Knutor under sadeln!!

Sv: Knutor under sadeln!!

Hästbiten skrev:
De örondropparna jag skrev om heter fucidin och de fungerar jättebra mot sadelknutor.

Hmm, så det hjälper alltså väldigt bra??
Kanske ska man testa.

Blir det samma efekt fast att det är proteionknölar?
Jag testa nytt foder på min tös och hon fick proteinknölar av det
fodret så antagligen så var hösilaget väldigt proteinrikt. :)

Nu är knölarna nästan borta men man känner dom litegran..

Senast ändrad:

Jag tycker att de dropparna har fungerat jättebra! Jag testade alla andra saker innan men när inget funkade skrev vetrinären ut de här. Jag vet inte om det funkar på proteinknölar, för det är ju en annan orsak. Proteinknölarna försvinner ju när du får ordning på fodret igen, så jag hade inte använt de dropparna på proteinknölar.

Jag fick såna knutor förra året och året innan, och enda skillnaden jag gjort då var att jag hade lämnat en "vojlock" av hår när jag rakat honom, så i år när jag klippte honom så klippte jag honom helt, sparade inte den där fläcken under sadeln, och i år har jag sluppit knölar. Däremot vet jag inte hur det fungerar att raka dem när knölarna redan är där. Men i fortsättningen sparas inget hår.

"Min" kiropraktor säger att det bästa botemedlet är att få gå i solen utan täcke. Så hennes tävlingshästar åker ut utan täcke när solen kommer fram. Och jag tror att mycket ligger i det, för min häst har aldrig haft knölar under sommarhalvåret, när han inte har täcke på sig. Men just det botemedlet är så svårt att trolla fram den här årstiden ;)

Det har kanske att göra med att det blir fuktigt och smutsigt då?

För har hästen inte lång päls där borde det vara lättare att få bort smutsen och inte bli fuktigt lika snabbt?

hade en sådan häst i stallet en gång. då prövade jag ett tips som jag fick av en bekant.. man blandar helosan salva med vitlök och stryker på.
knölarna försvann på en vecka :D
De knölarna denna hästen hade gjorde alltså inte ont, om det hade varit så så skulle jag kontaktat veterinären efter jag kollat utrustning.

Tror att det ä sk. sadelstadsknutor. Har exakt samma symptom på min pålle. Vet. kollade å förklarade att det beror på att hästen haft för lite för trång sadel å fått en hudinfektion som de kallade för just sadelstadsknutor. Påverkar ej ridning el annat. Tipset jag fick var att använda en tjockare vojlock och klippa ett hål precis över det område där knutorna sitter. Då får de vara "ifred". Även om sadeln är utprovad så kan hästen ha ändrat sig, ändrat i vikt/muskler eller så har sadeln ändrat sig - och även en sadelutprovare är mänsklig... Om det bara var ett fåtal knutor kan man behandla m kortisonspruta i varje "knuta", men annars behandlar man inte om det är ett större område.

Liknande trådar

A
Utrustning Jag har verkligen hamnat i världens längsta återvändsgränd med min dressyrhäst. Jag började min karriär på honom med en Passier Optimum...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: aramise
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·
O
Utrustning Min häst har två fina sadlar, noga utprovade, den ena för lite mer än ett år sedan. Just nu är han modell köttbulle och jag tycker att...
Svar
10
· Visningar
6 861
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama