Knottror på ryggen

Polly_Mulle

Trådstartare
En häst i stallet har fått små knottror på ryggen som kliar. Pälsen trillar av om man kliar på det, vad kan det vara??
Inga ändringar i foderstaten gjord så jag tror inte på proteinknölar.

Kan det vara att hästen är för varm i sitt täcke? Lite värme-exem? Och hur behandlar man? Några tips?

Sv: Knottror på ryggen

Kan vara "svettskållor" som jag kallar det nu på vintern:D
Regnskållor heter dom väl men nu regnar det ju inte så mycket...
Min häst får dom på bröstet där han blir svettig.
Som små skinnflusor som man lätt pillar bort.
Har dock inte märkt att dom kliar nämnvärt på honom.

Om det är sånt din häst har så skulle jag nog lufta den utan täcke så mycket som möjligt.
Då det är uppe på ryggen så beror det nog inte på svettighet efter ridning.
Jag svampar av min efter ett svettigt ridpass så inte gammal svett ligger kvar.
Men det är viktigt oxå att dom torkar relativt fort.

Det finns många bra tidigare trådar om regnskållor. Om du söker så kan du kanske hitta bra tips och råd i någon av dom.
Även om det inte är regnskållor...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 718
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar