Bra foder för hovarna?

Sv: Bra foder för hovarna?

1. Vårt hö är mycket bra.

Dvs ÄR det analyserat? Även på mineralerna?
Har du räknat o kollat så att hästen får alla sina behov tillgodosedda OCH att det är en god balans (kvot) mellan MJ/smbrp och mellan Ca/P? Det är A och O innan du ens funderar på tillskott o andra åtgärder.

2. Hovslagaren är väldigt duktig

Duktig skriver du - men är h*n UTBILDAD? (kan vara duktig ÄNDÅ men om h*n är utbildad så vet man ju att de lärt sig allting om hovens funktion o sånt)

3. B-vitaminer får han redan, foderjäst tåls att tänka på!

Okej!

4.Har provat med olivolja, (smörjer vid kronranden), har hållt på med det i ca 5 ånader, men märker inte det minsta skillnad.

Då är det förmodligen inte DÄR det brister. Men håll på med det några månader till så får du se! Du kanske inte märker någon skillnad förrän hoven växt ut HELT.

5. Tyvärr har vi haft problem med vädret, väldigt mycket regn, som har gjort att dom fått stå i lite mindre rasthagar denna vintern.
Tyvärr endast 3h/dag på helgen, 6 h på vardagarna.
Men rids och motioneras regelbundet på olika underlag.

Jag förstår problemet med dåliga, geggiga hagar (det har vi med här uppe i SÖRMLAND!) men varför så KORT hagvistelse/dag? Våra går ute OAVSETT minst 8-9timmar/dag.
 
Sv: Bra foder för hovarna?

Min hovis hade varit på en föreläsning av nån duktig utlänsk snubbe och där sas det att det enda som man såg nån som helst effekt av på dåliga hovar var ...Lucern..
alla möjliga saker som är gjorda för att ge bättre hovar hade i prinscip noll effekt men lucern gav synbara resultat.
Så proppa i kusen en massa lucern och vänta i upp till ett halvt år så har du fått fina fötter på den.

Japp, min första hovis (utbildad i USA) rekommenderade LUSERN till min häst också och sa att det är nåt som hjälper på alla hästar han varit i kontakt med.
Delvis tror jag i och för sig att det kan ha med att göra att många fodrar omedvetet med ett mer eller mindre dåligt grovfoder (framförallt dåligt proteinvärde och kanske även dåligt med kalcium?) och när man börjar med lusern så kompenseras den ev. protein- och/eller kalciumbristen. ;)

Jag började med lusern då men hade inte koll på foderstaten i övrigt (okunskap) och gav min 0.5-1kg max/dag. Märkte ingen särskild skillnad... LITE bättre kanske.
Hovisen sa att jag skulle ge 1.5-2kg/dag minst men pga snålhet gav jag bara ovanämnda mängd. :o :crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 395
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Har ni buke-människor något bra foder/tillsats som "enbart" är bra för hovarna, dvs förbättrad hovkvalité? Just nu går mitt 8-åriga...
Svar
13
· Visningar
1 641
Senast: Freja
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 046
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp