Köpa häst med gaffelbandsskada?

Eriksgarden

Trådstartare
Behöver råd ang hästköp. Har fått erbjudande att köpa en 8årig NSV travare, valack. Den har stått hos oss på sommarbete/helpension sedan juni. Sista starten var i juli -10. Har sprungit in mycket pengar under sin tid på banorna. Vi är intresserade av honom eftersom han har sånt fint psyke, är extremt lätt att ha att göra med i stallet och blir en bra sällskapshäst både för oss och för andra inhyrningar i vårt stall. Dessutom är det en superfin personlighet som vi tycker väldigt mycket om. Priset blir symboliskt. Vi kommer använda honom till "skogsmulleridning" ca 2-3 ggr/v.

Han har haft gaffelbandsskador på båda bakbenen under 2009-2010. Vi kommer be att få prata med vet. om det innan köp, vet inte exakt var skadorna satt. Vid undersökning i sept var båda skadorna utläkta (inga blödningar eller bristningar kvar). Vi har börjat sätta igång honom försiktigt med promenader och skritt och vi ser inga tecken på besvär.

Nu till vår fråga: Är det dumt av oss att köpa en häst med dessa skador i bagaget? Får vi räkna med en massa veterinärskostnader i framtiden? Kommer vi att kunna rida i skog och mark med honom utan att sitta med hjärtat i halsgropen hela tiden? Ska vi fundera på en "hel" häst istället?

Tacksam för råd av er som haft hästar med liknande skador.
 
Sv: Köpa häst med gaffelbandsskada?

Utfra det dere skal bruke hesten til (koseturer og selskap) tror jeg nok det kan være en fin tilværelse for en "senehest" og at dere kan få mye glede av en "senehest". Det viktigste er at dere får info fra dyrlege om hvor god hesten kommer til å bli igjen. Noen hester med seneskader kan gå løp igjen etter skaden, mens andre igjen blir aldri friske. De fleste ligger vel midt i mellom :)

Jeg har selv en hest med gaffelbåndskade (dog i frambeina), og denne kan brukes ganske normalt. Det er nå 1,5 år siden skaden (rev av på hf 50% og vf 30%), og vi hadde 3 ultralydundersøkelser på en periode på 8 mnd før hesten kunne begynne å trenes opp igjen. Likevel har jeg ikke hatt veterinærkostnader etter sist ultralyd, der dyrlegen konstaterte at senen var så godt som leget. Senest i går var hesten med på klatretur i skogen. Han kan ikke brukes aktivt hver dag, da han lett fyller ved for hard belastning, men ca. 3-4 dager i uka med variert trening fungerer veldig fint. Det eneste vi gjorde før som vi ikke gjør nå er sprangridning og galopparbeide på bane. På tur galopperer vi, men pga belastningen har vi sluttet å galoppere på bane.
 
Sv: Köpa häst med gaffelbandsskada?

Precis som ovan har skrivit så finns det dom som kommer tillbaka till tävling efter senskador samtidigt som det finns dom som inte håller för en comeback. Då det är en oändlig skillnad, i belastning för hästen, på skogspromenader och träning/tävling i trav, så skulle inte jag tveka om det är en guldhäst.

Den ridning som du beskriver låter som det vore bara nyttigt för hästen. Att enbart ställa av och inte motionera är ju inte heller bra.

Viktigt är att hålla en bra standard för hovarna, rida med förnuft och läsa hästen.
 
Sv: Köpa häst med gaffelbandsskada?

Om hästen är ohalt och det såg bra ut vid senaste undersökningen så ser jag inga hinder för att den skall fungera utmärkt som sällskap/lätt skogsridning.

Travlopp är ju en helt annan belastning, även en ridhäst som tränas på msv/svår nivå kommer nog inte upp i den grad av påfrästning som en travhäst utsätts för.
 
Sv: Köpa häst med gaffelbandsskada?

Ännu en ja-röst under förutsättning diskutera med behandlande veterinär och att du söker en skogsmullehäst och hästen är vad ni söker 'i övrigt' och inte bara 'enklaste köpet'.

Haft två med gaffelbandsskador (den ena på ena bak, den andra på båda fram. Bägge har dock haft sina skador i fästet/fästena, nedre respektive övre), och den nuvarande - han som haft skador på gaffelbandsfästena BF - är för ung och otestad för att säga något än, men so far bekymrar de honom ingalunda i normal ridning i skog och mark i alla gångarter inkl en 2-mils distansritt i varierande terräng.

Den förstnämnda hoppade osv utan minsta besvär av sin skada.

Den förstnämnda hade 8 v boxvila sen succesivt utökad hage, den sistnämnda stod på box i 4 månader och sen succesiv utökning så han hade värre skador. Båda var unga när de skadades.

Eller vänta, jag har haft tre. Min förra var fd galoppör och hade haft en blödning på ett gaffelband när han var löphäst. Fick jag veta långt efter köp. Han både löpte efter det och höll utmärkt för ridhästliv (uteritter, hopp, dressyr, terräng).
 
Sv: Köpa häst med gaffelbandsskada?

Travlopp är ju en helt annan belastning, även en ridhäst som tränas på msv/svår nivå kommer nog inte upp i den grad av påfrästning som en travhäst utsätts för.

Jag har för mig att för att komma upp i msv/svår nivå på en ridhäst så krävs det att dom arbetar med bakbenen.. TS skrev väl dubbelsidig gaffelbandskada b.b.??
 
Sv: Köpa häst med gaffelbandsskada?

Behöver råd ang hästköp. Har fått erbjudande att köpa en 8årig NSV travare, valack. Den har stått hos oss på sommarbete/helpension sedan juni. Sista starten var i juli -10. Har sprungit in mycket pengar under sin tid på banorna. Vi är intresserade av honom eftersom han har sånt fint psyke, är extremt lätt att ha att göra med i stallet och blir en bra sällskapshäst både för oss och för andra inhyrningar i vårt stall. Dessutom är det en superfin personlighet som vi tycker väldigt mycket om. Priset blir symboliskt. Vi kommer använda honom till "skogsmulleridning" ca 2-3 ggr/v.

Han har haft gaffelbandsskador på båda bakbenen under 2009-2010. Vi kommer be att få prata med vet. om det innan köp, vet inte exakt var skadorna satt. Vid undersökning i sept var båda skadorna utläkta (inga blödningar eller bristningar kvar). Vi har börjat sätta igång honom försiktigt med promenader och skritt och vi ser inga tecken på besvär.

Nu till vår fråga: Är det dumt av oss att köpa en häst med dessa skador i bagaget? Får vi räkna med en massa veterinärskostnader i framtiden? Kommer vi att kunna rida i skog och mark med honom utan att sitta med hjärtat i halsgropen hela tiden? Ska vi fundera på en "hel" häst istället?

Tacksam för råd av er som haft hästar med liknande skador.

Förts,, jag tror det är bra för denna häst att sluta sin tävlingskarriär inom travsporten.. Den verkar ha varit mer till skada än nytta för individens välbefinnande.

Du känner till individen och den verkar ha dom kriterier du söker, (förutom skadebilden). Se det så här,, inom travet ska hästarna "dra på en vagn" inom ridsporten ska dom "ha en klump på ryggen". Vad jag vill säga är att bakbensskador är i majoritet inom travet/körning medans frambens skador är i majoritet inom "uppsutten ridning"

I båda fallen gäller det inom allsidig träning att "omfördela" viktförhållandena till en jämnvikt. I detta fall har du en individ med en överbelastad bakdel och jag tror det kan vara läkande för den individen att få börja arbeta med hela kroppen inkl ryggen och bli lite viktbärande.

Dom krav du ställer låter som en fridfull naturupplevelse och många travare bara älskar att få komma ut i naturen eftersom deras tidigare vardag oftast består av slentian träning runt runt eller rakt fram, I alla fall krävs det ett underlag som är naturligt för vagnen..

Psykiskt välmående leder till fysiskt tillfrisknande..

En "hel häst" beföver du inte ens fundera på för den finns inte,, alla hästar har sin akillishäl och har man bara vetskapen om individens svagaste punkt så har man oxå kunskapen om hur den genom allsidig träning kan stärkas.

Utan att exakt känna till tidigare skadors omfattning så tycker jag dina tankar och rehabeliterings plan låter vettiga.
 
Sv: Köpa häst med gaffelbandsskada?

Det är inte särskilt vanligt att en ridhäst har sönder båda gaffelbanden på bakbenen. Den skall ju just BÄRA, inte skjuta i från i hög fart vilket är vad en travhäst gör. Det handlar om helt olik belastning.

Och på vilket sätt är det relevant? Denna häst skall ju inte gå svår dressyr, den skall vara skogsmulle.
 
Sv: Köpa häst med gaffelbandsskada?

Jag ser inga problem i att köpa hästen :)
Har själv en häst som för ett litet tag sen fick diagnosen "kronisk förslitning i gaffelbandsfästet". Han kommer aldrig fungera som fulländad tävlingshäst men det fungerar alldeles utmärkt med lättare träning och tävling så ja, gillar du hästen så kör hårt! :)
 
Sv: Köpa häst med gaffelbandsskada?

Förts,, jag tror det är bra för denna häst att sluta sin tävlingskarriär inom travsporten.. Den verkar ha varit mer till skada än nytta för individens välbefinnande.

Du känner till individen och den verkar ha dom kriterier du söker, (förutom skadebilden). Se det så här,, inom travet ska hästarna "dra på en vagn" inom ridsporten ska dom "ha en klump på ryggen". Vad jag vill säga är att bakbensskador är i majoritet inom travet/körning medans frambens skador är i majoritet inom "uppsutten ridning"

I båda fallen gäller det inom allsidig träning att "omfördela" viktförhållandena till en jämnvikt. I detta fall har du en individ med en överbelastad bakdel och jag tror det kan vara läkande för den individen att få börja arbeta med hela kroppen inkl ryggen och bli lite viktbärande.

Dom krav du ställer låter som en fridfull naturupplevelse och många travare bara älskar att få komma ut i naturen eftersom deras tidigare vardag oftast består av slentian träning runt runt eller rakt fram, I alla fall krävs det ett underlag som är naturligt för vagnen..

En "hel häst" beföver du inte ens fundera på för den finns inte,, alla hästar har sin akillishäl och har man bara vetskapen om individens svagaste punkt så har man oxå kunskapen om hur den genom allsidig träning kan stärkas.

Nja... Tror nog snarere att han är den fina häst han är just pga travsporten. Han är välhanterad av kunniga människor, och han har byggt upp sin fysik genom sporten. Men sluta ska han få göra, det är ju klart.

Ang ridning/körning - han fick sina skador som monté häst. Alltså med ryttare. Med det låg väl en hel del nötning framför sulkun bakom det också...

Tror nog vi kommer köpa honom. Vet att det finns fler intressenter så vi kommer nog köpa honom inom kort :)



Nu har vi alla fall pratat med huvudägaren och för honom får vi grönt ljus för köp!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
16 976
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 722
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp