Köldridå, överlappning?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som kan:

Köldridå, 2 mm tjock, 20 cm breda remsor. Hur mycket överlapp mellan varje remsa?

Min tanke var 5 cm överlapp, total bredd ska vara 90 cm (då lappar det över dörrkarmen med 5 cm på var sida med, dörröppningen är 80 cm alltså).

Blir 5 cm för lite? Jag tänker på att de inte ska fladdra för mycket i vinden (de är ju inte jättetunga direkt), men ändå vara förhållandevis lätta att ta sig igenom.

Sätta dem bara omlott, dvs remsa 1 ligger mot dörrkarm, remsa 2 ligger 5 cm överlappande remsa 1, remsa 3 ligger 5 cm överlappande remsa 2 osv. Eller ska man göra något käckt system där remsa 1 ligger mot dörrkarm, remsa två med 5 cm överlapp på remsa 1, remsa 3 ligger med 5 cm överlapp UNDER remsa två och sen kommer remsa 4 med 5 cm överlapp ovanpå remsa 3 osv.
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Nu har jag inte köldridå till hästarna, utan bar till fåren, men har använt samma dimension på ridå som du har.

Jag har gjort mina köldridåer så här:

Mätt ut två relativt tunna och smala brädor, senast använde jag råspont 9,5 x 1,7, med en för dörröppningen passande längd, jag har satt upp ridåerna innaför dörröppningen, och ridån är "en knapp remsa bredare än dörren på varje sida".

Sedan har jag lagt den ena av brädorna på en stor golvyta, och lagt ut remsorna i rätt längd på denna, remsans överkant mot brädans överkant. Jag har bara börjat med en remsa, lagt nästa remsa med 3-4 cm överlapp på denna, och fortsatt så tills brädan blivit "full".
Sedan har jag lagt på den andra brädan, och skruvat ihop brädorna med 1 lagom lång skruv för att inte gå igenom brädan, för varje överlapp/skarv mellan remsorna.

Då har jag fått en färdig "dörr" i köldridå.

Obs, remsorna är fasade, och läggas med samma sida upp hela vägen! De kapas enklast med en kraftig kökssax.

Sedan har jag bett min man att komma och hålla i, och så har vi tagit hela den förberedda delen, och skruvat upp den med några lite kraftigare och längre skruvar i dörrkarmen.
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Jag gjorde samma stuk, alltså fäste remsorna mellan två lister, skruvade ihop och skruvade ihop hela den färdiga ridån i ovankant dörrkarmen. Fast på utsidan av dörrhålet. Kan av praktiska anledningar inte ha så mycket överlapp på sidorna men lät det överlappa så gott det gick.

La först ut en radda remsor med X cm tomrum emellan på brädan, och sen en remsa som överlappade båda de under över tomrummen. Typ såhär: _-_-_ fast alla är ju lika breda.

Resultatet - hästarna står i alla väder inklusive snöstorm och trycker långt från lösdrifterna.. Men förhoppningsvis vänjer de sig. De törs i alla fall äta direkt utanför (mat som jag lägger innanför ridån ligger orörd, trots att det är otroligt matfokuserade ponnyer..)

(Nätet satt där bara en stund för de om de gick in inte skulle få för sig att hoppa ut genom fönstret om de blev rädda, satte upp reglar efter bilden togs)

531689_392351430860836_2024922379_n.jpg
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Som sagt, jag har köldridåer till fåren, men inte hästarna...

Fåren har varit ytterst tveksamma till den där "läskiga genomskinliga dörren" i några dagar. Har dom väl gått in och ut ett par gånger, så verkar dom glömma bort att den finns där...

Fåren brukar jag locka in (eller ut) med lite pellets de första dagarna.

Kanske en morot eller så på insidan kan hjälpa till att bryta tveksamheten?
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Jag har köldridå till min lösdrift och ör mycket nöjd. Jag köpte även med nån sort krokar som man kunde hänga upp draperiet på. Det gör att det överlappas med ca 2 cm och med ca 5 cm i varsin ände mot väggen. Det som är bra med krokarna är att när jag får hem nya hästar som är rädda för att gå genom draperiet kan jag ta bort några av dem och sen efter hand sätta upp en efter en, tills hästen lärt sig.
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Som sagt, jag har köldridåer till fåren, men inte hästarna...

Fåren har varit ytterst tveksamma till den där "läskiga genomskinliga dörren" i några dagar. Har dom väl gått in och ut ett par gånger, så verkar dom glömma bort att den finns där...

Fåren brukar jag locka in (eller ut) med lite pellets de första dagarna.

Kanske en morot eller så på insidan kan hjälpa till att bryta tveksamheten?

Tror tid är bästa sättet. Småttingarna har jag lett in och ut, men de vill inte vara kvar därinne, och inte gå in om det inte är mat eller så där.

Större herrn är betydligt mer skeptisk, och han som närmst var som klistrad i lösdriften förr går efter övertalning in, men kastar sig sen ut.

Då jag ju inte brukar påverka dem i var de står, så tror jag det är bäst att bara låta tiden gå och se om poletten trillar ner, om jag börjar (annat än lägga lite av hösilaget där) trixa för att övertyga dem om att dte är ofarligt talar jag nog bara än mer om att det ÄR något skumt ;)

Men man känner sig ganska usel när det är snöstorm och de står utan skydd för de inte går in där.
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Går det inte att typ rulla upp en av draperierna och fästa upp med tejp så länge. Är det en glipa i öppningen verkar de vara med benägna att gå in och ut.
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Haft några stycken undanhängda men utan resultat.

Just nu har jag saboterat hans lösdrift mer än någonsin tycker han. Det sitter en låda på var sida ingången. Föga kan väl han vet att de där lådorna snart kommer vara hans bästa kompis och leverera MAT åt honom ;)

Men just nu står jag inte högt i kurs ;P
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Rulla upp ännu fler tills de lär sig gå in då ?
Måste ju vara bättre att inte ha ngn ridå alls Isåfall än att hästarna inte vågar nyttja ligghallen ?
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Hjälper ju föga vänja dem vid ridån om den är helt öppen. Helt öppet har de ju haft innan, och då knallar de både in och ut. Men det är inte så funktionellt med helt öppet när det snöar och blåser.

Så, det är bara att vänta, tids nog kommer de att vara helt obekymrade av ridån, men just nu är den "livsfarlig" oavsett om det är en eller sju remsor nere. Antagligen delvis på att det blåst en hel del - och då smäller en - några remsor mer än när alla är nere.

När det har varit riktigt busväder har de tagits in på stall för att torka upp osv på dagarna istället, och natten det var snöstorm fick de sova inne. Så det går som sagt ingen större nöd på dem, även om de inte går in alls. Gör mest ont i hjärtat på matte.

Ikväll när jag stod och öste snösörja ur vattenkaren stod store herrn och försökte leka giraff och nå maten jag lagt därinne utan att gå in. Sen hux flux slank han igenom, han var antagligen lika förvånad själv. När jag gick så stod han därinne och letade strån i spånet, så ganska gott hopp om att han ska våga gå ut med.

Småknytten har ju gått in och ut flera gånger, men vill inte vara därinne sen ridåerna kom. Men ska strö med halm åt dem så kanske de kan lockas in för att "dammsuga" lite. Har de något att göra därinne glömmer de nog snart det är läskigt och inser att det går lika bra vara där fast det är en ridå.
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Ser öht inte hur öppen dörr kan vara värre än ingen ligghall alls .
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Ser öht inte hur öppen dörr kan vara värre än ingen ligghall alls .

Ligghall är att ta i, det är ju snarare en utebox.

Det blåser sin snö (och regn, den årstiden), och ska de ligga på snö "inne" (och det dessutom blåser in mer snö) så kvittar det ju ganska lika. Det är ju därför de tagits in på stall.

Men när de vant sig med ridåerna blir det ju bättre, då har de "torr box" både inne och ute. Men just att det är utebox är ju säkerligen en anledning att de är lite mer skeptiska. Har man en ligghall på 10*15 m är det lättare att ställa sig undan från ridåerna, jämfört med om man har 4*5 meter utebox.
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Litet genombrott kanske. Stora herrn hade spån i svansen imorse, inte säker på att det inte är från de stod inne på dagen igår, men han gick rakt in genom ridån när jag slängde in frukosten där.

Lill-welshen hade både spån och halm i svansen, och halm finns bara i lösdriften så han har absolut varit in och legat. Med tanke på att han gör allt som den store welshen gör så kanske man fått ett genombrott iom att större herrn för första gången vågade sig in igår =)

(Herr shettis har inte legat i lösdriften, men han är den som ligger minst inomhus med så det oroar mig inte, han är dessutom den mest obrydde så jag oroar mig inte för att han inte ska våga OM han vill. Han är den som gått in minst även tidigare, han går eg bara in för insekterna.
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Det första man kan avläsa om huruvuda de gått in är ju bajset.

Rulla bort de flesta längderna o lägg in mat när det är oväder- större chans att de tränar. Sen behöver de ej heller gå så långt ner- så långa.

Man vill ju inte att de står inne när det är solsken.

Hur många hästar tänker du ska kunna stå där samtidigt?
 
Sv: Köldridå, överlappning?

Mat har det ju legat där, och remsor undantagna men tills igår har det inte gett resultat. (Dvs maten legat kvar, och inget bajs därinne. Alla tre är sorten som inte drar sig för att använda de som toalett).
Nu imorse gick de in och ut genom ridån med alla remsor nere dock :)

Stora herrn har en egen, de två små har en större som de delar på.

Inte ha remsorna ända ner så då blåser det in snö, och de fladdrar mer. Tyvärr ligger öppningen inte i optimalt väderstreck och de ligger på en liten kulle.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 170
Senast: LaMagia
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp