Knuta i sadelstad

Ulrika C

Trådstartare
Min häst fick för några månader sedan en liten knuta minde ca 5 mm under sadeln, eller egentligen nästan precis där sadeln slutar. Har ridit med en gelpad som lyfter sadeln bak under det sista halvåret, och tror att den tryckt på nåt sätt precis där den slutar, har även blivit skav i pälsen. Jag har inte haft problem tidigare med sadeln men då har jag haft lammskinnspad under. Det är inte en proteinknuta. Denna vill inte gå bort och nu misstänker jag att den irriterar min häst ganska mycket vid ridning. Hon är knappt riden de sista 6-7 veckorna (pga annan skada) med den försvinner inte.

Jag hade ett par liknande knutor för många år sedan på min förra häst. De behandlades då med hund-örondroppar och försvann ganska snabbt och kom inte tillbaka (var alltid noga med att han var ren och att vojlocken var fräsch, det är jag idag också)

Är det någon som vet om man fortfarande behandlar på samma sätt, eller finns det något annat knep att ta till utan att behöva uppsöka veterinär?

Jag har en häst som får större bulor väldigt lätt av friktion, alltså inte små hårda pluppar utan mer som större platta. Dessa försvinner om jag är noga att alltid ha fårskinn närmast huden.

Vet att små knölar kan sprutas med cortison, men det är nog svårt att få bort dem om man inte avlastar på något vis.

Ja, absolut avlastning. Jag ska prova en annan sadel som inte går lika långt bak och se om den passar och om hon funkar bättre då. När jag hade min gamla häst hade jag en ful orange padd av skumgummi som jag klippte hål i precis över knutorna. Men jag vet inte om de går att få tag i idag, har sökt men inte hittat nån.

Min ena häst hade en sådan där liten ärta under huden rätt länge på ryggen, han reds inte då men jag tvättade den med asolsprit för jag trodde det var en hårsäcksinflammation, efter en period med tvättande så tryckte jag lite på den och då sprack den som en finne!
Fick klämma ur en hel del var. Höll det öppet och klämde ut var några dagar sedan var den borta och kom aldrig tillbaka.
Har aldrig sett en "finne" på en häst förut men tror att spriten torkade ut den och sedan sprack den.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 015
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka