktad ständigt (alt få höra det på omvägar) då det var ett hus med renoveringsbehov.

Och imorgon ska jag titta på ett hus som visade sig vara min stallkompis förädrarhem. Hennes pappa sålde det till de som säljer nu. Så tankarna går ju om jag bör nämna nått för mäklaren? Inte för att jag är den som klagar och talar illa om folk men det kan inte de veta.

Så jag är lite nyfiken på hur andra tänker.
Jag tänker som du att jag också är lite tveksam att sälja hus/bil/liknande till någon jag känner. Det var en kollega på jobbet som letade hus ungefär samtidigt som vi började fundera på att sälja vårt fd hus. Jag hade inte velat sälja till den familjen, eftersom jag misstänker att det hade blivit ständiga frågor och ev också klagomål. I en situation där man stöter på varandra dagligen kan det nog bli lite jobbigt....

Men i ditt fall tycker jag att relationen är rätt långsökt. Du känner inte den nuvarande ägaren alls, om jag förstår dig rätt? Då hade jag inte brytt mig det minsta!
 
Jag vill helst inte sälja till någon jag har koppling med, men skulle inte avstå om det är högsta budet! Jag tänker mest på att jag skulle tycka det var extra tråkigt om något dyrt dolt fel uppstår med huset.

Jag har inget emot att köpa från en bekant för jag tänker att det minskar risken att bli lurad.

I ditt fall förstår jag inte riktigt, du och säljaren har ju ingen koppling men du kan få värdefull information om hur huset varit och skötts under den period din stallkompis familj bodde i det. Det är ju toppen!
 
Jag vill inte heller helat ha nån koppling till köpare/säljare om jag kunde välja. Har inte köpt varken förra bsr, förra villan eller nuvarande hästgården av någon bekant och ingen bekant har köpt av oss heller. Känns skönt om det blir några frågetecken.
 
Det är ju en sak om det är en släkting eller någon man umgås med. I ditt fall är det ju "bekant" typ, jag som bor utanför en mindre stad och arbetar på en vårdcentral (man blir bekant med många) skulle varken kunna sälja eller köpa i så fall :D Så tycker inte du behöver vara fundersam kring det. Dessutom är det ju du som är köpare, du behöver ju inte kontakta dem? :)
Att det dessutom är en annan säljare än din bekanta är ju framför allt fördelar, då de kanske ha lite annan information att komma med, lite "bra att kolla"-saker som de vet om.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 211
Senast: julgrisen
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 100
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 974
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Helt ny i detta i kombination med dåligt tålamod. Bor på mindre ort, mer eller mindre inga hus det senaste året har sålts för över...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp