Köpa häst efter år av uppehåll...!!!!

Butterfly

Trådstartare
Hästvänner! Jag vill så gärna köpa en häst, jag blir tokig av saknad. Men problemet ligger i att jag slutade för några årsedan, och jag vet inte vad jag minns, men det sitter ju kvar, någonstans lååååångt inne. Är det ens någon som vill sälja en häst til en sådan som mig?

Jag vet att massa av er haft uppehåll i flera år, hur gick ni tillväga?
 
Jag gjorde uppehåll i 14 år, började sedan rida ut en gång i veckan, sen började jag också rida lektion, och efter några år köpte jag häst.
 
Jag hade ett uppehåll på 10 år och jag började hjälpa en med hennes travare. Sedan så satte jag in en köpesannons där jag beskrev vad jag hade att erbjuda och vad jag hade i mitt bagage. Nu har jag haft mitt lilla gryn i 2 år :)
 
Hästvänner! Jag vill så gärna köpa en häst, jag blir tokig av saknad. Men problemet ligger i att jag slutade för några årsedan, och jag vet inte vad jag minns, men det sitter ju kvar, någonstans lååååångt inne. Är det ens någon som vill sälja en häst til en sådan som mig?

Jag vet att massa av er haft uppehåll i flera år, hur gick ni tillväga?

Ha, jag vinner nog här. Det är 40 år sedan jag red regelbundet, då på b-ponny! Efter många år som ponny/hästmamma köpte jag en egen häst. Lycka! Jag såg till att skaffa en lugn, trygg och välutbildad häst och en tränare , sedan var det bara att börja. Det var:bump::crazy::nailbiting: och:D
 
Nu har jag visserligen "bara" haft ett uppehåll på 3,5 år, men jag har precis fått hem min nya häst! En 5-åring som ska ridas in... :angel::D
Har haft häst hela livet innan och nu efter en paus på några år har jag blivit löjligt sugen på att ta upp hästarna. Så när jag fick tag i detta kapet kunde jag inte låta bli :p
 
Jag hade väl 10 år mellan hästarna. Gick fint. Köpte mig en efter ha ridit en turridning och insett hur mycket jag saknade det.
 
Hästvänner! Jag vill så gärna köpa en häst, jag blir tokig av saknad. Men problemet ligger i att jag slutade för några årsedan, och jag vet inte vad jag minns, men det sitter ju kvar, någonstans lååååångt inne. Är det ens någon som vill sälja en häst til en sådan som mig?

Jag vet att massa av er haft uppehåll i flera år, hur gick ni tillväga?

Kan du inte rida någon/några privatlektioner på ridskolehäst för att komma igång igen? Har man bara suttit på häst igen så kommer ju allt tillbaka snabbt. :)
 
Beror väl helt på vilken nivå då var på när du påbörjade ditt uppehåll?

Rent generellt kan jag väl säga att efter mitt 10-åriga uppehåll tog jag snabbt igen lite tajming missar som jag kände att jag hade i kommunikationen på ryggen med hästen. Jag är däremot inte ännu uppe i den kommunikationsgrad jag hade med hästar i hanteringslägen på marken förut. Jag känner mig helt enkelt fumligare i hantering än tidigare. Har ridit lektion 1 ggr i veckan i 2 år nu, när jag slutade sålde jag min sista egna häst (av fem tidigare) gått ridgymnasium, jobbat med hästar i tyskland. Så från daglig kontakt med ett flertal hästar till en påklädning i veckan kanske säger mer om att jag inte pratar riktigt "rent" längre, tränar inte upp känslan lika bra som tidigare)
 
Jag har också haft uppehålll på typ 12 år men ska nu börja igen. Jag tänker också först börja på ridskola något år innan jag köper egen. När jag red förut var jag medryttare och red varje dag.
Kan du inet börja på ridskola/ medryttare innan du köper egen? Bara för att komma igång igen?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 195
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 126
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 134
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp