Köpa föl osett

Jag har köpt föl osett, fick bilder och film. Valde transportör, skulle från Tidahom (?) till södra Skåne. Tycker inte det är juste att låta en liten stå så många timmar i vanligt släp.
 
Jag har köpt föl osett, fick bilder och film. Valde transportör, skulle från Tidahom (?) till södra Skåne. Tycker inte det är juste att låta en liten stå så många timmar i vanligt släp.

Uppfödaren tyckte inte det var konstigt att du inte kom och kollade på fölet? Jag vill ju inte anses som oseriös för att jag inte har möjlighet att åka långt för att kolla på ett föl. Från Örebro - där jag bor - till Södra Skåne (eller Norrland för den delen) är det långt och köra bortåt 100 mil på en dag - det fixar inte jag.

Om jag bara kollar på annonser här i Mellansverige så är ju risken att jag missar något intressant föl...

/Lizzie
 
Nä inte det minsta. Tror faktiskt inte att det är ovanligt att man köper just föl utifrån bilder och filmer. Man kan ju inte göra så mycket annat. Kan inte rida och fölet blir ju vad du gör den till. Sen har man ju såklart biten med att jag som köpare ser vilken miljö hästen är i och hur mamman är och att säljaren ser vad jag är för en filur. Men just gällande fölet så klarar man sig långt på bra filmer som man sen låter sitt "team" granska.
 
Jag har köpt föl osett, fick bilder och film. Valde transportör, skulle från Tidahom (?) till södra Skåne. Tycker inte det är juste att låta en liten stå så många timmar i vanligt släp.

Nyfiken - vad är det du anser och ojuste i vanligt släp som försvinner med lastbil?
 
@lizzie som du ser i tråden är det inte så ovanligt. Så en uppfödare av den lite större sorten höjer knappast på ögonbrynen åt det. En mindre kanske gör det - beroende på om denne sålt osett eller ej.

Men det är väl bara åka och kika om du fastnat och uppfödaren är tveksam till att sälja osett.

Har vänner som köpt föl och åringar osedda både inom landet och från Tyskland, Holland och Danmark.
 
Hästen står mycket bättre i lastbil helt enkelt. Prova själv att stå i vanligt släp och åk och sen i lastbil, du kommer förstå vad jag menar. Ett extra plus är att där finns hästkompisar. Men som sagt så är det först och främst åkkomforten i lastbilen som du aldrig kan få i ett påhängt släp.
 
Hästen står mycket bättre i lastbil helt enkelt. Prova själv att stå i vanligt släp och åk och sen i lastbil, du kommer förstå vad jag menar. Ett extra plus är att där finns hästkompisar. Men som sagt så är det först och främst åkkomforten i lastbilen som du aldrig kan få i ett påhängt släp.

Jag undrar fortfarande vad det ojuste är?
Som sagt nyfiken - jag har kört föl i vanligt släp. De har stått och ätit, knallat runt lite och kollat på saker och vissa har lagt sig och sovit ett tag. Dvs även om det (givetvis) är en annan komfort i lastbil så tycks inte fölen uppleva släpen som bekymrande.


Jag blandar ogärna små föl med främmande hästar som varit i många stall, eller med tävlingshästar. Så smittrisken är för mig en anledning att hellre köra själv. Därmed inte sagt jag tycker det är fel eller eg sämre skicka dem med lastbil. Där gör alla som de vill och fölen åker garanterat bra oavsett.
 
Du får tycka precis som du vill. Juste är att låta dem åka så stabilt det går och det kan aldrigt bli stabilt nog i ett vanligt släp, tycker inte det är rätt att de ska behöva stå och balansera. Jag skulle inte kört väldigt långt med någon häst i vanligt släp. Anser inte att vanliga släp är avsedda för långfärder. Du kan inte få till den ventilationen eller komforten som du får i lastbil helt enkelt.
 
Jag hade nog inte vågat köpa helt osett. Däremot har jag två ggr åkt och kollat med transporten och de har fått följa med hem direkt.

Körde 40 mil med en som blir två år i vanlig transport, det gick jättebra. Var jobbigt att åka 80 mil på en dag men det gick.
 
Du får tycka precis som du vill. Juste är att låta dem åka så stabilt det går och det kan aldrigt bli stabilt nog i ett vanligt släp, tycker inte det är rätt att de ska behöva stå och balansera. Jag skulle inte kört väldigt långt med någon häst i vanligt släp. Anser inte att vanliga släp är avsedda för långfärder. Du kan inte få till den ventilationen eller komforten som du får i lastbil helt enkelt.

Fast det är ju där jag menar att de föl jag kört har inte behövt stå och balansera så det märkts. Tvärtom verkar de förvånande oberörda över att det rör på sig. De lite äldre däremot kan synbart stå och balansera sig.
 
Ni som köpt föl och har långt till säljaren *läs halva landet*. Hur har ni gjort? Köpt föl osett? Eller åkt och tittat på det? Skickat en bekant (någon från Buke tex)?

Jag räknar med att använda transportföretag om det blir lång resa för föl/unghästen.

Att jag undrar är för att jag är inte på att köpa ett föl/åring, men de jag fastnar för på annonsidor befinner sig ju typ minst 30 mil från där jag bor.

/Lizzie

Jag hade bett om flera bilder, gärna bra exteriör bilder (om det går att få till; beror på hur mycket hanterad hästen är) . Filmer i rörelse! Och då filmer där man ser hästen ordentligt (man kan inte driva på hästen & filma samtidigt ;) ). Sedan frågor om hur den växt upp tycker jag är viktigt. Jag prioriterar hästar som fötts upp i flock och inte bara med mamma + en till.

Jag själv hade inte åkt bil flera timmar för att titta på ett föl. :) skillnad om det är en häst som ska ridas; då vill jag såklart provrida.
 
Hästen står mycket bättre i lastbil helt enkelt.

Men det tycker jag faktiskt inte gäller för föl. De står lösa, många lägger sig ner och blir liggande i godan ro genom resan. De kan röra sig i släpet (gå runt, vänta etc) och står inte uppbundna som vuxna hästar.

Jag tycker inte det är några problem att köra föl långt, däremot hästar som står uppbundna är mer beroende av åkkomforten hos lastbil.
 
Jag hade bett om flera bilder, gärna bra exteriör bilder (om det går att få till; beror på hur mycket hanterad hästen är) . Filmer i rörelse! Och då filmer där man ser hästen ordentligt (man kan inte driva på hästen & filma samtidigt ;) ). Sedan frågor om hur den växt upp tycker jag är viktigt. Jag prioriterar hästar som fötts upp i flock och inte bara med mamma + en till.

Jag själv hade inte åkt bil flera timmar för att titta på ett föl. :) skillnad om det är en häst som ska ridas; då vill jag såklart provrida.

Jag tycker nästan man ser bättre på film än i verkligheten när det gäller hästen i rörelse, men det är jag ;). Fölets uppväxt är viktigt och att exteriör är korrekt - för övrigt får man ju "gå på" stammen - som sagt - provrida kan man i alla fall inte göra.

/Lizzie
 
Men det tycker jag faktiskt inte gäller för föl. De står lösa, många lägger sig ner och blir liggande i godan ro genom resan. De kan röra sig i släpet (gå runt, vänta etc) och står inte uppbundna som vuxna hästar.

Jag tycker inte det är några problem att köra föl långt, däremot hästar som står uppbundna är mer beroende av åkkomforten hos lastbil.

Tack för den inputen - har inte tänkt på att föl lägger sig ner under resan.

/Lizzie
 
En liten jämförelse ang åka lös kontra åka uppbunden.

nr 1 åkte lös i strippad trailer från Skåne och till norra Uppland. Åring ( 10 mån) Resan delad på två dagar. Hästen oberörd vid framkomst pigg och glad. Låg delvis under resan.

Nr 2 åkte uppbunden från Ljusterö och hit. Åring (12 mån). Kom fram pigg och glad men la sig och snarkade i hagen några h efter ankomst.

Nr 3 åkte uppbunden från Katrineholm. Åring (13 månader) Total restid 4 h. Var halvvägs märkbart trött och stod nästan och svajade. Väldigt trött vid framkomst.

Nr 4 åkte lös i strippat släp från Tidaholm och hit. 7 mån gammal. Total restid ca 8 h, omlastning efter 4 h och fick då sträcka på benen. La sig inte under resan, ägnade första halvan åt att försöka riva släpet, andra halvan åt att strosa runt eller stå och äta. Kom fram pigg och glad.

Så som jag skrev innan, åka släp lös tycks inte alls bekomma småttingarna och de verkar inte ha några som helst bekymmer med balansen eller behöva stå och balansera. Bind upp dem däremot, och det tar betydligt mer på dem.

Många/de flesta som åker lösa ställer sig för övrigt lite diagonalt i släpet.
 
En liten jämförelse ang åka lös kontra åka uppbunden.

nr 1 åkte lös i strippad trailer från Skåne och till norra Uppland. Åring ( 10 mån) Resan delad på två dagar. Hästen oberörd vid framkomst pigg och glad. Låg delvis under resan.

Nr 2 åkte uppbunden från Ljusterö och hit. Åring (12 mån). Kom fram pigg och glad men la sig och snarkade i hagen några h efter ankomst.

Nr 3 åkte uppbunden från Katrineholm. Åring (13 månader) Total restid 4 h. Var halvvägs märkbart trött och stod nästan och svajade. Väldigt trött vid framkomst.

Nr 4 åkte lös i strippat släp från Tidaholm och hit. 7 mån gammal. Total restid ca 8 h, omlastning efter 4 h och fick då sträcka på benen. La sig inte under resan, ägnade första halvan åt att försöka riva släpet, andra halvan åt att strosa runt eller stå och äta. Kom fram pigg och glad.

Så som jag skrev innan, åka släp lös tycks inte alls bekomma småttingarna och de verkar inte ha några som helst bekymmer med balansen eller behöva stå och balansera. Bind upp dem däremot, och det tar betydligt mer på dem.

Många/de flesta som åker lösa ställer sig för övrigt lite diagonalt i släpet.

Jag kör ju min shettis lös i strippat släp när vi åker kortare resor upp till ett par mil. Hon ställer sig baklänges med rumpan längst fram i släpet där det är som smalast.

/Lizzie
 
Förr körde jag alltid utan mellanvägg, men uppbundet då. Vuxna. 9 av 10 ställde sig så de stod mitt i släpet med fronten, och ner i högra hörnet med rumpan, så det blev lite diagonalt.
 
Förr körde jag alltid utan mellanvägg, men uppbundet då. Vuxna. 9 av 10 ställde sig så de stod mitt i släpet med fronten, och ner i högra hörnet med rumpan, så det blev lite diagonalt.

Mitt halvblod kör jag alltid utan mellanvägg då hon inte kliver på trailern annars. Hon ställer sig också diagnoalt. Hon trycker rumpan mot höger och tar stöd med huvudet på vänster sida av trailern.

Försöker jag lasta henne med mellanvägg så blir hon lätt panikslagen och tycker det funkar bra att köra utan mellanvägg.

/Lizzie
 
Ni som köpt föl och har långt till säljaren *läs halva landet*. Hur har ni gjort? Köpt föl osett? Eller åkt och tittat på det? Skickat en bekant (någon från Buke tex)?

Jag räknar med att använda transportföretag om det blir lång resa för föl/unghästen.

Att jag undrar är för att jag är inte på att köpa ett föl/åring, men de jag fastnar för på annonsidor befinner sig ju typ minst 30 mil från där jag bor.

/Lizzie

Jag köpte min häst som 1,5-åring från Tyskland för drygt ett år sedan. Jag hade bara sett bilder, men allt gick verkligen superbra :love: Anlitade en transportfirma och Lilleman kom fram i god vigör!
 
Jag köpte min häst som 1,5-åring från Tyskland för drygt ett år sedan. Jag hade bara sett bilder, men allt gick verkligen superbra :love: Anlitade en transportfirma och Lilleman kom fram i god vigör!

Spännande. Vad var det som gjorde att du fastnade för just den hästen? Letade du efter någon med speciell stam etc?

/Lizzie
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
869
Senast: Shaggy
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 923
Senast: shia
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 271
Senast: Kiwifrukt
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp