Köpa osedd häst hur gör man med kontrak samt betalning?

misen

Trådstartare
vet ej om den ligger rätt annars får moderatorn gärna flytta tråden..

de e så att en kompis vill köpa häst problemet e att han står 90 mil från henne så hon gör en chansning å hoppas på de bästa ;).. men hur skriver man kontrakt å hur gör man med betalning så ingen kan bli lurad mm??

tacksam för hjälp så hennes affär blir smidig...
 
Sv: Köpa osedd häst hur gör man med kontrak samt betalning?

Jag har köpt osedd. Bett bilder och video samt kopia på besiktningen.

Betalat in handpenning om viss procent innan handpenning, går inte den inte igenom besiktning stått i avtal att jag får tillbaka handpenning, inte annars. Dvs först avtal, sen handpenning, sen besiktning och sen slutfört köp.

Sen restbetald innan den stiger på transporten ner och alla papper ska skickas med i slutet kuvert så som pass osv. Ägarbytet har postats skilt med REK. För inte någon på vägen ska kunna "ta över hästen".
 
Sv: Köpa osedd häst hur gör man med kontrak samt betalning?

Vi har postat kontrakt och sen har jag betalat. En gång åkte jag med transporten och betalade på plats och nu sist betalade jag först och sen hämtade vi. Utan kontrakt, bara kvitto. Har köpt av samma uppfödare tidigare.
 
Sv: Köpa osedd häst hur gör man med kontrak samt betalning?

har aldrig sett hästen live och den kommer åka lastbil hit så kommer ej träffa säljaren.. hur gör man smidigast?
 
Sv: Köpa osedd häst hur gör man med kontrak samt betalning?

Kan man inte åka själv kanske man kan hitta någon bekant som bor närmare som kan titta på hästen. Det har hänt här ett par gånger när jag har haft köpare från Norrland.
Annars så skriver man ett kontrakt där man gör upp om vem som ska stå risken under transporten, brukar vara den som ska betala för den. Då blir det ju också så att hästen ska betalas antingen innan den lastas om det är köparen som står för transporten eller efter att den kommit fram om det är säljaren som står för det.

Om man inte litar på varandra kan man betala hälften före och hälften efter, man skriver in det i köpeavtalet. Där skriver man också in när risken som det kallas går över på köparen. Vilket i praktiken också blir när hästen byter ägare. Det normala när det gäller hästar brukar vara att köparen står för transporten och går risken över när hästen lastas. Vilket då innebär att man kan betala hästen fullt ut också för rent juridiskt har man tagit över ansvaret för hästen då.

När jag har sålt häst till mer vana hästköpare så har hästen varit till fullo betald innan den åkt och köparen har stått för transporten. Lite mer ovana privatpersoner har fått betala halva först och andra halvan efter att hästen kommit fram. Enklast är att göra betalningen via nätet och har man tur och har samma bank går det ju på sekunder.
Passet ska åka med hästen i lastbilen, enligt lag och ägarbytesblankett kan man skicka med passet eller med posten vilket som känns bäst.
 
Sv: Köpa osedd häst hur gör man med kontrak samt betalning?

När vi köpt så har jag betalt transporten, fått passet av chauffören, betalt hästen via faktura. har gått jättebra:)
 
Sv: Köpa osedd häst hur gör man med kontrak samt betalning?

faktura som skickas med från ägaren då?
 
Sv: Köpa osedd häst hur gör man med kontrak samt betalning?

Ja. Detta gäller galoppörer som inte sålts av privatperson, kanske skillnad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 024
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 979
Senast: QueenLilith
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp