Knotteksem- någon som behandlat framgångsrikt?

Cornelia

Trådstartare
Har ett 21-årigt arabsto med knotteksem.
Hon kom till oss för ett och ett halvt år sedan, och går med knottäcke från vår till höst (Boett) och tas in under värsta perioderna.
Men jag tycker inte att det hjälper riktigt. Hon kliar bort man och pannlugg ändå, och man ser att hon är mycket irriterad på allt vad insekter heter. Smörjer med islandssalva, och det mjukar upp och gör att det inte blir sårigt och svullet i alla fall. Men ändå plågsamt för henne förstås.

Någon som har andra tips? Hörde att man kan ge antihistamintabletter, någon här som provat?

Tänker att man börjar göra något förebyggande redan nu, långt innan kommande säsong har börjat....

Hon kom till oss för ett och ett halvt år sedan, och går med knottäcke från vår till höst (Boett) och tas in under värsta perioderna.
Men jag tycker inte att det hjälper riktigt. Hon kliar bort man och pannlugg ändå, och man ser att hon är mycket irriterad på allt vad insekter heter. Smörjer med islandssalva, och det mjukar upp och gör att det inte blir sårigt och svullet i alla fall. Men ändå plågsamt för henne förstås.

Någon som har andra tips? Hörde att man kan ge antihistamintabletter, någon här som provat?

Tänker att man börjar göra något förebyggande redan nu, långt innan kommande säsong har börjat....

Jag har tidigare haft eksem-häst.
Det viktigaste har varit att täcka, och börja i god tid.
Ha inne under värsta knott-stunderna.
Smörj-mässigt har jag använt helosan-salva (bästa behandlingen på en av hästarna), eller Betnovat lösning i mankam och svansrot. Betnovat är receptbelagt men tar bort klådan skapligt.

Gällande antihistamin har forskningen visat avsaknad av resultat, så det kan man nog strunta i (jag har en kompis som gav antihistamin till eksemhästar tidigare, men effekten var "sådär" och det som hjälpte bäst var täcke och betnovat).

Använd sökfunktionen så hittar du massor med tips. Det man kan se är att vad som funkar är högst personligt, så man får prova sig fram.

Här finns en del nyttig info .
http://www.veterinarbutiken.se/content/12-skydda-din-hast-mot-knott

Det är tyvärr olika vad som funkar bäst på en individuell häst, så man får prova sig fram. Dyrt och tidsödande, men vad gör man inte.

Mitt sto med västa exemet funkade Prob-produkterna bra på, ffa schampoot. Märkte direkt när det var dags att bada henne igen.

Ta in hästen i sin box innan knotten börjar på eftermidagen Ut på förmidagrn när knotten slutat. Funkar inte att gå ute dygnet runt när det är knott tider.
Exemtäcke med huva på ute. Tvätta hästen 2-3 ggr i veckan, glöm i te tvätta täcket och huvan. Använd ett milt schampo till hästen. Det finns olika krämer som lugnar klådan. Vår exemhäst vi hade blev bättre med laser behandling och örter.

Min tycks ha lindrig knotteksem som började i somras. Har inte haft hästar med sådana problem och jag testade ffa lite olika krämer mot klådan. Leovet som finns på Hööks lindrade jättebra på henne. Den var väldigt fet så pälsen blir glansig och ser blöt ut och det sitter i i flera dagar, men jag fick smörja varje-varannan dag med nytt ändå. Det blir dock dyrt om det är mycket som ska smörjas, den är inte jättedryg direkt.

Till denna sommar har vi redan valt ut vilken hage hon kan gå i där det blåser mest, är minst skugga, nästan inga träd och torrast - där är det minst knott. I högt gräs finns det otroligt mycket knott framåt kvällen. Förra sommaren gick hon nog i en dålig hage ur den synpunkten, men det tänkte jag tyvärr inte på då. Hon ska inte heller gå ute dygnet runt (hon gick in ibland när det var värst förra sommaren), samt på kort gräs och stödfodras istället. Hon har dock inte så stora problem men tillräckliga för att det ska märkas och klia.

Jag har två med sommareksem. Den ena svarar mycket bra på täcke och horsol. Den andra är mer svårbehandlad och kräver kortison och täcke.

Tack för jättebra tips från er!
Finns en del jag kan göra förstår jag. Bara att hugga i.... !

har hört att vissa fått effekt av att börja ge linfröolja tidigt. eller hört och hört, har läst i någon tråd här, så om du ska göra endjupdykning kommer du nog hitta det tipset. :)

På min hjälpte linfröolja och balanserade mineraler för att minska reaktionerna, och Benzylbensoat för att lindra klådan och stöta bort insekter.

På vilket sätt ska det hjälpa mot eksem? :) Jag har också gett det under hösten och funderar på om jag bör fortsätta över sommaren.

Det ska vara bra för huden och immunförsvaret om jag förstått det rätt. Om inte annat blir hud och päls väldigt fina.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka