Köpa foderhäst - beslutsångest

lovehorses

Trådstartare
Behöver eran input vad ni tycker...

Tog en häst, valack, på foder för ca 1 ½ månad sedan. Jättetrevlig häst, inriden men inte skolad. En go häst, lugn å lite knasig.;) Han skulle gärna vara i famnen hela tiden om han fick.
Helt motsats till min andra häst som har nerverna på utsidan. Å det med kela är överskattat.

Fick nu erbjudande att köpa honom till ett bra pris.

Nu till problemet.
Min nerviga häst, sto, har gått till mitten av december med en kompis som stått här i 2 år. De fann varandra direkt.:bow:
Hon flytta och jag satte ihop valacken och stoet tillsammans, De hade gått i skilda hagar bredvid varandra före. Mitt sto börja brunsta som bara den mitt i smällkalla vintern. Hon blev lös i magen och fick lite kolikkänningar. De ordna upp sig med hjälp av promenader.
Hon har nu sen kompisen flytta varit på dåligt humör. Haft lite jobbigt i hagen med valacken. Han e lite "florrig" och hon har lite svårt med det i dagsläget.
Hennes gamla kompis va den som bestämde och då va de lugnt!

Kan de va så att mitt sto sörjer sin kompis? kan hästar göra det? Behöver man ge det mer tid?
Ge mig åsikter aå får vi se vad det blir.
Ägaren ville ha något svar inom en snar framtid.

Det som är minuset är att stoet blivit sur å grinig och något knas i hagen.
 
Har du haft dom "ihop" i 1,5 månad? Skulle det vara jag och man haft dom brevid varandra och ihop under så lång tid och det inte klicka så skulle jag inte köpa faktiskt.
För mig är det mycket viktigt att dom trivs i hagen och att ha en bra kompis att känna sig trygg med är något jag skulle prioritera högt.
Är man inackorderad så kanske man inte har så mycket att välja på, men det vore absolut något jag skulle väga in om jag skulle köpa en till egen häst.
 
Hästar kan absolut sörja sina vänner. Jag glömmer aldrig hur ledsen min älskling var i ett par veckor när hennes bästa vän dog. Eller hur ledsen min hästs första bästis var när jag tvingades flytta min från ridskolan. Han gnäggade efter henne länge.

Så om de har gått ihop mindre än en månad hade jag väntat med att bestämma mig.
 
Kan de va så att mitt sto sörjer sin kompis? kan hästar göra det? Behöver man ge det mer tid?

Ja, hästar kan sörja. En häst jag kände blev totalt förtvivlad när gammelstoet gick bort. Han letade efter henne och gnäggade en hel dag. Sedan blev han deprimerad och inte alls sig själv på ett halvår. Han brukade vara ganska pratsam men under den här tiden sa han inte ett ljud.

Din häst kan nog vänja dig vid sin nya kompis men de kan ta tid.
 
Hästar trivs definitivt bättre med vissa individer än andra. Och fel eller rätt kompis kan göra stor skillnad för en del. I en större flock kan de ju välja kompis men går de t ex två och två så blir det ju svårt ... Det är dock inta så enkelt att alla relationer är stabila - en fungerande relation kan bli fel när en häst blir fullfuxen ellet gammal t ex. Jag har flest hästar men på vintern går de av praktiska skäl två och två. Ett av mina ston gick fint med en kompis som unghäst. När hon blev vuxen började de sura mot varandra och det ens stoet blev riktigt surt även vid hantering. De stod bredvid varandra och båda slog i väggarna så putsen sprack! Då skiftade jag om både hagar och boxar för att skilja de två stona åt och det blev snabbt helt lugnt! Den som surade vid hantering är nu helt ok och ingen sparkar sönder väggen! Tid / ca 2 v för surpuppan att komma till ro. Sparkandet försvann omedelbart! Så om ditt sto inte gillar sin nya kompis och du inte har möjlighet att flytta om bland flera hästar, så hade jag varit tveksam ...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 463
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 751
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 676
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp