Köpa häst från Irland

Är det verkligen så? Menar du livvärde eller öht? Jag har absolut ingen koll, och varken har eller kommer att skaffa nån import utan brukar argumentera mycket för att folk ska köpa svenska hästar. Om detta stämmer har jag ytterligare ett argument:p.

Nej så är det inte. Jag har haft två importer som avlivats och det var inga problem med livvärdet på någon.
Inte heller med veterinärvårdspengar
 
Är det verkligen så? Menar du livvärde eller öht? Jag har absolut ingen koll, och varken har eller kommer att skaffa nån import utan brukar argumentera mycket för att folk ska köpa svenska hästar. Om detta stämmer har jag ytterligare ett argument:p.

det beror som i alla andra fall på hur och på vilket sätt man försäkrat sin häst utifrån omständigheterna men en import så behöver man ju försäkra och kolla vad man försäkrar så man inte blir förvånad sen utifrån det.
 
Är det verkligen så? Menar du livvärde eller öht? Jag har absolut ingen koll, och varken har eller kommer att skaffa nån import utan brukar argumentera mycket för att folk ska köpa svenska hästar. Om detta stämmer har jag ytterligare ett argument:p.

Jag har aldrig haft problem med mina importer att få ut livvärde eller använda veterinärvårdsförsäkringen. Det har varit olika raser.

Vad gäller Irländare så hade jag dragit öronen åt mig efter att ha fått höra från en mycket insatt (håller på med avel på de brittiska öarna inkl. Irland) att de rider in hästarna där ovanligt tidigt. Det är inte ovanligt att man rider en häst som är dryga året. Ston däremot brukar man vara lite senare med att rida in. Ofta får de föl mycket tidigt och rids inte in av den orsaken. Det här gäller alltså "buskavlade" hästar. Naturligtvis har även Irland seriös uppfödning.
 
Är det verkligen så? Menar du livvärde eller öht? Jag har absolut ingen koll, och varken har eller kommer att skaffa nån import utan brukar argumentera mycket för att folk ska köpa svenska hästar. Om detta stämmer har jag ytterligare ett argument:p.
Jag fick ut livvärdet på min häst som var importerad iallafall. Inga problem alls.
 
Tack för svar angående försäkringar och importer:). Har vänner med importer och de har fått ut ganska stora summor i vetvård på sina så det lät som lite konstigt.
 
Jag tänker att en häst som bara kostar 800 euro och hör till "överskottet" knappast är påkostad särskilt mycket. Det känns inte jättesannolikt att den är verkad/skodd av utbildad hovslagare hela livet eller regelbundet avmaskad, vaccinerad och tandkollad. Och det där "går lätt A", man kan ju fundera om den är etablerad i tävlingklasserna eller om den har hoppat 120 cm hemma/på jakt.

Säger som övriga, om det låter för bra för att vara sant så är det så.
 
Ursäkta min bukediarre här ikväll.

Satt och slötittade på hästannonser då jag snubblade över en finsk kvinna bosatt på Irland. Hon har nu i liten skala börjat sälja hästar hit till Finland (där jag bor) tittade vad hon bjöd ut och var helt ok hästar i klassen Lätt À. Priset på ett 12 årigt sto i den klassen låg på 800£ och transport hit ungefär lika mycket till.

Man "beställer" vilken typ, ålder, utbildningsnivå mm man vill ha och hon söker reda på en häst

Är det någon som köpt häst så? Tydligen är hästar väldigt billiga där just nu. Vågar man ta risken.

Har köpt flera hästar från Irland endast provat en av dem, mkt fina ft hästar för skitpengar. 3st av dem gick till slut svår klass i ft och så hoppas jag även den sista kommer att göra.

De har en extrem kris på Irland just nu så göra fynd kan man absolut göra. Om du funderar så är det svinbilligt att ta flyget över och prova de som skulle vara intressanta.
 
Senast ändrad:
du får inte ut ngn försäkring öht på en importerad häst. bland annat. Irland är väldigt si och så med kvaliteten på importer - inte sällan får du en häst som knappt är styrbar om du köper en billig tex. Jag hade INTE gjort det i dina skor och med din trista historik sista åren med stora skador osv på din häst.
Köp inte ny häst utifrån mager plånbok! Det är det bästa rådet jag kan ge dig faktiskt..... Det är inte värt det.

Jag har fått ut försäkring på samtliga importer, varför skulle man inte få det?
 
Jag har fått ut försäkring på samtliga importer, varför skulle man inte få det?
Det beror nog mycket på bolag och varför man behöver använda försäkringen. Tyvärr så marknaden på senare år svämmat över med dåliga importer vilket har gjort att försäkringsbolagen börjat sätta upp lite andra regler för importer, eller kanske man ska kalla det hårdare krav.
Så visst kan man försäkra och få ut på försäkringen på en import om alla "krav" är rätt.
 
De har en extrem kris på Irland just nu så göra fynd kan man absolut göra. Om du funderar så är det svinbilligt att ta flyget över och prova de som skulle vara intressanta.
Det är väl HÄR sen springande punkten är....
ÅK OCH TITTA på hästarna, om de är intressanta!
 
Jag har fått ut försäkring på samtliga importer, varför skulle man inte få det?

se @Masses inlägg. bland annat i sammanhanget. Fast uttalat försäkringsbolagsmässigt så de enda som lägger en högre premie på importer är ett enda försäkringsbolag. Däremot påverkar det ju inte försäkringsbolagen och hur de fungerar i stort allmänt så det är ju inga konstigheter att allt inte täcks? Rent allmänt så är det ju precis som vanligt med fbolag ang. nytecknande av försäkringar? Det är väl inga konstigheter att vid sån nytecknande om importen sen anses av FB ha en skada som funnits innan nytecknandet, att de eventuellt inte alls har lust att täcka den?
 
När vi köpte vår senaste häst för några år sedan florerade en del rykten angående dyrare försäkringar etc för importer från div olika länder (inte sällan motsade dessa rykten varandra).
Lyssnade för säkerhets skull med försäkringsbolaget, och de gjorde ingen skillnad på varifrån hästarna kom. Men däremot är det ju generella regler vid nytecknande om karens och äldre skador. Men dem kan man ju råka ut för även på en svensk häst, även om de flesta hästar i Sverige har någon form av försäkring.

Jag vet framförallt ridskolor som köper in hästar osedda från Irland. De är dock inte alltid speciellt billiga. Vinsten som ridskolorna gör är att de kan ställa upp en kravprofil, importören eller ett företag på Irland levererar hästarna med bytesrätt. Ridskoleägaren behöver inte resa runt och provrida och de kan köpa genom ett annat företag, vilket ofta underlättar. En del av dessa hästar passar väldigt bra, andra byts ut eller säljs vidare. På senare år tror jag dock att den ekonomiska krisen har märkts även här. T ex har det ställts krav på att ta två hästar istället för en och de har kanske inte varit lika väl utplockade.

Vet också privatpersoner som har köpt på samma sätt. Med blandat resultat. Men framförallt tycker jag att de har fått betala överpriser jämfört med vad hästar i Sverige kostar nu. Men jag kan förstå att en del tycker att det är bekvämt och är beredda att betala för den servicen.
Själv hade jag aldrig klarat att köpa en häst osedd, och har faktiskt nästan uteslutande köpt svenskt.
 
se @Masses inlägg. bland annat i sammanhanget. Fast uttalat försäkringsbolagsmässigt så de enda som lägger en högre premie på importer är ett enda försäkringsbolag. Däremot påverkar det ju inte försäkringsbolagen och hur de fungerar i stort allmänt så det är ju inga konstigheter att allt inte täcks? Rent allmänt så är det ju precis som vanligt med fbolag ang. nytecknande av försäkringar? Det är väl inga konstigheter att vid sån nytecknande om importen sen anses av FB ha en skada som funnits innan nytecknandet, att de eventuellt inte alls har lust att täcka den?

Men du påstod att "du får inte ut ngn försäkring öht på en importerad häst". Viss skillnad.
 
Har bara positiva erfarenheter av hästar (ponnyer) från Irland. Både sådana som är köpta osedda och sedda. I vårt stall är 50% av ponnyerna irländare och gemensamt för dessa är att de är trevligare, mer hållbara och har bättre tävlingsresultat än resterande ponnyer som är antingen svenskfödda eller holländare. Min/syrrans c-ponny köptes osedd från Irland och har aldrig varit skadad/sjuk, gör alltid bra ifrån sig på hoppbanan och är nog den snällaste lilla häst jag träffat.

Vet inte hur det ligger till på hästfronten men ponnyerna håller helt klart en klass för sig, kolla bara på hur det sett ut i resultatlistorna på ex SM (hoppning) de senaste åren... Jag förstår absolut de som argumenterar för att man ska köpa svenskfött för att främja den svenska aveln/man vet hur hästarna haft det (till viss del), och jag förstår också att man inte kan generalisera, men pga mina egna extremt goda erfarenheter av irländare hade jag definitivt kunnat köpa en osedd irländare.
 
Ett litet tillägg bara, då många kommenterat prislappen på hästen. JA, sunt misstänksam ska man vara när man köper häst, oavsett vart hästen kommer från. Vill dock berätta historien om familjens irländare lite noggrannare. Importerades som 9-åring och tävlade enligt beskrivningen på motsvarande LB-nivå, kostade 1100£ vilket är ungefär 13 000 svenska. När han kom till Sverige var han helt outbildad, frågan var om han ens var inriden (vi började i princip om från början där) så beskrivningen stämde inte särskilt väl, och det fanns säkert de som ropade lurendrejeri om affären.

Så här i efterhand har han dock varit värd vartenda öre många, många gånger om. Fantastiskt lättlärd och ambitiös ponny, så det tog inte så lång tid innan han faktiskt var på angiven nivå och därmed hade ökat i värde med en sisådär 400%. Så visst kan man göra lyckade affärer även om allt kanske inte stämmer till 110%! Men som sagt... Var försiktig :)
 

Liknande trådar

J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 008
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp