Knutor under sadeln!!

sannaaah

Trådstartare
Min ponny har små knutor under sadeln som jag inte rår bot på. Ungefär lika stora som en ärta ibland lite större,ganska hårda. Han äter knappt något knaftfoder alls, han har så mkt motor själv så det behövs inte. Hans sadel är utprovad av en erkänt duktig sadelutprovare (eller vad der heter) han blir alltid riden med rena schabrak. Har provat med pollypads,fårskinn osv under sadeln men inget funkar. Han blir noggrant borstad varje dag åså så det kan inte vara lort under sadeln som skaver heller. Någon som har nån aning??!:confused:

Sv: Knutor under sadeln!!

Enda som jag kan komma på är proteinknölar men jag vet inte säkert alls...

hmm det låter som att du gör allt för att hålla det rent, badda med alsolsprit på knölarna så ofta du kan, före/efter ridning och utsläpp/insläpp i samband med ev täckning..

om dom inte blir mindre så kontakta veterinär som kan komma ut och spruta cortison i knölarna.. men det brukar vara en av de sista utvägarna..

sånna där knölar brukar vara rätt så ofarliga och de är vanliga... så länge knölarna inte gör ont, växer eller sitter på konstigt ställe så brukar man inte göra så mycket åt dom. Men du kan göra som beastibabe sa om du vill prova ta bort dom... jag skulle dock inte sprukta cortison i dom om dom inte är till problem för hästen...

Jag har också råkat ut för det på en häst, då var det när vi inte hade tillgång till varmvatten på vintern och inte kunde svampa av hästen när den var svettig på vintern när det var kallt.
Sen så använde jag dessutom en "specialvojlock" som jag inte kunde byta ut så troligen tvättade jag den för sällan.

Om du ser till att hålla vojlocken ren, och ryggen likaså kanske det försvinner. Annars kan man testa att rida utan sadel bara ett par veckor för det KAN kanske bero på sadeln (den sadeln jag hade då var lite för svängd i bommen) och rider du då barbacka ett tag kanske det försvinner.?

Ja jag ska prova allt ni skriver för jag vill verkligen få bort dom små jävlarna nu! Dom har suttit där snart 5 veckor utan att varken gå ner eller upp ett dugg. Har inte testat att badda med alsolsprit vilket jag ska testa så fort som möjligt! Det borde väl inte ha med maten att göra eftersom han inte äter nåt kraftfoder och höet är lagomt näringsrikt, varken för lite eller för mycket.:crazy: ?? Han reagerar iaf inte alls om man trycker på dom och han blir inte sur när man lägger på sadeln eller spänner gjorden.

Jag hade detta problemet på en häst nyligen och vi höll på med allt som du skrivit, tvättat och använt alltifrån fårskinn, gelpads till renskin men inget funkade. Men vetrinären skrev ut ögonsalva som vi använde. Den salvan används också på svåra mugg fall.
Vi droppade på salvan innan och efter ridning i ett par veckor och nu är knölarna helt borta. Jag kommer inte ihåg vad den hette, men kan kolla det imorn om du vill ha namnet?
Kan ju vara värt att testa på din häst med om inte vanlig alsolsprit funkar.

näe, ibland reagerar inte hästen på sadeln, polarens ponny älskade stübbelnsadeln vi hade åt henne, var aldrig krånglig på något vis, men sadeln var ändå för smal trots att den såg ut att ligga bra, dvs låg av rätt och låg på rätt ställe.. men knölana försvann sedan när vi börjare rida barbacka och med ridgjord och tillslut inköptes en splitt ny utprovad sadel.. nu kan man bara känna en tunn förhårdnad under huden om man känner efter.. inget som stör eller syns om man bara tittar.. innan var det som en halv valnöt som låg under huden..

har provat rida honom barbacka men det hjälper inte...tyvärr.Hans sadel är helt ny och utprovad speciellt till honom. Knutorna sitter liksom längs med ryggraden,fast inte på, kanske 3 cm ifrån och minst 1,5dec bakom manken så jag tror inte sadeln är för smal. Men fungerar inget är det väl bara att pröva med en ny sadel också. Vill gärna ha namnet på salvan! Måste pröva allt som går känns det som eftersom inget verkar fungera.. ska börja med allsolspriten idag

Det är alltså inte mjuka knölar utan hårda? För får dom mjuka kan det vara vätska som de får av att vara spänd i ryggmusklerna eller ha kotor som ligger blockerade.

Det man skulle kunna testa om du tar dej pengar till det är akupunktur, då brukar man kunna påskynda läkningen till det mesta :) men helst av någon som även är utbildad ET t ex, så de även kan se VAD som behöver behandlas (om det mot förmodan skulle ha med musklerna eller ryggen att göra).

Ligger knutorna på rad eller i en klump? Ligger dom på rad utmed ryggmuskeln så har det säkert med spänningar att göra och dessa kan komma från alla möjliga saker, inte enbart sadeln. Men kan även vara sadeln, många rider med för smal sadel, även om den nu råkar vara utpassad till just den hästen. Ligger dom i en klump tror jag chansen är större att det är sadelrelaterat eller att sadeln inte hjälper upp grundproblemet, jag är inge bra på att förklara... Men jag har sett sk. "proteinknutor" (enligt ansvarig för stallet) på häst som behandlats av akupressör (mkt duktig och av veterinärer erkänt duktig sådan) som efter behandling (som innfattade större delar av rygg och kruppa samt nacke och hals) och några veckors barbackaridning "försvann" trots att hästen hela tiden gick på samma foderstat... Kanske inte proteinknutor då när allt kom omkring... Det lät som om knutorna låg på rad utmed ryggmuskeln och då kan det ha alla möjliga grundorsaker... och kan vara ett tecken på lindrig inflamation om jag minns rätt... men det beror ju på hur dom ser ut... Svårt när man inte kan känna... Jag rekomenderar någon typ av alternativ behandling akupressur elelr massage... Men rusa inte iväg... alternativbehandling är trixit, leta länge efter någon som är bra, det finns många som bara låtsas att dom kan mer än du själv...

Senast ändrad av en moderator:

Som IrishDraft säger så räcker det inte med en kort tids barbackaridning, utan snarare 1½-2 månader innan man kan märka någon skillnad.. samt att man kan behöva ha ut en alternativbehandlare, ex kiropraktor som kan känna på leder och muskulatur efter spänningar, stretchin kan vara bra att lära sig på samma gång så att du själv kan stretcha lite före och efter träningen..
och i manken sitter massor av nerver och annat, om det täpps till där så kan knutorna bildas längre bak även fast det inte är där sadeln trycker..

knutorna sitter inte längs med ryggraden utan mer lite här och där. från 3cm från ryggraden till ungefär 1dec ifrån. Ska se hur det går med att badda allsolsprit och rida barbacka och tömköra ett tag, fungerar det inte får jag prova akupunktur och ny sadel antar jag.
tack för alla tips!!!:bow:

När min fick knutor så var det för att sadeln blivit för small så det är nog dax för en ny sadel som är vidare i bommen än vad din sadel är. Övrig behandling som beastiebabe rekomenderar dock red jag barbacka i minst 3 månader innan jag köpte ny sadel.

Men ta ut en ordentlig sadeutprovare så att du får en sadel med rätt bom å rätt form till hästen. Kostar bra mycket mindre än en sakdad häst. själv betalade jag 500 kr för att få ut en till min häst å då är det en bitt ut så det var en del i reseersättning.

Enligt min e.t(min häst har åxå såna) så är det hårsäcksinflammationer pga. att sadeln kanske ruckar på sig aldrig så lite när man rider, man kan ha en jättebra sadel till hästen som passar perfekt- så det behöver inte var fel påå den- men minsta lilla friktion kan göra att det blir hårsäcksinfl. det rådet jag fick av henne var att helt enkelt hålla rent efter ridning me d att svampa av hästen i sadelläget......

kingkong skrev:
Enligt min e.t(min häst har åxå såna) så är det hårsäcksinflammationer pga. att sadeln kanske ruckar på sig aldrig så lite när man rider, man kan ha en jättebra sadel till hästen som passar perfekt- så det behöver inte var fel påå den- men minsta lilla friktion kan göra att det blir hårsäcksinfl. det rådet jag fick av henne var att helt enkelt hålla rent efter ridning me d att svampa av hästen i sadelläget......

Precis, det var den orsaken till att min häst fick såna :p
Jättenoga med att vojlocken är ren, helst ska man byta till en ren efter varje ridtur, sen att man får bort svetten ordentligt minsta lilla den blivit svettig under sadeln.
Sen så är det lite mer lätt hänt nu under vintern att vojlocken blir blöt, om det snöar eller faller ner snö från träden/granarna t ex. Man ska försöka hålla vojlocken torr.

Ett skitbra tips egentligen borde vara att skaffa en ull/fårskinnspadd att ha under sadeln, det minskar friktionen avsevärt! Det kan inte skava på samma sätt. Bara man håller det fräscht ;)
Hehe tills vidare en barbackapad i fårskinn?:angel:

som det står högst upp så har en riktig sadel utprovare varit och provat ut sadeln speciellt för honom..precis som att jag har bara schabraken,pollypadden,fårskinnet en dag sen byter ja, och att jag borstar och svampar av väldigt noga! måste till något mer drastiskt verkar det som, baddade allsolsprit igår och ska fortsätta med det och ska hans skötare rida barbacka i fortsättningen ett tag.

Då måste du rida barbacka ett låååång tid framöver :p Eller ja det känndes som så för mig iaf...

Jo märket passade fortfarande min ponny dock hade bomvidden blivit för small.

Det är ju det att när dom här knölarna uppstår så måste tyvärr dom drastiska åtgärderna till annars försvinner dom inte.

De örondropparna jag skrev om heter fucidin och de fungerar jättebra mot sadelknutor.

Liknande trådar

A
Utrustning Jag har verkligen hamnat i världens längsta återvändsgränd med min dressyrhäst. Jag började min karriär på honom med en Passier Optimum...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: aramise
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 218
Senast: Magini
·
O
Utrustning Min häst har två fina sadlar, noga utprovade, den ena för lite mer än ett år sedan. Just nu är han modell köttbulle och jag tycker att...
Svar
10
· Visningar
6 861
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama