Köpa glasögon utan att prova

Ceta

Trådstartare
Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför hemmet i dem.

Har provat glasögon hos 4 olika optiker och har inte hittat ”paret med stort P” än. Det känns som ett så stort köp när jag inte gjort det på så länge, och pga mitt synfel har jag fått prisförslag på 2.900-3.500kr på bågar jag gillat skapligt.

Fick nu tips om ett företag på nätet, där jag kan få liknande bågar (och glas) för 1.800kr. Nackdelen är då att jag inte kan prova bågen innan jag köper 😬 Bågen ser väldigt lik ut de jag tyckt bäst om i butik, men ”passformen” går ju inte att se.

Ska jag våga? Sparar ju massa pengar, och i värsta fall har jag ett par glasögon som passar mitt synfel och är bra mycket snyggare än de jag har sen innan 😅

Företaget som sådant har jag fått referens på, och vet att personen som rekommenderat gjort bra bakgrundskoll, så min osäkerhet grundas bara i att jag inte kan prova före köp.
 
Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför hemmet i dem.

Har provat glasögon hos 4 olika optiker och har inte hittat ”paret med stort P” än. Det känns som ett så stort köp när jag inte gjort det på så länge, och pga mitt synfel har jag fått prisförslag på 2.900-3.500kr på bågar jag gillat skapligt.

Fick nu tips om ett företag på nätet, där jag kan få liknande bågar (och glas) för 1.800kr. Nackdelen är då att jag inte kan prova bågen innan jag köper 😬 Bågen ser väldigt lik ut de jag tyckt bäst om i butik, men ”passformen” går ju inte att se.

Ska jag våga? Sparar ju massa pengar, och i värsta fall har jag ett par glasögon som passar mitt synfel och är bra mycket snyggare än de jag har sen innan 😅

Företaget som sådant har jag fått referens på, och vet att personen som rekommenderat gjort bra bakgrundskoll, så min osäkerhet grundas bara i att jag inte kan prova före köp.
Hur funkar det sen? För mig brukar det vara en hel del justeringar innan glasögonen sitter bra när väl glasen är i. Kan man få hjälp med det hos en optiker i butik och vad kostar det?
 
Jag köpte glasögon på nätet en gång och de satt uselt så jag skulle inte våga om det inte fanns möjlighet att få dem korrigerade.
 
i värsta fall har jag ett par glasögon som passar mitt synfel och är bra mycket snyggare än de jag har sen innan
Nej, i värsta fall har du betalat för ett par glasögon som du inte kommer kunna använda alls.

Förstår jag dig rätt att du dels inte ska prova dem innan, dels inte kommer få någon justering av dem när de är klara? Jag hade aldrig kunnat köpa bågar på det viset. Hade garanterat inte kunnat ha dem öht.

Lita inte heller på "ser lika ut". Känslan i material och stabilitet betyder jättemycket för hur de upplevs att ha på sig. Likaså för hållbarheten. Ett par flimsiga bågar av lägre kvalitet kommer behöva justeras om, dras åt skruvar på osv. mycket mer än på en bättre båge, eventuellt kännas som man konstant måste vara försiktig med dem redan från första dagen.
 
Nej, i värsta fall har du betalat för ett par glasögon som du inte kommer kunna använda alls.

Förstår jag dig rätt att du dels inte ska prova dem innan, dels inte kommer få någon justering av dem när de är klara? Jag hade aldrig kunnat köpa bågar på det viset. Hade garanterat inte kunnat ha dem öht.

Lita inte heller på "ser lika ut". Känslan i material och stabilitet betyder jättemycket för hur de upplevs att ha på sig. Likaså för hållbarheten. Ett par flimsiga bågar av lägre kvalitet kommer behöva justeras om, dras åt skruvar på osv. mycket mer än på en bättre båge, eventuellt kännas som man konstant måste vara försiktig med dem redan från första dagen.
Kvaliteten är jag inte orolig över, då jag som sagt vet andra som köpt där ifrån. Men som ni säger, justeringen är ju viktig. Får kolla upp hur hon gjorde som köpte senast.

Lutar nog ändå att att kolla fler optiker efter bågar som kan funka :)
 
Kolla svenska butiker på webben där man kan få hem och prova bågar innan man beställer med glas?

Jag hade inte vågat köpa utan att prova. Jag har däremot dåliga erfarenheter av justeringar som optikern gör för passformen så för mig är det avgörande att de sitter bra från start.
 
Jag har köpt några par glasögon från en nätbutik. Var hos optiker och gjorde synundersökning samt köpte ett par vanliga glasögon och ett par läsglasögon men ville ha reservglasögon, gärna några billiga som jag kan ha när jag tränar hund etc.

Köpte först ett par för att testa - billiga plastbågar, ingen speciell behandling av glaset (det fanns dock att välja om man vill ha det) och de gick på 295 kr totalt med glas och allt. Oväntat nog visade de sig vara ursköna! Jag köpte ett par till i samma modell och ett par i en annan modell, lite olika färger så jag kan byta beroende på vad jag har på mig. Behövde inte justera dem något alls, de satt helt perfekt som de var. Min man köpte också några olika modeller och även han var nöjd med sina.

Jag mätte noga mina optikerköpta glasögon för att hitta rätt storlek och det funkade uppenbarligen jättebra. Väldigt skönt att ha flera par "slit och släng" som jag kan vara lite oförsiktig med; för 295 kr kan jag ju lätt beställa nya den dagen de blivit repiga eller om jag råkar ha sönder dem. Jag använder dem mycket mer än jag använder glasögonen jag köpte hos optikern, framför allt för att jag är mer rädd om de som jag köpte hos optikern, pga priset men också för att de jag köpte på nätet verkligen är bekväma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp