Knottrig häst??

Ponnyfantast

Trådstartare
Idag när jag kom till stallet hade min häst nässelutslag över hela kroppen :crazy: Han har ätit samma mat hela veckan, håller på att vänja över från hippo cool till Mustang Müsli orginal men han har ätit samma mängd sen i måndags(0.25 liter mustang och 0.5 liter Hippo). Det finns inga växter i hagen heller så jag funderar vad som har hänt. Åkte från stallet vid 19.00 igår kväll och var i stallet 8 i morse och under den tiden hade han blivit knottrig:confused: Min fundering är på om det var någon växt i höet som orsakade utslagen eller är det någon som har några förslag???
Han har ingen feber,äter som vanligt och är allmänt som vanligt väldigt pigg o glad.

Sv: Knottrig häst??

Jag hade en inackodering som plötsligt inte tålde halmen längre!! från ena dagen till den andre...fick utesluta det ena efter det andra. ganska så svårt att ta reda på vad det är som orsakar utslagen om mani nte vet med sig att man gett dem något vid det tillfället. jag hade nog provat att ta bort det "nya" kraftfodret igen och se om det blir bättre..

Testade nu att plocka bort loppfröna som han har ätit i ca 2 dagar(han åt de i höstas också) tänkte prova att plocka bort müslin ifall det inte går över, funderar även på om han kanske har tuggat på staketet till hagen, rött trästaket...

Ja det enda där är och göra är att prova sig fram. Om du märker att hästen har kvar utslagen i mer än ett par dar så ring vet så hästen kan få kortison.

Min häst fick det pga att hon var täckad (Värmen antar jag).
Jag TROR det var pga detta iaf, då jag inte ändrade ngt annat.

Min häst var full av MASSA knölar en dag, överallt verkligen och ganska tätt, dagen efter var de borta. Tror att dt var för att vi precis öppnat en ny enselagebal där enselaget var rätt starkt :p

jag har sett massa myggor redan!

kan det va dom? de första myggorna brukar ju va besvärligast

Har inte sett en enda mygga än... Har plockat bort müslin nu så får jag väll se, han var fortfarande knottrig idag:(

Wad menar du med knottrig? Nässelutslag brukar inte direkt beskriwas som knottror. Knottror talar mer för en infektion, kanske regnskållor.

Min häst såg ut så efter en allergichock. På förmiddagen hade alla hennes ben svullnat upp. Hon hade ingen feber och hon åt och drack så fick gå i sjukhage i ngn timma. Andra gången jag kom upp efter ngn timme så var hela hon knottrig. Hon fick kortison och knottrorna gick succesivt bort på ngn timme, svullnaden i benen var kvar några dagar. Veterinären sa att det förmodligen var ngn ört i hagen.

Det var vad vetrinären trodde iallafall när jag beskrev, och sa att det antagligen hade varit en ört eller något sådant i höet. Han är bra nu och äter all mat som vanligt.
Fick inget kortison.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 783
Senast: Luleå
·
Hästvård Imorse vid utsläpp var hon svettig (hade stått inne på stall över natten som vanligt) Hon hade halm på ryggen, så hon har rullat sig...
Svar
16
· Visningar
1 939
Senast: Skogstroll
·
Hästvård Läget ligger till så här. Har en Haflinger. De har gått på samma bete i 3 månader (hon och en fjording), det är knappt något gräs alls...
Svar
12
· Visningar
1 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar