KÖp en bra bok!!!!!

sirenia

Trådstartare
Jag har haft detta uppe förut.

Köp en foder bok eller fler. Jag har flera men tycker förnärvarande att
Christina Planck & Margareta Rundgrens bok HÄSTENS NÄRINGSBEHOV OCH UTFODRING är bäst. När jag första gången öppnade den och läste...blev det väldigt mycke fakta...tungt att ta till sig med sträckläsning. Började sedan att ta små partier åt gången, även leta svar på mina och andras frågor. Vips så blev det lättare.....har haft den i några år nu....ångrar inte att jag köpte den...har haft mycke hjälp av den.

Där finns dom flesta svar ni söker. Finns även en distanskurs på slu som du lär dig hur hästen fungerar/foder mm mm mm mm.

I boken tar dom upp hur hästens matsmältningssystem fungerar....väldigt bra att veta....Hästen är i första hand en gräsätare.....äter normalt 14-18 timmar om dygnet.

Hästar är inte så bra på att spjälka stärkelse.....som finns i tex.korn majs...även i havre men inte av samma sort. Dagens foder innehåller väldigt mycke majs,korn,ärtor,olja ect. Kanske inte så snällt för hästmagar, om man inte vet hur den fungerar och vad den tål för belastning....kanske inte så konstigt att det finns magsår även på hästar.

Även olja är svårsmält för hästar,... enl boken som används på slu som läromedel.

Jag går förnärvarande igenom distanskursens hemfrågor och ska lära mig dom utantill.....missade kursen precis...men väntar på nästa tillfälle.

Har kompisar som står och säger emot både forskning och boken......jag tror mer på en bok som används som läromedel än vad kompisar tycker och tror sig veta bäst.
 
Sv: KÖp en bra bok!!!!!

Även olja är svårsmält för hästar,...

Jag vet inte om man kan säga att det är svårsmält.
Det är ju oerhört koncentrerat så hästen kan inte äta hur mkt som helst på en gång. Den måste dessutom vänja sig vid det sakta. Men ngt som är svårsmält är väl mer som ex vissa fibrer som hästens mikroorgansimer inte kan sönderdela helt och hållet. Men det är min tolkning av begreppet svårsmält.
 
Sv: KÖp en bra bok!!!!!

Min tolkning av det är att fett är svårt att spjälka i stora mängder. Både fett och stärkelse finns maxgräns på.

(kl) Annars; absolut!! :bow: Man måste läsa på och hålla sig uppdaterad! Kursen var suverän! :love: Foderdjungeln är stor och man får mycket olika råd och skrönor från alla håll och kanter. Har man då lite kött på benen är det lättare att skjuta ifrån sig åsikter som låter tokfel, man blir mer kritisk och försöker fodra för att hästen ska må så bra som möjligt!
 
Sv: KÖp en bra bok!!!!!

Min tolkning av det är att fett är svårt att spjälka i stora mängder. Både fett och stärkelse finns maxgräns på.

(kl) Annars; absolut!! :bow: Man måste läsa på och hålla sig uppdaterad! Kursen var suverän! :love: Foderdjungeln är stor och man får mycket olika råd och skrönor från alla håll och kanter. Har man då lite kött på benen är det lättare att skjuta ifrån sig åsikter som låter tokfel, man blir mer kritisk och försöker fodra för att hästen ska må så bra som möjligt!

Ja det var ungefär det jag skrev. I boken som ts har läst står det följande
citat ur boken.

"Hästen spjälkar vegetabilsikt fett (olja) effektivt under förutsättning att den får det i små portioner"

Jag har lite svårt att få det till att det är svårsmält.

Men jag är nog onödigt besvärlig.
Jag håller med dig. Visst är jättebra att kunna en del om utfodring. Inte minst när man ska handla foder.
 
Sv: KÖp en bra bok!!!!!

Jag vet inte om man kan säga att det är svårsmält.
Det är ju oerhört koncentrerat så hästen kan inte äta hur mkt som helst på en gång. Den måste dessutom vänja sig vid det sakta. Men ngt som är svårsmält är väl mer som ex vissa fibrer som hästens mikroorgansimer inte kan sönderdela helt och hållet. Men det är min tolkning av begreppet svårsmält.

Det är det jag menar med boken......där står hur mycket en häst klarar av åt gången.....olja,havre ,korn mm . Svårsmält för mig är all mat som "överdoseras" och belastar matsmältningen. Eftersom hästar i fångenskap ej kan bestämma själva utan ofta äter det dom får...många gånger alldeles fel... som hästägare tycker jag att man ska vara nyfiken och leta reda på lite mer riktiga uppgifter...tex. Boken. Jag har själv varit i sittsen att köpa ett foder som rekomenderades av en tjej. Visst var min häst fin på det....men tillslut började jag undra om det verkligen var bra för hästen......började tänka...det här äter inte hästar i det vilda.....osv Hittade slu och började läsa deras forskningar på häst.....hittade tillslut boken som jag haft i några år nu. Kursen fick jag reda på i våras. Mycke intressant!
 

Liknande trådar

N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
4 002
Senast: aprilia
·
P
Foder & Strö Hoppas inte det redan finns en sådan här tråd nu, men jag provar så får vi se!:smirk: Min häst har verkligen dåliga hovar, och har...
2
Svar
21
· Visningar
3 720
Senast: milly
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp