köpa gård privat, behöver tips!

Linnea123

Trådstartare
Hej på er!

Vi är på g att köpa en mindre gård! Det kommer ske privat då vi kontaktat ägarna och har fått första "tjing" innan de lägger ut på marknaden.

Jo till saken. En mäklare var ute och värderade, ganska lågt och de var inte nöjda. Dom säger till oss att vi får köpa för 150tusen kr mer än värderingen.
Okej, vi vill gärna ha det så vi går väl med på det, dock är det MYCKET att göra. Inget avlopp, dålig vattenbrunn och ja, huset ska blåsas ur..
Först var det ok och det hette " vi snabbar på att få ut allt och så städas det innan vi lämnar över"
Idag hette det " Vi lämnar det som det står + att ni får betala extra för de saker ni kommer ha användning för".
Okej.. visst kan förstå att man vill ha pengar för de fina sakerna som finns, MEN, att gräva i andras skit och skrot.. njaa...
Det är så mycket skit överallt rent ut sagt! Skrothögar, gammalt hö på skullen, gammal ved m.m.. Skulle kosta oss pengar och tid att få iväg..

Vad bör man säga nu? Jag skulle höra av mig idag med besked hur vi vill göra.. De vill sälja snabbt då gården bara står pga av att de bor på hem och vi vill ju in snabbt .

Tips??
/ Linnea A
 
Hej på er!

Vi är på g att köpa en mindre gård! Det kommer ske privat då vi kontaktat ägarna och har fått första "tjing" innan de lägger ut på marknaden.

Jo till saken. En mäklare var ute och värderade, ganska lågt och de var inte nöjda. Dom säger till oss att vi får köpa för 150tusen kr mer än värderingen.
Okej, vi vill gärna ha det så vi går väl med på det, dock är det MYCKET att göra. Inget avlopp, dålig vattenbrunn och ja, huset ska blåsas ur..
Först var det ok och det hette " vi snabbar på att få ut allt och så städas det innan vi lämnar över"
Idag hette det " Vi lämnar det som det står + att ni får betala extra för de saker ni kommer ha användning för".
Okej.. visst kan förstå att man vill ha pengar för de fina sakerna som finns, MEN, att gräva i andras skit och skrot.. njaa...
Det är så mycket skit överallt rent ut sagt! Skrothögar, gammalt hö på skullen, gammal ved m.m.. Skulle kosta oss pengar och tid att få iväg..

Vad bör man säga nu? Jag skulle höra av mig idag med besked hur vi vill göra.. De vill sälja snabbt då gården bara står pga av att de bor på hem och vi vill ju in snabbt .

Tips??
/ Linnea A
Jag skulle nog leta vidare, alt pruta dom där 150,000kr! Vad händer om ni hivar allt och inte behåller nåt? Då får dom ju inte en krona??
 
Räkna på vad ni är villiga att ge och lägg ett bud på det. för att han ska välja er istället för mäklare osv så behöver ni antagligen lägga ett bud som är lite plus i kanten för hans del. Motivera även varför ni lägger ert bud och nämn att affären kan å snabbt och smärtfritt (om ni har allt klart med banken) det kan förhoppningsvis hjälpa till att få honom mer positivt inställd till erat bud. Han får ju överväga mäklararvoden, att det kan dra ut på tiden, risken att ha får ännu lägre osv.

Vänta annars på att gården kommer ut på marknaden och häng med på budgivningen.
lycka till!


Hej på er!

Vi är på g att köpa en mindre gård! Det kommer ske privat då vi kontaktat ägarna och har fått första "tjing" innan de lägger ut på marknaden.

Jo till saken. En mäklare var ute och värderade, ganska lågt och de var inte nöjda. Dom säger till oss att vi får köpa för 150tusen kr mer än värderingen.
Okej, vi vill gärna ha det så vi går väl med på det, dock är det MYCKET att göra. Inget avlopp, dålig vattenbrunn och ja, huset ska blåsas ur..
Först var det ok och det hette " vi snabbar på att få ut allt och så städas det innan vi lämnar över"
Idag hette det " Vi lämnar det som det står + att ni får betala extra för de saker ni kommer ha användning för".
Okej.. visst kan förstå att man vill ha pengar för de fina sakerna som finns, MEN, att gräva i andras skit och skrot.. njaa...
Det är så mycket skit överallt rent ut sagt! Skrothögar, gammalt hö på skullen, gammal ved m.m.. Skulle kosta oss pengar och tid att få iväg..

Vad bör man säga nu? Jag skulle höra av mig idag med besked hur vi vill göra.. De vill sälja snabbt då gården bara står pga av att de bor på hem och vi vill ju in snabbt .

Tips??
/ Linnea A
 
Jag håller med smulan. Räkna först ut vad mäklare kostar (på det pris som de vill ha samt det pris som mäklaren anser, kan vara svårt att få en mäklare at gå med på uppdraget om priset är för högt), städning/röjning (som mäklaren nog vill ha för att få sålt) och räntekostnad per månad. Deras intäkt några månader bort blir förmodligen mäklarens pris - arvode - städning - ränteförlust.

Räkna sedan ut vad ni vill betala för ett hus som är ok att bo i och dra av kostnad för städning/röjning, VA etc så att det blir beboeligt. Räkna på vad det kostar att få det gjort, inte vad det kostar att göra själv (det är så en värderare räknar och ni kan ju av någon anledning bli tvungna att leja bort arbete som ni tänkt göra själv). Sedan visar ni säljaren vad ni är beredda att betala och vad de kommer att få ut med hjälp av mäklare. Är de inte intresserade väntar ni på att gården kommer ut på marknaden.

Som du beskriver det är det inget objekt som det kommer att bli budgivning om. Så ni borde känna er ganska lugna med att få en bättre affär.

Om ni är intresserade av något som finns på gården så försök att värdera det med hjälp av annonser t ex och lägg ett separat bud på det. Men ta betalt för att röja/städa resten.

Ta gärna in offert på det som måste göras av andra (avlopp, brunn, röjning och bortforsling) så att ni kan visa vad det kostar.
 
Hej på er!

Vi är på g att köpa en mindre gård! Det kommer ske privat då vi kontaktat ägarna och har fått första "tjing" innan de lägger ut på marknaden.

Jo till saken. En mäklare var ute och värderade, ganska lågt och de var inte nöjda. Dom säger till oss att vi får köpa för 150tusen kr mer än värderingen.
Okej, vi vill gärna ha det så vi går väl med på det, dock är det MYCKET att göra. Inget avlopp, dålig vattenbrunn och ja, huset ska blåsas ur..
Först var det ok och det hette " vi snabbar på att få ut allt och så städas det innan vi lämnar över"
Idag hette det " Vi lämnar det som det står + att ni får betala extra för de saker ni kommer ha användning för".
Okej.. visst kan förstå att man vill ha pengar för de fina sakerna som finns, MEN, att gräva i andras skit och skrot.. njaa...
Det är så mycket skit överallt rent ut sagt! Skrothögar, gammalt hö på skullen, gammal ved m.m.. Skulle kosta oss pengar och tid att få iväg..

Vad bör man säga nu? Jag skulle höra av mig idag med besked hur vi vill göra.. De vill sälja snabbt då gården bara står pga av att de bor på hem och vi vill ju in snabbt .

Tips??
/ Linnea A


Jag tror att det viktigaste är att bestämma er för vad ni anser att gården är värd för er.
Lägga det budet, och hålla er till den nivån.
Inräknat det som säljaren försöker "lura" er att göra.

Normalt sett ska en fastighet vara avröjd vid ägarbyte.

Den som föreslog att ni inväntar mäklarförsäljningen och är med i budgivning, var en klok person!
Mäklararvode är som regel i % och betalas av säljaren, inte av köparen.

Mäklarens värdering är troligen ganska realistisk så det känns som om säljaren försöker få er att betala ett överpris.
 
I vårt fall skulle det ALDRIG handla om att betala för sånt som "de lämnar kvar" oavsett det är "skräp" eller "bra ha saker"... Lämnas det görs det frivilligt, att "sälja på" bara för att de inte orkar ta med sej saker är bara löjligt.
Nu har vi lämnat 2 gårdar, den första gården hade vi en loppis innan försäljningen, där sålde vi ALLT som vi inte skulle behålla, hästsaker, vardagssaker, maskiner mm
 
Hej på er!

Vi är på g att köpa en mindre gård! Det kommer ske privat då vi kontaktat ägarna och har fått första "tjing" innan de lägger ut på marknaden.

Jo till saken. En mäklare var ute och värderade, ganska lågt och de var inte nöjda. Dom säger till oss att vi får köpa för 150tusen kr mer än värderingen.
Okej, vi vill gärna ha det så vi går väl med på det, dock är det MYCKET att göra. Inget avlopp, dålig vattenbrunn och ja, huset ska blåsas ur..
Först var det ok och det hette " vi snabbar på att få ut allt och så städas det innan vi lämnar över"
Idag hette det " Vi lämnar det som det står + att ni får betala extra för de saker ni kommer ha användning för".
Okej.. visst kan förstå att man vill ha pengar för de fina sakerna som finns, MEN, att gräva i andras skit och skrot.. njaa...
Det är så mycket skit överallt rent ut sagt! Skrothögar, gammalt hö på skullen, gammal ved m.m.. Skulle kosta oss pengar och tid att få iväg..

Vad bör man säga nu? Jag skulle höra av mig idag med besked hur vi vill göra.. De vill sälja snabbt då gården bara står pga av att de bor på hem och vi vill ju in snabbt .

Tips??
/ Linnea A
Köp fastigheten genom mäklare, är mitt tips.
Mäklaren ser det riktiga värdet. Det är säljaren som betalar mäklaren. Det ska även finnas skriftlig vilka fel och brister som nuvarande ägare känner till när det gäller hela fastigheten. Ni får ett tryggare köp genom mäklare.
Det är mycket värt att få allt städat och snyggt iordning innan ni flyttar dit era saker. Det är inte roligt att börja med att röja i andras skit. Om säljare vill så kan ni komma överens om vad som ska vara kvar och hur mycket ni vill betala. När vi köpte vår gård, så köpte vi gräsklippare och luftavfuktare till källare.
 
Du kan som köpare anlita en mäklare för att hjälpa till med skrivning m.m. Det kostar c:a 10 000kr och du får en tryggare affär.

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift
 
Hej på er!

Vi är på g att köpa en mindre gård! Det kommer ske privat då vi kontaktat ägarna och har fått första "tjing" innan de lägger ut på marknaden.

Jo till saken. En mäklare var ute och värderade, ganska lågt och de var inte nöjda. Dom säger till oss att vi får köpa för 150tusen kr mer än värderingen.
Okej, vi vill gärna ha det så vi går väl med på det, dock är det MYCKET att göra. Inget avlopp, dålig vattenbrunn och ja, huset ska blåsas ur..
Först var det ok och det hette " vi snabbar på att få ut allt och så städas det innan vi lämnar över"
Idag hette det " Vi lämnar det som det står + att ni får betala extra för de saker ni kommer ha användning för".
Okej.. visst kan förstå att man vill ha pengar för de fina sakerna som finns, MEN, att gräva i andras skit och skrot.. njaa...
Det är så mycket skit överallt rent ut sagt! Skrothögar, gammalt hö på skullen, gammal ved m.m.. Skulle kosta oss pengar och tid att få iväg..

Vad bör man säga nu? Jag skulle höra av mig idag med besked hur vi vill göra.. De vill sälja snabbt då gården bara står pga av att de bor på hem och vi vill ju in snabbt .

Tips??
/ Linnea A

Vet inget om er ekonomi i dagsläget eller var detta stället ligger. Men ett tips är att kolla med banken också vad stället är värt, hur mycket ni får låna osv. Om det är i dåligt skick så åtgår det stora summor pengar att renovera och/eller bygga till. I dagsläget är bankerna väldigt försiktiga och undervärderar hellre än övervärderar vilket kan leda till att när ni väl sitter på huset som knappt är beboeligt så vill inte banken låna ut till renovering då slutvärdet ligger under den kostnad som åtgår för att fräscha upp stället.
Har en bekant som råkat ut för detta. De har nu fått på sig att spara ihop till kontantinsatsen för sitt bygge vilket är ca 250 000 kronor... Det är mycket pengar, när man redan lagt en kontantinsats på 300 000 vid köpet av själva gården. Nu är de höginkomsttagare så vid årsskiftet har de sin kontantinsats, men ändå... Jag tycker det är mycket pengar och om de inte kunnat spara detta hade de fått fortsätta att bo i sin torparstuga från 1800-talet. Inte så kul...
Så ta reda på värdet först, gör en generell kostnadsuppskattning för renoveringar osv innan ni köper.
Jag skulle heller inte köpa privat så som säljaren verkar vara angelägen om. Bättre via mäklare och inkommer inga bud så finns det ju utrymme för att lägga ett bud under utropspris dessutom. Det gäller att vara smart och ha is i magen när man shoppar fastigheter. :)
Lycka till!
 
Hej på er!

Vi är på g att köpa en mindre gård! Det kommer ske privat då vi kontaktat ägarna och har fått första "tjing" innan de lägger ut på marknaden.

Jo till saken. En mäklare var ute och värderade, ganska lågt och de var inte nöjda. Dom säger till oss att vi får köpa för 150tusen kr mer än värderingen.
Okej, vi vill gärna ha det så vi går väl med på det, dock är det MYCKET att göra. Inget avlopp, dålig vattenbrunn och ja, huset ska blåsas ur..
Först var det ok och det hette " vi snabbar på att få ut allt och så städas det innan vi lämnar över"
Idag hette det " Vi lämnar det som det står + att ni får betala extra för de saker ni kommer ha användning för".
Okej.. visst kan förstå att man vill ha pengar för de fina sakerna som finns, MEN, att gräva i andras skit och skrot.. njaa...
Det är så mycket skit överallt rent ut sagt! Skrothögar, gammalt hö på skullen, gammal ved m.m.. Skulle kosta oss pengar och tid att få iväg..

Vad bör man säga nu? Jag skulle höra av mig idag med besked hur vi vill göra.. De vill sälja snabbt då gården bara står pga av att de bor på hem och vi vill ju in snabbt .

Tips??
/ Linnea A


Mitt absoluta råd är att inte sköta affären "privat". Vi var på väg att göra det när vi köpte vår gård just när vi också fick första tjing. Vi gick till banken och fick ok med lån men inte om vi gjorde affären själv med säljarna. Banken hade jurister som gör samma jobb som mäklare - alltså det juridiska med lagfarter och annat. Men när de började undersöka husets papper framkom det att där var uttaget ett pantbrev för många år sedan. Jag är inte så insatt i det juridiska kring huspapper, men kontentan var att vi skulle bli skyldiga att betala ut detta pantbrev och ägaren kom och krävde pengar. Så kräv att utbildade personer sköter detta.

Ang skräpet de lämnar kvar - tack men nej tack. Ni har inte köpt skräpet. Det finns två alternativ 1. ni tar hand om skiten och drar av kostnaderna på köpesumman. I det räknas även tiden det tar och det är mycket tid som går åt till det. Antagligen vet säljarna det. Många saker får man inte kasta hur som helst utan det får man betala för att bli av med. Så tänk efter väldigt noga. Ska ni dessutom börja med att blåsa huset så har ni mer när nog att göra. 2. ni betalar vad ni kommit överens om och all skit är borta när ni får nycklarna.

Jag har en känsla av att denna säljare inte är att lita på riktigt. Man kan inte ändra villkoren helt plötsligt. Vad är nästa sak de kommer med?
 
Jag skulle inte betala extra för saker jag inte vill ha. Vi köpte vår gård privat och det gick utmärkt. Vi betalade för vissa saker som vi ville ha och en hel del prylar blev kvar som dom inte rensade ut. Det gjorde mig ingenting vi var helt överens om den biten. Ser att många föreslår att vänta till det kommer ut på marknaden och vara med på budgivningen. Värt att tänka på i det fallet är att om nuvarande ägaren blir sur för att ni inte köpte innan så kan ni buda hur mycket ni vill. Vill dom inte sälja till er så måste dom inte oavsett om ni lägger högsta budet eller inte.
 
Visst kan man köpa/sälja privat, det kräver att säljaren är ärlig och vet sina skyldigheter och att köparen vet vad som gäller ekonomiskt och juridiskt. Det händer inget om bägge parter har detta men om det blir oklarheter eller tvist så är det ofta långdraget och dyrt.
Enligt statistik som kommer varje år så betalas det mellan 16-23 % mer för sålda fastigheter genom mäklare.

Mäklaren har långtgående skyldigheter enligt FML som ex:

Säkerställa ägarförhållande.
Säljarens civilstånd. Finns det en make/maka och har bodelning skett m.m.
Inteckningar på fastigheten.
Övriga belastningar på fastigheten.
Inskrivningsförhållanden.
Ge ett välunderbyggt marknadsvärde.
Fastställa fastighetens gränser, via LMV om det krävs.
Avgifter samfälligheter.
Informera om köparens undersökningsplikt och vad dolda fel är.
Uppmana säljaren att svara på frågelista om fastighetens skick, säljaren är inte skyldig att göra det.
Informera vad som gäller med Energideklaration.
Upprätta boendekostnadskalkyl
Marknadsföra via nät och tidningar
Redovisa ev. budgivning för parterna.
Säkerställa att köparen har finansierat köpet.
Bistå bägge parter vid kontraktsskrivningen
Boka tillträde och skicka ut likvidavräkning och kallelse.
Ev söka lagfart.
Kapitalvinstberäkning till säljaren.
Vara behjälplig i frågor som uppkommer efter tillträdet.

Bara för att nämna något, det är Fastighetsmäklarens skyldighet att tillse att bägge parter går in i affären på ett tryggt och säkert sätt som FML säger:
10 § Fastighetsmäklaren skall, i den mån god fastighetsmäklarsed kräver det, ge köpare och säljare de råd och upplysningar som de kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen. Mäklaren skall verka för att säljaren före överlåtelsen lämnar de uppgifter om fastigheten som kan antas vara av betydelse för köparen, liksom att denne före förvärvet undersöker eller låter undersöka fastigheten.


Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Köp fastigheten genom mäklare, är mitt tips.
Mäklaren ser det riktiga värdet. Det är säljaren som betalar mäklaren. Det ska även finnas skriftlig vilka fel och brister som nuvarande ägare känner till när det gäller hela fastigheten. Ni får ett tryggare köp genom mäklare.
Det är mycket värt att få allt städat och snyggt iordning innan ni flyttar dit era saker. Det är inte roligt att börja med att röja i andras skit. Om säljare vill så kan ni komma överens om vad som ska vara kvar och hur mycket ni vill betala. När vi köpte vår gård, så köpte vi gräsklippare och luftavfuktare till källare.

Fast man kan aldrig lita på att mäklare gör en riktig värdering, fick en värdering på under det jag har lån på och två andra där värdet låg på 500 000kr mer än den första.
Också en gård.
 
Du ska kunna lita på att du får en adekvat marknadsvärdering av mäklaren, men det är klart att som i alla yrken så varierar kompetensen.

Ett marknadsvärde är ett tänkt pris man kan få på en öppen marknad med relevant marknadsföring under rimlig tid. Det kan variera från år till år och det rör sig ofta inom ett spann på 10-15% upp och ner.

Sedan finns det mäklare som gör en högre värdering i hopp om att få in objektet :banghead:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Du ska kunna lita på att du får en adekvat marknadsvärdering av mäklaren, men det är klart att som i alla yrken så varierar kompetensen.

Ett marknadsvärde är ett tänkt pris man kan få på en öppen marknad med relevant marknadsföring under rimlig tid. Det kan variera från år till år och det rör sig ofta inom ett spann på 10-15% upp och ner.

Sedan finns det mäklare som gör en högre värdering i hopp om att få in objektet :banghead:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Vi skulle skriva om lånen inte sälja, första mäklaren värderade det under lånen som fanns på gården och värderade gården till den 3billigaste gården i hela Skåne :( och då är det ett fint ställe med 6 boxar, lösdrift 3ha mark och u formad med korsvirke och ca 200m till en stor ridanläggning med två ridhus och tre utebanor. Nära till större städer.

Inga lån blev omskrivna, dock blev jag sur eftersom jag fått en värdering tidigare år på betydligt högre summa. Tog ut två helt oberoende mäklare från två av de största märklarbyråerna vilka båda gav ett värde på 500 000kr mer än den första mäklaren så detta får mig i alla fall att inte lita ett dugg endast på en.
 
Mäklaren ska givetvis motivera sin värdering, men det finns alltid möjlighet att ta ut flera mäklare för att ge en prognos på värdet, det kostar oftast ingenting om det inte är skriftligt. Ta sedan den mäklare med det mest relevanta värderingen ;)
Det är också långt från alla mäklare som kan värdera mark.
Nu vet jag inte var du bor men det finns områden i Skåne som priserna sjunkit med i snitt 23 % sedan 2011 :(

Rolle
IpL
 
Mäklaren ska givetvis motivera sin värdering, men det finns alltid möjlighet att ta ut flera mäklare för att ge en prognos på värdet, det kostar oftast ingenting om det inte är skriftligt. Ta sedan den mäklare med det mest relevanta värderingen ;)
Det är också långt från alla mäklare som kan värdera mark.
Nu vet jag inte var du bor men det finns områden i Skåne som priserna sjunkit med i snitt 23 % sedan 2011 :(

Rolle
IpL

Jag bor i ett område som ökar :)
 
Köp fastigheten genom mäklare, är mitt tips.
Mäklaren ser det riktiga värdet. Det är säljaren som betalar mäklaren. Det ska även finnas skriftlig vilka fel och brister som nuvarande ägare känner till när det gäller hela fastigheten. Ni får ett tryggare köp genom mäklare.
Det är mycket värt att få allt städat och snyggt iordning innan ni flyttar dit era saker. Det är inte roligt att börja med att röja i andras skit. Om säljare vill så kan ni komma överens om vad som ska vara kvar och hur mycket ni vill betala. När vi köpte vår gård, så köpte vi gräsklippare och luftavfuktare till källare.

Men nej, jag håller inte med om detta alls. Vadå tryggare köp? Mäklaren har säljarens uppdrag. Att göra en värdering hos mäklare kan ge exremt olika svar vi fick svar som diffade på nästan 1 miljon. Så nej igen, mäklaren ser inte alls det "riktiga" värdet. Ett dussinhus är enkelt för alla - men ett unikt hus eller en unik gård är supersvårt att värdera även för mäklare. Mäklaren har inte med städning och iordningställande att göra - alls. Och vad det gäller en undersökning av husets fel och brister så har inte det heller med mäklaren att göra.
 
Mäklaren har säljarens uppdrag.

Mäklaren har lika stor skyldighet mot både säljare och köpare. Givetvis också en skyldighet att få ut marknadsvärdet på fastigheten men för övrigt ingen skillnad vilket också regleras i lagen.

10 § Fastighetsmäklaren skall, i den mån god fastighetsmäklarsed kräver det, ge köpare och säljare de råd och upplysningar som de kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen. Mäklaren skall verka för att säljaren före överlåtelsen lämnar de uppgifter om fastigheten som kan antas vara av betydelse för köparen, liksom att denne före förvärvet undersöker eller låter undersöka fastigheten.

13 § Fastighetsmäklaren skall verka för att köparen och säljaren träffar överenskommelse i frågor som behöver lösas i samband med överlåtelsen. Om inte annat har överenskommits, skall mäklaren hjälpa köparen och säljaren med att upprätta de handlingar som behövs för överlåtelsen.

Så mäklaren har långt gående skyldighet gentemot både köpare och säljare.

Har du fått två olika värderingar som skiljer på en mille så är det minst en av de som värderat som inte har kompetensen. Det spelar ingen roll om det är en ort med mestadels unika fastigheter, det ska inte skilja så mycket om mäklaren känner till orten. Det är större chan att det blir stora skillnader när det är mäklare som inte finns på orten eller inte känner sitt område.

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Äldre Hoppas denna tråd hamnar rätt, flytta den gärna annars :) Jag och min sambo hyr en liten gård. På gården finns ett boningshus på 300...
Svar
12
· Visningar
1 334
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 482
Senast: Gabbi
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp