FannyN

Trådstartare
Det här är första året jag har guldklimparna hemma och funderar redan på hur mkt hö jag ska beställa till dem.Först så räknade jag att bara ta antalet hästar *6 kg per dag * 365 .Sen tänkte jag att det blir nog inte rätt....NU när det varit vinter och kallt så har jag lagt ut så det har gått åt mellan 15 och 18 per dygn till 3 st.Men det gör det kanske inte sedan,när det blir varmare och dessutom finns annat att äta på.
Hur ska man tänka?
Det gäller 2 ridhästar, 1 3 -åring ,1 sto med föl och sedan det fölet efter avvänjning. Alltså 5 individer.
1 av ridhästarna och fölstoet har en hage med mkt bete,för mkt tror jag så de måste släppas där tidigt för att hålla det i ordning så de behöver ju inget hö alls under flera månader....??? Frågan är hur många månader?
Den andra ridhästen och 3 åringen går i en hage på ca 1 hektar men den är lite blandad,en del gräs men inte ren äng som den andra är.
Men jag har en hage till med kraftigt gräs en liten, ca 3500 kvadrat.Den ska vallackerna få gå i viss tid för att njuta av att stå i tårtan! Sen får de gå till sin blandade hage som är roligare tror jag än en fyrkantig plätt.
Alla är islandshästar.

// Åsa
 
Sv: Köpa hö

Du kan räkna med att ha bete från 15/5 - 15/9.
Och att det går åt ung halv högiva 1/5-15/5 samt 15/9-1/10.
Detta under förutsättning att du har tillräckligt stora marker med gräs på.

Sedan så är det bara att räkna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 927
Senast: shia
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 346
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 105
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp