Köp av högtalare, sonos eller annat system?

Acto

Trådstartare
Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare tror jag den heter). Då jag styr den via Sonos appen har jag ju då främst övervägt att köpa en eller två högtalare från Sonos. Tittade tidigare på Sonos S1, tror jag den heter, men den verkar inte finnas kvar. Jag har tänkt att köpa högtalare i nog 1,5 år men det har inte blivit av då min Symfonisk högtalare inte har funkat i nästan 1 års tid, men nu, troligen efter uppdateringar i Sonos appen, så funkar den igen.
  • Är det några här som har Sonos högtalare? Är ni nöjda? Vilken/vilka modell har ni? För och nackdelar med Sonos och den modell ni har? Hur tycker ni deras app funkar? Jag har som sagt haft problem med appen med symfoniska.
  • Rekommenderas andra högtalarsystem (även om jag idag har symfoniska)?
  • Vad ska man tänka på vid valet av högtalare?
Jag är inte ute efter något super avancerat system. Högtalarna är för att lyssna på musik och ljudbok, men det skulle ju vara bra om TV även kan nyttja eventuell högtalare i vardagsrummet (har idag en Samsung TV från 2019 eller 2020).
 
Jag har några Symfonisk sedan ett par år, som har funkat finfint hela tiden. Skulle jag köpa fler så är det Symfonisk jag skulle välja. Visserligen har Sonos själva fler modeller att välja mellan, från Ikea är det imho bara den rektangulära bokhyllehögtalaren som låter tillräckligt bra, men jag ser ändå Symfonisk som klart mer prisvärd.

Sonos-appen var det längesedan jag startade, normalt väljer jag bara Symfonisk-högtalarna direkt i Spotify i mobilen. Jag har ett annat system för tv/film, har aldrig provat att skicka det ljudet till Symfonisk men jag skulle gissa att det går att göra från min AppleTV som jag använder för tv/film. (Att skicka från smart-tv:n känns spontant som svårjobbat.)
 
Jag har några Symfonisk sedan ett par år, som har funkat finfint hela tiden. Skulle jag köpa fler så är det Symfonisk jag skulle välja. Visserligen har Sonos själva fler modeller att välja mellan, från Ikea är det imho bara den rektangulära bokhyllehögtalaren som låter tillräckligt bra, men jag ser ändå Symfonisk som klart mer prisvärd.

Sonos-appen var det längesedan jag startade, normalt väljer jag bara Symfonisk-högtalarna direkt i Spotify i mobilen. Jag har ett annat system för tv/film, har aldrig provat att skicka det ljudet till Symfonisk men jag skulle gissa att det går att göra från min AppleTV som jag använder för tv/film. (Att skicka från smart-tv:n känns spontant som svårjobbat.)
Tack för svar! Trodde man var tvungen att använda sonos appen för att använda symfoniska. Jag kan också sätta på tex musik direkt via Spotify men det går via Sonos appen.

Jag har funderat på det också, alltså att köpa en eller två Symfonisk till. Men prisskillnaden mellan Symfonisk och Sonos Era 100 är inte så stor, "bara" 670 kr. Sen antar jag att Sonos Era 100 är bättre (har bättre ljud etc.) men det är inget jag direkt har koll på. Så ja, även om prisskillnaden inte är så stor blir väl frågan om Sonos Era 100 ger mervärde eller ej.

 
Fick överta en Sonos One från pappa för flera år sedan. Visst att ljudet är bra men appen är värdelös. Har även problem med att det kopplar ifrån. Sambon kommer åt från sin telefon men jag behöver ibland göra en systemåterställning för att kunna koppla till min mobil. Kommer inte köpa Sonos igen 😅 Har tyvärr inte förslag på alternativ.
 
Vi har en Sonos One, en Beam och tre Symfonisk. Jag tycker de ger bra ljud allihop, men så är jag inte så särskilt kräsen.
Beamen är kopplad till tvn och det funkar fint när vi stängde av tvns egna högtalare, de synkade inte perfekt tillsammans.
För att lyssna på musik styr jag via Spotify, är inget fan av Sonos app jag heller.
Vi hade problem i ett rum tidigare med en Symfonisk. Men det berodde på att nätverket var svagt där och inte på grund av högtalaren i sig.
 
I lägenheten har jag en Symfonisk lampa, en beam kopplad till TVn och en One i sovrummet. Är nöjd med alla.
I stugan har jag en One och en SL de funkar också som de ska.

Kan ibland störa mig på appen, att det tex inte går att gruppera om en av produkterna behöver uppdateras, men det kommer ingen notifiering om det så det tog mig rätt lång tid att komma på att söka efter uppdatering manuellt då det inte fanns någon info om att den behövde uppdateras :grin:
 
Tack alla för svar! Tydligen fler än jag som har haft problem med Sonos appen. Jag trodde jag hade problem pga. av att jag hade Symfonisk och inte sonos "egna produkter". Blir att fundera på om det blir ytterligare Symfonisk eller Sonos Era 100. Svårt!
 
Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare tror jag den heter). Då jag styr den via Sonos appen har jag ju då främst övervägt att köpa en eller två högtalare från Sonos. Tittade tidigare på Sonos S1, tror jag den heter, men den verkar inte finnas kvar. Jag har tänkt att köpa högtalare i nog 1,5 år men det har inte blivit av då min Symfonisk högtalare inte har funkat i nästan 1 års tid, men nu, troligen efter uppdateringar i Sonos appen, så funkar den igen.
  • Är det några här som har Sonos högtalare? Är ni nöjda? Vilken/vilka modell har ni? För och nackdelar med Sonos och den modell ni har? Hur tycker ni deras app funkar? Jag har som sagt haft problem med appen med symfoniska.
  • Rekommenderas andra högtalarsystem (även om jag idag har symfoniska)?
  • Vad ska man tänka på vid valet av högtalare?
Jag är inte ute efter något super avancerat system. Högtalarna är för att lyssna på musik och ljudbok, men det skulle ju vara bra om TV även kan nyttja eventuell högtalare i vardagsrummet (har idag en Samsung TV från 2019 eller 2020).

Sonos har haft stora mjukvaruproblem på sistone och gjort riktigt usla uppdateringar som förstört för kunder.

https://www.audiosciencereview.com/.../dont-install-the-new-sonos-app-update.54585/

Det är trist med misskötta teknikföretag som i grunden har bra produkter.
 
Sonos har haft stora mjukvaruproblem på sistone och gjort riktigt usla uppdateringar som förstört för kunder.

https://www.audiosciencereview.com/.../dont-install-the-new-sonos-app-update.54585/

Det är trist med misskötta teknikföretag som i grunden har bra produkter.
Tack för informationen! Så märkligt. Jag har inte fått igång min Symfonisk högtalare på ca ett år men så häromveckan försökte jag igen och då behövde jag uppdatera Sonos appen - efter det har det funkat utmärkt för mig....
 
Vi har Sonos One.
Vi var sjukt nöjda tills de uppdaterade appen som nu driver en till vansinne. Fattar inte hur man kan lyckas försämmra något så mycket.
En kompis överväger starkt att lägga ut hela sitt sonossystem på blocket pga appen.
Ljudet är dock jättebra!
 
Hum hum, någon som vet om det går att använda sonos utan att använda deras app? Tex spela musik via spotify?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp