Köpa avelsto

Freazer

Trådstartare
Vad kollar ni främst på när ni köper ett avelsto?
Ska och kolla på ett till helgen och skulle vilja veta om det är något andra kollar på som jag själv inte tänker på just nu. Stoet jag ska kolla på är inte ridbart. Tacksam för tips :)
 
Vad kollar ni främst på när ni köper ett avelsto?
Ska och kolla på ett till helgen och skulle vilja veta om det är något andra kollar på som jag själv inte tänker på just nu. Stoet jag ska kolla på är inte ridbart. Tacksam för tips :)
Stammen såklart och vad mamman har gjort. Sen tittar jag på stoets egna prestation.
Viktigt att hon inte har någon defekt som nedärvs. Korrekt i ben och typ.
 
Stammen såklart och vad mamman har gjort. Sen tittar jag på stoets egna prestation.
Viktigt att hon inte har någon defekt som nedärvs. Korrekt i ben och typ.

Ja precis, det kollar jag med på. Kollar dessutom hur fertiliteten verkar vara om stoet tar sig lätt och fått föl eller om det gjorts många försök och hon gått tom ett eller flera år i rad. Men när du åker och tittar på stoet irl, vad kollar du då på?
Enligt säljare så hade bland annat detta stoet en skada som unghäst som varken nedärvs eller påverkar henne. Ohalt och fin enligt säljaren men kommer såklart att fråga närmre om skadan och diskutera det med min veterinär när jag har mer info om den.
 
Stam,röntgen,meriter och att hon är fertil,annars spelar det ingen roll hur bra stam o hur höga meriter man har.
 
Jag skulle nog tänka annorlunda beroende på vad jag ska ha och vad jag redan har.

Om jag endast ska ha ett enda sto att avla på; att det är enda uppgiften den ska ha och att jag vill ta föl varje år, så skulle jag troligen köpa ett sto som redan haft föl några gånger och blivit avelsvärderad. Med andra ord blivit bedömd efter sina avkommor och att jag gillade dem. Att jag gillar stoet har ju ingen annan betydelse då än att jag kanske vill tycka om en häst jag äger.

Dvs, det är inte så viktigt att den är individbedömd då det inte har så stor betydelse som vad den ger i avkommor.

Hade jag redan ett antal avelsston så skulle jag kunna ge ett individbedömt sto med stam som är förärvningssäker men kanske inte fått några avkommor, chansen att visa vad hon går för i avelsboxen.
 
Hur menar du med fungerar i sporten ?
Tränas och tävlas aktivt?
Flera avkommor, är det 3 eller fler? Nyfiken på hur du menar. :)

Tränas och tävlas aktivt som en sorts kvitto på hållbarhet. Alternativt att man sett plåtar på avkommorna, är de rena finns ingen anledning att röntga stoet.

Flera - fler än en, helst ett par tre stycken
 
Tränas och tävlas aktivt som en sorts kvitto på hållbarhet. Alternativt att man sett plåtar på avkommorna, är de rena finns ingen anledning att röntga stoet.

Flera - fler än en, helst ett par tre stycken

Ok, förstår. :)
Har kollat alla avkommorna och även googlat dem. Det enda som verkar som avbrott är tex över vintern när tävlingarna är "slut för säsongen" och de som fortfarande är unga tävlar iaf minst 1 gång i månaden så då kan man väl anse att de tävlas relativt aktivt?
Säljaren har två avkommor själv kvar, ska tänka på och fråga om det finns plåtar på dessa.

Har du/ni fler tips på vad man kan titta på/fråga om på plats?
 
Ok, förstår. :)
Har kollat alla avkommorna och även googlat dem. Det enda som verkar som avbrott är tex över vintern när tävlingarna är "slut för säsongen" och de som fortfarande är unga tävlar iaf minst 1 gång i månaden så då kan man väl anse att de tävlas relativt aktivt?
Säljaren har två avkommor själv kvar, ska tänka på och fråga om det finns plåtar på dessa.

Har du/ni fler tips på vad man kan titta på/fråga om på plats?

Jag hade inte tvekat på ett sådant sto om resten stämmer såsom stam osv
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
461
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 985
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: athena
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
576
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp