Knott/exem, hur funkar det?

AVB

Trådstartare
Jag håller på att titta på unghästar och har hittat en jag både gillar och har råd med (klang o jubel). MEN den kliar bort sin man, knottkänslighet säger uppfödaren. Hur funkar det? Går det att lösa på något sätt eller är det risk att det blir värre? (Sommartäcke? Nån kräm?)

Jag har lovat mig själv att köpa en häst med så lite initialt strul som möjligt (tänker att det är tillräckligt att äga hästar ändå). Och han ska bli dressyrhäst när han blir stor, så utseendet är inte helt oviktigt. Vad tycker ni?

Sv: Knott/exem, hur funkar det?

Hmm alltså jag har en häst med exem och jag har sagt aldrig mer, men den hästen jag har skulle jag aldrig vilja vara utan!! :p
Så jag är lite kluven där faktiskt! Det är mycket jobb sommartid med en exemhäst det ska man ha klart för sig!!

Daglig omvårdnad krävs på eksemhästar, struntar man i en dag så kan det ge klåda nästa dag. Ofta är det också mycket svårt att bryta när det väl blossat upp, då det krävs massor av merjobb.

Har man en eksemhäst så har man ett heltidsjobb sommartid.

Finns mycket info både här på buke och på nätet.
Du kan glömma sommarbete utan bra ligghall då de flesta eksemhästar vill vara inne på natten för att må bra april- sept.
Daglig skötsel, ett par exemtäcken behövs att byta med.
En välskött exemhäst är utan sår och har man och svans kvar. Sen finns det extremfall som mår dåligt oavsett skötsel.

Finns mycket info både här på buke och på nätet.
Du kan glömma sommarbete utan bra ligghall då de flesta eksemhästar vill vara inne på natten för att må bra april- sept.
Daglig skötsel, ett par exemtäcken behövs att byta med.
En välskött exemhäst är utan sår och har man och svans kvar. Sen finns det extremfall som mår dåligt oavsett skötsel.

Det finns alla varianter. Min går ute året runt , sommartid med täcke och sprutas med myggmedel och switchas. Med åren har han blivit i stort sett symptomfri, hur det gått till vet jag inte. Idag konstaterade jag att han aldrig varit så fin nån sommar som i år pga lite insekter förstås. Och så lite smörja som gått åt:)

Jag är ingen expert, men har för mig att eksem kan underlättas väldigt mycket om hästen går havsnära. Dels gör väl vindarna sitt för att hålla borta knotten, men även de salta vindarna kan underlätta på nåt vis.

Eksemhästen som gick hos mig mådde tydligen bättre än nånsin tack vare magert bete och öppna vidder där flygfäna blåste bort.

Jag är ingen expert, men har för mig att eksem kan underlättas väldigt mycket om hästen går havsnära. Dels gör väl vindarna sitt för att hålla borta knotten, men även de salta vindarna kan underlätta på nåt vis.

Eksemhästen som gick hos mig mådde tydligen bättre än nånsin tack vare magert bete och öppna vidder där flygfäna blåste bort.
I sthlm city kanske avgaserna dödar knotten..? :D *hoppas*

Herre gud vad velig jag är nu

Mitt råd är att inte köpa den, det där kan bli fruktansvärda problem för dig. Har du riktig otur så kommer den med åldern även att bli överkänslig för div. Insektsmedel och då är det bara att ställa in den stora delar av dygnet. Så hur mycket du än gillar hästen så tänk ett steg längre...är du beredd att ta alla eventuella problem som kan uppstå?

Havsnära, alt ngt annat öppet och blåsigt ställe är ngt som rekommenderas, de djupa värmlandsskogarna tvärtom.

På islandsforumet finns mycket om eksem och mycket eksemkunskap. Ett tips är att läsa där. Glöm inte heller att det inte bara ett merjobb för dig utan även kan vara en rejäl plåga för hästen om man inte lyckas med att få bort iaf de värsta symptomen.

Jag har en eksemhäst sen tio år tillbaka. Man får investera otroligt mycket tid och pengar; täcken, salvor, medicin, schampon, skötsel, laga täcken.. Missar man en dag kan hästen få problem. Och när eksemen väl brutit ut är det svårt att bryta kliandet. Ju mer hästen kliar ju mer kliar det.. :arghh:

Jag har alltid sagt "aldrig mer eksemhäst, aldrig mer!". Gissa vad jag skaffade i höstas? En eksemhäst till. Med både sol- och knottöverkänslighet.
Men jag skulle inte vilka vara utan någon av mina ponnysar, så för mig är det värt det.

De blir aldrig friska, men det finns mycket man kan göra för att lindra. Tycker du om hästen och är beredd att lägga tid och energi i överflöd från mars till oktober, slå till!

Tack alla!!

Jag hoppar nog över denna häst ändå. :(

Tror det är ett smart val, även om det kanske känns i hjärtat just nu .9

Liknande trådar

Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 730
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10