Köpa/sälja häst i risk zonen för genetisk defekt?

Rhodugune

Trådstartare
Jag har lite frågor runt försäljning av hästar som är i risk zonen av att ha en genetisk defekt, som jag hoppas någon insatt här på buke kan svara på, speciellt i tanke på HWSS som finns hos connemarasen.

Vad säger lagen att köpare/säljare ska uppfylla för krav, vad händer om en unghäst som en person köpt/sålt visar sig ha det?
Hur ska man gå tillväga för att skydda sig som köpare/säljare?

Det bedrivs en vetenskaplig studie av UC Davis Veterinary Genetics Laboratory, baserad på prover tagna från hästar från hela världen och de har precis gått ut med resultatet att HWSS är en genetisk defekt som bla finns hos connemaran och de håller nu på att ta fram ett test så man kan se om en individ är bärare eller inte.

Min connemara med HWSS är en egen uppfödning och jag hoppas att hon kommer att stanna hos mig, men jag är ändå nyfiken hur lagarna ser ut.
Roisin vb vintern -11


Är man nyfiken på att läsa mer om HWSS är det bara att googla eller pm:a mig så kan jag skicka länkar.
 
Sv: Köpa/sälja häst i risk zonen för genetisk defekt?

En snabb tanke bara, utan att vara så insatt...

Men det finns ju redan idag flera andra sjukdomar som man kan genteste för och där det finns "bärare", tex en eller två sjukdomar hos arab (har glömt vad de heter), letal white hos paithästar, en muskelsjukdom hos quarter... och det var de jag kom på nu. (Troligen finns en bättre lista hos tex US DAvis eftersom de gör flera av testerna...).

I flera av dessa fall är ju inte bärarna fysiskt påverkade, men det sätter ju självklart ner deras avelsvärde/man måste veta mer när man avlar. Sedan finns ju flera sjukdomar som man inte vet om de är ärftliga, men som sätter ner värdet på hästen. Här är ju en kombination, och jag skulle säkert vilja betala mindre för en individ med problem om de kräver extra omvårdnad/begränsningar. Däremot borde det ju finnas något kring vad som är vanligt jus i och med de andra sjukdomarna. men, det är itne säkert att reglerna är uppdaterade mot kunskapen, har för mig att man inte fick använda lethal white bärar hingstar i avel i Sverige. Enligt min mening är det inga problem om det är en häst som är bra på många andra sätt och stona är testade (eller omöjligt kan vara bärare).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp