Köpa häst

Miss_Orchidee

Trådstartare
Hej

Jag är ny här inne, så om tråden ligger fel så får ni ursäkta eller om nån admin kan flytta den rätt? :)

Jag håller på och köper en häst just nu, min första riktigt egna. Jag har haft häst tidigare, men då har föräldrarna skött papper och ekonomin. Nu 10 år senare ska det köpas en egen på riktigt....

Jag pratar med hon som äger hästen, och vi har kommit överrens om ett pris, och att hon ska få köpa tillbaks honom för slaktpriset om det är så att jag inte kan behålla honom av någon anledning.
Saken är den att jag får köpa honom för 5000:- (travare) men hon menar på att slaktpriset är 1000-1500:- Är det rimligt att jag ska bli tvungen att förlora på honom om jag av någon anledning inte kan behålla honom?

Han står på noll i kunskapsnivå nu och det han kan är lite gå i form, följa hjälperna osv, alltså inget avancerat alls. Så den tid och de pengar jag lägger ner kommer alltså att gå förlorade om jag någon gång hamnar i knipa och måste sälja tillbaks honom.

Vad tycker ni andra om det?

Sen såg jag att hon som jag pratar med, har stått som ägare på honom mellan 2010-11-08 och 2011-05-31. Så vem äger honom i dagsläget? Efter det finns ingen registrerad ägare på Svensk Travsports hemsida. Vad gör man?
Bör jag tänka på något?

Tacksam för svar

//Blomman
 
Sv: Köpa häst

Gillar du inte läget så leta efter en annan häst, men det är så små summor man pratar om när det gäller en travhäst så det handlar om en månads uppehäll du förlorar elle kanske två. Var glad att du har någon som vill ha hästen om det skiter sig. Det enda problemet jag ser är om du hellre vill att någon skötare eller dyligt ska ha hästen.

Beroende vad som skrivs i kontraktet kan du för all del strunta i att sälja tillbaks hästen, det behöver vara kopplt till ett vite om det ens ska löna sig att processa om det. Moraliskt sätt är det en annan historia.
 
Sv: Köpa häst

Gillar du inte läget så leta efter en annan häst, men det är så små summor man pratar om när det gäller en travhäst så det handlar om en månads uppehäll du förlorar elle kanske två. Var glad att du har någon som vill ha hästen om det skiter sig. Det enda problemet jag ser är om du hellre vill att någon skötare eller dyligt ska ha hästen.

Beroende vad som skrivs i kontraktet kan du för all del strunta i att sälja tillbaks hästen, det behöver vara kopplt till ett vite om det ens ska löna sig att processa om det. Moraliskt sätt är det en annan historia.
Priset i sig är egentligen oviktigt, för jag vill ha just honom. Men jag tycker själv att det är lite orimligt att kräva att få första tjing på en häst man sålt med vinst för att köpa tillbaks den vesentligt billigare. När det tex kanske är så att han i så fall kunnat få vara kvar hos någon i stallet som tar bra hand om honom i så fall och att jag får tillbaks lite av de pengarna jag lagt ner på utbildning och tillridning.

Moraliskt sett så skulle jag aldrig göra så, och det borde ingen annan heller göra. Då är det bättre att avtala rimliga villkor från början, därav frågar jag hur det brukar gå till?

Men det största problemet som jag ser är att det står ägare okänd på honom på travets hemsida? Eftersom det finns ett slutdatum på senaste personen (som också är den jag pratar med om köpet) Så känns det som att det kanske egentligen inte är hon som äger honom? Kan det vara så? Och vem äger honom i så fall? Jag hittade inget på varken jordbruksverkets hemsida eller ASVH heller?

Vad gör man då?
 
Sv: Köpa häst

Symboliskt pris är ju upp till 10-15 tusen idag, Bara för att det inte ska löna sig att köpa och slakta.

Återköpet är nog mest tänkt som en garanterad möjlighet för dig att bli av med hästen på ett kontrollerat sätt varpå säljaren sköter den svåra biten.

Men se till så att inte säljaren kan komma och kräva tillbaks hästen utan skäl, som vanvård eller så. Inga egna bedömningar utan att du håller på att åka dit och att det finns skäl för det.

Använd färdiga kontrakt brukar det heta, det är nog bra att undvika egna hittepå!

Ptr
 
Sv: Köpa häst

Det där får du reda ut!

Var inte så länge sen en lång tråd om nån som hade hamnat i klistret på grund av det!

Ptr
 
Sv: Köpa häst

Det finns alltid andra hästar hur kär man än blir så är det så glöm aldrig det!

Ptr
 
Sv: Köpa häst

Jag hade aldrig köpt en häst på premissen att säljaren skulle ha första tjing om hästen måste säljas igen. Och ffa inte för en så låg summa. Det betyder ju att du aldrig kan få mer för hästen och att hon alltid kan köpa honom. Absolut inte. Om jag haft en sån deal skulle jag ha satt en tidsgräns för den, tex 1-2 år, max! När du ägt hästen i 8 år, arbetet med den, gjort den till din, älskar den men av ngn anledning inte kan ha den kvar kanske den gamla ägaren inte duger för din häst i dina ögon. Du kanske vill att hästen ska hamna hos nån som kan låta den stå på lösdrift, som kan ta tillvara på den träning du lagt ner eller så har du hört dåliga saker om gamla ägaren och tycker inte att denne är lämplig av olika anledningar. Då är ju hästen din bebis och bästa vän, och du måste GE bort den till en person som du inte tror kan ta väl hand om den.

Som sagt, jag hade aldrig gjort det för man kan aldrig veta vad som händer. Får du förresten lämna hästen på foder till nån annan om du inte "kan ha kvar den"?

Som sagt, inom en rimlig tid kan en sån premiss vara försvarbar, men inte för resten av livet. Det spelar ingen roll vad det är för häst, vad den kan eller hur mycket du betalar för den.

Men om säljaren vill ha det så får du välja att antingen ta dealen eller gå. Själv hade jag gått därifrån med raska steg!
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa häst

Idag är det så att det knappt går att få något för en häst som slaktas för det finns knappt några slakterier som tar emot hästar. Så ska man slakta blir det till att skicka iväg utomlands.
Att avliva en häst om man inte kan gräva ner den hemma, vilket ju inte alla kan kostar runt 5000 kronor. Så att sälja tillbaka för det belopp som säljaren pratat om kan vara en klar fördel.
Dock ska du vara medveten om att om ni inte skriver in någon typ av sanktion/straff i avtalet kan du när du köpt hästen sälja den till vem du vill utan att hon kan göra något.

Sedan när det gäller ägarskapet så kolla upp det ordentligt med STC, ring dom imorgon (måndag) då har dom öppet mellan 8 - 15 och har telefonnummer 08-627 21 20. Se till så att säljaren verkligen är ägare till hästen och har rätt att sälja den + att det finns ett giltigt pass.
 
Sv: Köpa häst

Men det största problemet som jag ser är att det står ägare okänd på honom på travets hemsida? Eftersom det finns ett slutdatum på senaste personen (som också är den jag pratar med om köpet) Så känns det som att det kanske egentligen inte är hon som äger honom? Kan det vara så? Och vem äger honom i så fall? Jag hittade inget på varken jordbruksverkets hemsida eller ASVH heller?

Att du inte hittar något på ASVH är inte så konstigt, om det är en travare.

Det som gör mig MYCKET fundersam är att den som säljare hästen aktivt måste ha skrivit av sig som ägare på hästen. Varför? Ligger det någon KFM skuld i botten, vill man dölja ett ägarskap? Eller är det helt enkelt så att det inte är ägaren till hästen?
 
Sv: Köpa häst

Du kan söka på hästen på travsport.se så söker du bara på hästens namn där.

När det gäller så lite pengar hade jag bara varit glad om nuvarande ägare vill köpa tillbaka hästen om jag nu inte kan ha kvar den själv i framtiden. Då kvittar pengarna utan ett bra hem är prio 1
När det gäller en travare är det väldigt svårt att få den såld överhuvudtaget..
 
Sv: Köpa häst

Kan du skriva av den exakta formuleringen av återköpsparagrafen? Förbinder sig säljaren verkligen att i alla lägen köpa tillbaka hästen, även om den t ex är halt med dålig prognos? I så fall kan det rent ekonomiskt var rätt så fördelaktigt, som tidigare skrivits kostar avlivning pengar och även en mer utbildad travare är förmodligen svårsåld och fortfarande inte värd särskilt mycket. 3.500 är i det sammanhanget inga pengar, om säljaren räknar med att själv sälja hästen vidare lär det inte bli någon direkt vinst.

Känslomässigt är det förstås en annan sak, som någon redan påpekat kanske du har en annan köpare, men då har du ju fortfarande valet att i stället lämna hästen på foder och/eller ge bort den.

Dessutom verkar det som om det jobbiga och tidskrävande grundjobbet är gjort om hästen förstår de grundläggande hjälperna och kan gå i form. Det skulle inte jag kalla för noll-nivå när det gäller omskolning av en travare, är det välgjort ligger det väldigt mycket jobb bakom.
 
Sv: Köpa häst

Alltså, det som han kan är det som vi lärt honom under de tre månaderna som jag har tagit hand om honom efter att förra fodervärden inte kunde ha kvar honom. Då kunde inte ägaren ta hem honom pga platsbrist och därför tog jag hand om honom och vi kom övverrens om att jag skulle köpa honom om han skulle vara kvar hos mig (mitt krav).

Hon vill ha återköpsrätten för att vara säker på att han inte går till slakt om något skulle hända mig.
Den här hästen är en som jag kommer behålla livet ut så det är ingen risk att han kommer att säljas vidare till massor av andra tjejer senare. Han är rätt speciell och kräver otroligt mycket tålamod av ryttaren.

Det jag egentligen stör mig på är att hon vill ha 5000:- för honom, för hon tycker att han är värd det. Trots att han inte kan någonting egentligen, han är (va) omusklad och såg ut som lite av ett skelett när han kom till vårt stall. (Nu mår han dock bättre igen efter mycket kärlek och träning) Han kunde inte gå i form då heller, knappt mer än gå på fyrkantspåret och inte ens det gick problemfritt.

Och samtidigt som att hon tycker att han är värld det så vill hon inte köpa tillbaks sin häst till samma pris sen då om jag skulle tex hamna i rullstol eller liknande. Detta tycker jag är oerhört märkligt eftersom hon kommer få tillbaks en häst som är i 100 ggr bättre skick än vad jag fick.


Men skit samma om pengarna och återköpsrätt, det jag oroar mig för är som sagt om hon verkligen äger honom? Jag har redan kollat travsport.se och det va just där jag fick fram att den ägaren som hade honom sist har ett "slutdatum" vilket i min värld skulle betyda att han va såld vidare? Men vem är nästa ägare? för nu står det Ägare okänd i rutan för ägarens namn....
 
Sv: Köpa häst

Men skit samma om pengarna och återköpsrätt, det jag oroar mig för är som sagt om hon verkligen äger honom? Jag har redan kollat travsport.se och det va just där jag fick fram att den ägaren som hade honom sist har ett "slutdatum" vilket i min värld skulle betyda att han va såld vidare? Men vem är nästa ägare? för nu står det Ägare okänd i rutan för ägarens namn....

Jaha va konstigt. Har han pass?

Jag gav 4500 för min travare och hon va oinriden. Fick med ett täcke och en grimma
Men jag håller med om att hon borde ju ge 5000:- med men tanken är väl ändå att du ska ha honom livet ut?
 
Sv: Köpa häst

Eller är den hästen anmäld som slaktad, oavsett om det är rätt häst eller inte?

Ptr
 
Sv: Köpa häst

Om den är anmäld avliden till STC så skriver dom det i hästens info.
 
Sv: Köpa häst

Jag har inte läst alla inlägg men jag ser det så här;

1. Om jag köper en häst (eller något annat) är det MIN och jag gör vad jag vill med min "vara" annars blir det ingen affär. Ställa sådana villkor går jag inte med på.

2. Prata med dem som regar travhästar och fråga hur de ställer sig och vad som kan hända.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 561
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 159
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp