Köpa föl osett

Jag har både köpt och sålt hästar osett.

Men jag tänker - vet ju inte riktigt vad du letar efter - att det finns gott om både dressyr- och hoppstammade föl till salu runt Örebro med omnejd. Du tar dig väldigt långt på 20-25 mil :).
 
Absolut! :)

Det är väl jag som tycker det känns konstigt att man kan fastna för ett djur genom en bild innan man ens sett den lilla i verkligenheten.

/Lizzie

Ehum... Jag såg en bil på en alldeles nyfödd rödtott och var körd. Satt och övervägde om jag inte skulle kunna ha tre.. Men fölisar (kan autocorrect sluta ändra det till dödisar!!) är ju alltid söta så jag viftade bort med det.

Han blev lite äldre och jag blev inte mindre såld. Jag gillar kombinationen/stammen, jag gillar exteriören, jag gillade hur han utvecklades. Men jag skulle inte ha någon mer häst ju så jag gillade bilder och skojade om att uppfödaren kunde väl göra en likadan om fyra år? Inte mer än så.

Sen började folk inte särskilt försynt påpeka att "du borde köpa rödtotten, det är en Alex-häst!". Jomenvisst, för vilka pengar då. Jag skulle inte ha fler.

Sen förlorade jag min 2006a. Uppfödaren frågade försynt om hon skulle vänta med att lägga ut rödtott på annons, att hon gärna ville att jag skulle köpa men förstod både om jag inte ville och inte kunde ta beslut nu.

Jag skrev papper och la handpenning på honom långt innan han var avvand. Utan att ha sett honom. Jag BORDE inte skaffat en ny häst nu, men inte ens mer mina mer krassa och förnuftiga vänner sa annat än "du hade varit dum i huvudet om du inte köpt honom, det har stått Alex i pannan på honom sedan han föddes".

Och ja, det har nog det. Det är otroligt sällan det säger "klick" med en häst för mig - ens om jag ser dem irl. Hänt en enda gång innan. Jag kom in i stallet för provridningen, inte ens sett bild innan. Var ganska skeptisk och kollade mest för den stod nära. Det bara sa klick. Han hade kunnat bitas fram, sparkas bak och skicka av mig på provridningen. Det hade inte spelat nån roll. Det var min häst.

Det var samma med rödtott. Fast det räckte med bild. Det sa bara klick.
Han är rent förnuftigt kanske inte vad jag skulle köpt i en ideal värld. Ska man vara petig så finns en del att förbättra. Men jag har inte ångrat köpet en sekund. Det är min häst. Helt enkelt. Jag blir glad och varm i hjärtat varje gång jag ser honom.

Så nä, jag tycker inte det är alls konstigt ;)
 
Jag köpte min valack osedd (hade fått se bilder), han var bara ett par dagar gammal när jag bestämde mig så det kändes onödigt att sitta och åka långt. Jag bor i mellansverige och pålle stod i södra Skåne, så jag valde att anlita transportör.
 
Bara jag som tycker det är lite sådär att transportera föl så långa sträckor som talas om i tråden? Verkar inte som någon här har det i åtanke i alla fall. Haft flera spekulanter långt bort som varit intresserade av föl, men jag har nekat pga. avståndet.
Börja livet på egna ben med att åka utan sina kompisar, utan sin mamma, så många mil ? (ofta har de ju inte så mycket vana vid att åka övh när de är så små) Lite för tuff start i livet kan jag tycka.
 
Bara jag som tycker det är lite sådär att transportera föl så långa sträckor som talas om i tråden? Verkar inte som någon här har det i åtanke i alla fall. Haft flera spekulanter långt bort som varit intresserade av föl, men jag har nekat pga. avståndet.
Börja livet på egna ben med att åka utan sina kompisar, utan sin mamma, så många mil ? (ofta har de ju inte så mycket vana vid att åka övh när de är så små) Lite för tuff start i livet kan jag tycka.

Jag tycker att det beror på hur de åker. Får de åka hästbuss med yrkeschaufför och andra hästar är det inget problem för mig. Sålde en tiomånaders som fick åka i två dagar för att komma till sin nya ägare, åkte med transportör som kör travare och fick övernatta på ett ställe på vägen.
 
Bara jag som tycker det är lite sådär att transportera föl så långa sträckor som talas om i tråden? Verkar inte som någon här har det i åtanke i alla fall. Haft flera spekulanter långt bort som varit intresserade av föl, men jag har nekat pga. avståndet.
Börja livet på egna ben med att åka utan sina kompisar, utan sin mamma, så många mil ? (ofta har de ju inte så mycket vana vid att åka övh när de är så små) Lite för tuff start i livet kan jag tycka.

Min åkte totalt 8 h i transport, omlastning halvvägs. Liksom andra föl som åkt långt så var han tämligen oberörd av själva åkandet. Så föl som man kan köra lösa i strippad transport har jag inga större dubier kring att köra långt. Då är det värre för och tar mer på åringar som åker uppbundra - det gör dem enormt trötta i både huvud och kropp.

Men de flesta föl tycks fascinerande nog vara tämligen obekymrade över själva lådan och åkandet och ta det med ro.
 
Jag tycker det är för osäkert att köpa föl om man vill ha en häst som ligger i överkant av normalvärdet.

Trots det har det hänt två gånger och båda gångerna har jag fått extremt bra hästar, klass ett båda två, dock i den lägre regionen av skalan. Men, när det nu begav sig att komma vidare i klasserna kände jag mycket större osäkerhet och valde att titta på massor av föl och unghästar men valde till slut en vuxen godkänd hingst som jag visste mycket mer om.

Ingen av de föl jag tittade på kom upp i de poäng jag ville men är klass 1-hästar och väldigt bra hästar. Ägarna till de borde vara väldigt nöjda och glada men det var inte vad jag ville ha.

30 mil är inget alls tycker jag för att titta på häst.

Vår häst var på inkörning i Norge och vi åkte över dagen och lämnade honom och samma när vi hämtade honom. Det var 60-65 mil. Vi hann t.o.m köra honom på plats och fika en längre stund.
Man bör ju kanske vara två som kör däremot och det tar på krafterna, men 30 mil är ju hälften av det.
 
Det är inga som helst problem att köra en fölungen lös i en hästtransport .
Det blir som en box för dom med och strö och mat och de kan lägga sig ner .
Dessutom brukar de inte vilja gå ur transporten när de är framme omvärlden är bra mycket otäckare än vad transporten är som de bosta in sig i .
Dessutom blir de bra mycket transportvana och det brukar inte vara några problem att köra dom senare i livet med den positiva långa resan , där dom hunnit och slappna av innan de är framme och tänka igenom situationen .
 
Det är inga som helst problem att köra en fölungen lös i en hästtransport .
Det blir som en box för dom med och strö och mat och de kan lägga sig ner .
Dessutom brukar de inte vilja gå ur transporten när de är framme omvärlden är bra mycket otäckare än vad transporten är som de bosta in sig i .
Dessutom blir de bra mycket transportvana och det brukar inte vara några problem att köra dom senare i livet med den positiva långa resan , där dom hunnit och slappna av innan de är framme och tänka igenom situationen .

Ja, jag tror också att en lång resa är bättre än en kort första gången de åker. Så de kommer över rädslan och blir trygga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
869
Senast: Shaggy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 923
Senast: shia
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 271
Senast: Kiwifrukt
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp