Sv: Knutor under sadeln!!
Ligger knutorna på rad eller i en klump? Ligger dom på rad utmed ryggmuskeln så har det säkert med spänningar att göra och dessa kan komma från alla möjliga saker, inte enbart sadeln. Men kan även vara sadeln, många rider med för smal sadel, även om den nu råkar vara utpassad till just den hästen. Ligger dom i en klump tror jag chansen är större att det är sadelrelaterat eller att sadeln inte hjälper upp grundproblemet, jag är inge bra på att förklara... Men jag har sett sk. "proteinknutor" (enligt ansvarig för stallet) på häst som behandlats av akupressör (mkt duktig och av veterinärer erkänt duktig sådan) som efter behandling (som innfattade större delar av rygg och kruppa samt nacke och hals) och några veckors barbackaridning "försvann" trots att hästen hela tiden gick på samma foderstat... Kanske inte proteinknutor då när allt kom omkring... Det lät som om knutorna låg på rad utmed ryggmuskeln och då kan det ha alla möjliga grundorsaker... och kan vara ett tecken på lindrig inflamation om jag minns rätt... men det beror ju på hur dom ser ut... Svårt när man inte kan känna... Jag rekomenderar någon typ av alternativ behandling akupressur elelr massage... Men rusa inte iväg... alternativbehandling är trixit, leta länge efter någon som är bra, det finns många som bara låtsas att dom kan mer än du själv...