"knottror" mellan frambenen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare scarykidsscaringkids001
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 423
S

scarykidsscaringkids001

upptäckte igår att min foderhäst har fått små "knottror" mellan frambenen typ, känns som små vårtor eller fästingar ellet nåt. försökte kolla vad det var men såg inte så mkt.. men vissa gick att dra bort å det såg ut som små skårskorpor :S

Kan det vara utslag eller nåt ? eller typ nåt "hudveckseksem" :P ? för skinnet är ju lite veckat där .. hursomhelst, vad göra? nån som vet vad det kan va? (:

Sv: "knottror" mellan frambenen?

oj oj så passande har nyss varit till vet blev dyrt men var tvungen förra veckan hitade ja knölar å en svullnad som en golfboll mellan fram benen på min häst efter några dagar såg ja att hon kliade sig mycket i hagen såg till min fasa stora sår där pälsen rammlat av eller tovat i hop sig ingen feber men var sig själv så ja kontaktade vet som kom å tittade han tycxkte att det såg ut som exem som blivit infammerade av att hon kliade sig
ha koll blir de sår kan du behandla med apotekets alson sprit de gör jag dödar bakt å lindrar klåde men å andra sidan har jag fått stark medic salva till hästen men behandla med jodopax i några dat ingen bättring ring vet.. lyckas till

okej tack så mkt ! än så länge är det bara små knottror, så dom ska jag inte göra något med utom att hålla koll så det inte blir sår ?

Våra hästar får sådana när det är mkt blodsugande insekter ute. Små sårskorpor.

Kan det vara lusägg? Kolla om du hittar någon sådan tråd att läsa. Har själv haft gula skorpor/knottror på våra hästar. Den ena hade på bogen och den andra had högt upp på ett bakben. Vi misstänkte löss och tvättade med dermokan (lusshampo för hund). Jag tror lössen sprids med rådjur. Har ni mycket rådjur som betar i er hage?

Just precis!
Är inte ägg utan hellre ett var-liknande klet som bildast på insektsbettet.

Kan det vara lusägg? Kolla om du hittar någon sådan tråd att läsa. Har själv haft gula skorpor/knottror på våra hästar. Den ena hade på bogen och den andra had högt upp på ett bakben. Vi misstänkte löss och tvättade med dermokan (lusshampo för hund). Jag tror lössen sprids med rådjur. Har ni mycket rådjur som betar i er hage?

Nej inga rådjur i hagen och inga ägg på hästen.

nope inga rådjur . men asså ska jag smörja in med nån salva eller något ?

oj oj så passande har nyss varit till vet blev dyrt men var tvungen förra veckan hitade ja knölar å en svullnad som en golfboll mellan fram benen på min häst efter några dagar såg ja att hon kliade sig mycket i hagen såg till min fasa stora sår där pälsen rammlat av eller tovat i hop sig ingen feber men var sig själv så ja kontaktade vet som kom å tittade han tycxkte att det såg ut som exem som blivit infammerade av att hon kliade sig
ha koll blir de sår kan du behandla med apotekets alson sprit de gör jag dödar bakt å lindrar klåde men å andra sidan har jag fått stark medic salva till hästen men behandla med jodopax i några dat ingen bättring ring vet.. lyckas till

Uäää, sätt skiljetecken människa!! ;):banana:

Jag brukar ha på lite Idomin, Helosan går säkert också bra. Någon fet kräm som skyddar och läker.

kan ga lite snabbt ibland. denna gangen kan ja inte skriva a med punkt över da det inte finns pa ett tyskt tagentbord,

Är det inte vanliga insektsbett då ? Mygg, knott
Köpte 4 ess hästsalvan till våra och den luktar lite tjära(håller nya kusa på avstånd) och hjälper till att läka, funkar kanon

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 079
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan... 6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 792
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att... 2
Svar
20
· Visningar
5 933
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 063
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka