Ulrika C
Trådstartare
Min häst fick för några månader sedan en liten knuta minde ca 5 mm under sadeln, eller egentligen nästan precis där sadeln slutar. Har ridit med en gelpad som lyfter sadeln bak under det sista halvåret, och tror att den tryckt på nåt sätt precis där den slutar, har även blivit skav i pälsen. Jag har inte haft problem tidigare med sadeln men då har jag haft lammskinnspad under. Det är inte en proteinknuta. Denna vill inte gå bort och nu misstänker jag att den irriterar min häst ganska mycket vid ridning. Hon är knappt riden de sista 6-7 veckorna (pga annan skada) med den försvinner inte.
Jag hade ett par liknande knutor för många år sedan på min förra häst. De behandlades då med hund-örondroppar och försvann ganska snabbt och kom inte tillbaka (var alltid noga med att han var ren och att vojlocken var fräsch, det är jag idag också)
Är det någon som vet om man fortfarande behandlar på samma sätt, eller finns det något annat knep att ta till utan att behöva uppsöka veterinär?
Jag hade ett par liknande knutor för många år sedan på min förra häst. De behandlades då med hund-örondroppar och försvann ganska snabbt och kom inte tillbaka (var alltid noga med att han var ren och att vojlocken var fräsch, det är jag idag också)
Är det någon som vet om man fortfarande behandlar på samma sätt, eller finns det något annat knep att ta till utan att behöva uppsöka veterinär?