Köpa & Låna Avelssto ? ? ?

Nobbe

Trådstartare
Jag går ju som sagt i hästköps tankar och flera tycker jag ska ta ett eget föl och forma min egna häst. Jo visst skulle det va super mysigt men är det värt att skaffa sig ett föl idag ? ? Jag vill helst inte låna ett sto ifall något skulle hända under fölning och är livrädd för den biten.

Jag har hittat massa fina avelsston som är både T - märkta och som är ridbara fortfarande.

Hur skulle ni göra ? ? ?

Tid och intresse finns dessutom
 
Sv: Köpa & Låna Avelssto ? ? ?

Köp dig ett föl då kan du välja stam, färg ,och kön själv ;)
 
Sv: Köpa & Låna Avelssto ? ? ?

Är det just betäckning och allt sånt du är ute efter? Om jag bara hade velat ha ett föl, då hade jag alla gånger köpt ett. Det är billigare att köpa ett föl än att tillverka det själv, plus att du slipper stå med kostnaderna för ett sto, du slipper riskerna i samband med dräktighet-fölning. Och du slipper risken att få en produkt som inte blev som du ville...
 
Sv: Köpa & Låna Avelssto ? ? ?

Nja tanken va väl att jag skulle i sådant behålla stoet som rid / sällskapshäst och få fram en trevlig Hobbyhäst. För jag är ingen tävlingsmänniska för fem öre och någon gång i sitt liv vore det mysigt och få fram en egen häst och sen va det blir får man bestämma då.

Har kollat en del föl och inget som har fallit mig i smaken direkt och jag vill ha en häst kring 165 cm och gärna lite större i modellen. Men ja jag hinner att fundera massor.

När bör man i sådant fall betäcka stoet om man vill ha ett sommarföl ? ? ?
 
Sv: Köpa & Låna Avelssto ? ? ?

Dom är dräktiga 11 månader.
Jag som haft fölningar från maj-slutet av juli föredrar alla gånger att dom föds i maj. Mindre infektionsrisk plus att fölet är äldre när det börjar bli kallt. Lagom att skilja av efter nyår. Plus att stoet får så lång betestid som möjligt medan fölet diar. Föddes dom i slutet av juli blir det ganska mkt foder i december-januari då stona brukar behöva som mest för att inte gå ner sig..
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa & Låna Avelssto ? ? ?

Har kollat en del föl och inget som har fallit mig i smaken direkt och jag vill ha en häst kring 165 cm och gärna lite större i modellen.

Då ska du absolut köpa hästen.
Att själv försöka få fram en så stor arab blir svårt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 284
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 012
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Dressyr Man hör ofta att svenska ryttare tycker att det är svårt att hitta dressyrhästar som håller måttet. Antingen är hästen "medioker" eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 132
Senast: Eukaryot
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp