Köpa/hyra hagmark - vad är rimligt?

Siggelina

Trådstartare
Om ekonomin tillåter skulle jag vilja hyra, eller helst köpa, en egen bit betesmark. Min fråga gäller just det ekonomiska. Vad kan man tänkas få betala per hektar? Någon som vet?

Jag antar att priserna varierar beroende på läget. Jag tänker mig i närheten av Uppsala och helst då en bit söder om stan.

Vilka andra faktorer bör man tänka på innan man bestämmer sig för att hyra/köpa mark?
 
Sv: Köpa/hyra hagmark - vad är rimligt?

Det som avgör mest är vilken jordbruksklass marken har. Om den är odlingsbar som en åker, om det är natur- eller skogsbete. I vissa fall kan EU-bidragen ge en fingervisning till vad som kan vara rimligt. Ingen lär ju hyra ut under det priset.
Vid köp så kommer även läget att avgöra och det kan finns möjlighet att bygga på marken.

Två ställen att fråga när du har hittat en lämplig markbit är Lantmäteriet som har koll vad andra fastigheter i området har kostat och LRF konsult som har koll på jordbruksvärdet.
 
Sv: Köpa/hyra hagmark - vad är rimligt?

Kom även ihåg att avstyckningen inte direkt är gratis, ifall det är fråga om att köpa mark!
 
Sv: Köpa/hyra hagmark - vad är rimligt?

Det är allt bra konstigt. Fårbönderna får betalt för att beta andras hagmarker, men hästägare ska betala för sig. Så rackarns stort markslitage innebär det inte om man inte har för högt betestryck!
 
Sv: Köpa/hyra hagmark - vad är rimligt?

Nej, men det är GIGANTISK skillnad på fårs betande och hästars! Kräsnare djur än hästar får man leta efter, deras rator är ju mer jobb än att låta det stå obetat.

Får skövlar över hela marken och gör verkligen ett bra jobb.
 
Sv: Köpa/hyra hagmark - vad är rimligt?

Jag kör på sambete häst - får, vilket ger närmast golfbanelika beten. Fåren äter inte så fort stråna har hunnit upp en bit, så det behöver putsas även på beten med relativt hårt tryck och man inte sambetar med häst eller nöt.

Jobbar dessutom deltid nu på sommaren med att röja just får-rator, och jodå, de är bra kräsna de med om de får en chans!
 
Sv: Köpa/hyra hagmark - vad är rimligt?

Jag skulle vilja säga att fåren lär sig av varandra - betar mammafåret sly så lär hon lammet att göra det också. Så det kan variera ganska mycket hur bra en fårflock betar.
 
Sv: Köpa/hyra hagmark - vad är rimligt?

Det hänger en del på ras också. Gutefår brukar vara fenomenala på att röja sly, köttraserna not so much...
 
Sv: Köpa/hyra hagmark - vad är rimligt?

Jag får visserligen inte betalt men grannen kom och frågade om vi möjligtvis ville ha våra hästar betandes hos dem (gratis) så att de skulle slippa fåren som bara rymde hela tiden. Jag var ju inte sen med att svara ja kan jag säga ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 140
Anläggning Ja, hur gör man när marken tillhör någon man inte känner eller ens vet vilka de är. Efter kik på lantmäteriet så verkar de inte ens...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 486
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp