Knoppat eller inte

Mirre

Trådstartare
Tittar på hoppning på nya hästkanalen, några har knoppat och några inte.
Vilket är eg vanligast på tävling? Hur gör ni?

Sv: Knoppat eller inte

Det beror på hästen, vad den är snyggast i. En del hästar har ju man som står åt alla håll, då är det snyggare att knoppa. Men ligger manen snyggt på ena sidan finns det väl ingen jätteanledning, om man inte är snabb och snitsig på att knoppa förståss. Knoppat är ju oftast lite snyggare och prydligare.

Jag brukar inte knoppa, men det känns som att det är "på g in i modet" igen.

Jag knoppar inte eftersom jag tycker hästen är snyggare utan. Och för att jag ska ha något att hålla i.. ;)

kl

Nu har jag ingen häst och tävlar inte heller så mkt när jag har, men knoppar är ju helt klart snyggast oavsett vilken gren det gäller. OM man kan knoppa snyggt och prydligt. Vad gäller hoppning så skulle jag själv inte knoppa just för att det vore bra att ha något att ta tag i om det skulle behövas ;)

För några månader sedan jobbade jag i ett hoppstall och där knoppades det alltid!

Tittar på hoppning på nya hästkanalen, några har knoppat och några inte.
Vilket är eg vanligast på tävling? Hur gör ni?

Beror lite på nivå tror jag. Om man tittar på riktigt stora klasser, typ världscupen, känns det som att de flesta hästar är knoppade och sen sjunker andelen ju längre ner i klasserna man kommer.

Jag knoppar alltid om jag hinner. Jag tycker att det är snyggast och att det liksom gör det lite extra festligt att tävla. Sen tänker jag att det kan vara lite av en "trigger" för hästen också. Ni vet, många idrottspsykologer tipsar ju om att man ska ha något särskilt på tävling för att komma in i rätt stämning. Något särskilt plagg, någon särskild rutin, äta något som bara äts på tävling. Då tänker jag att knopparna kanske kan vara det för hästen, men jag vet inte om dom kan tänka så.

Klart dom kan ragga igång på det! Min gamla häst började boxvandra direkt tävlingstäcket åkte på ... Dressyr hästarna i stallet ser alltid ut att gå igång när de är knoppade, stressbajsar och trampar runt...

Jag knoppar så gott som alltid, tycker det är snyggast! Det går dessutom fort, 10-20 min beroende på hästens man.

Nu foljer inte jag tavlingar langre men for nagra ar sedan tyckte jag det var precis tvartom. Pa stora tavlingar pa tv var det nastan aldrig nagon pa hoppningen som hade knoppat. Kandes som att om man var tillrackligt bra sa sket man i vilket. Medan pa alla smatavlingar jag var pa runt om i krokarna knoppades det utav bara satan. Men jag missar ju ocksa mellandelen dar med medelbra ekipage. :p

Kan man knoppa är det riktigt fint.
Jag kan inte och vill ha manen att hålla i om det behövs :p

Jag gillar att knoppa för de ser så snyggt ut på min häst (Han har perfekt knoppman)
Det blir många, små och jämna knoppar så han ser supersnygg ut...

MEN Jag är extremt långsam och noggrann när jag knoppar så jag hinner typ aldrig =P

Såhär fina knoppar har jag lyckats få till... men de tog typ 1 timme hahaha
Jojo-110-Södertälje-03-13-2.jpg

Senast ändrad:

Jag knoppar inte.
Dels för att jag är skitkass på det, men jag använder också manen lite som en livlina när sprången blir lite för stora eller liknande.

Sen passar min eldiga fuxtant bra i sin lösa vilda man, som ofta blir en jämn mittbena vid ridning.

Knoppar när jag har tid och framförallt till för mig större/viktigare tävlingar. Kanske inte om jag ska rida en lokal 1m ute i "skogen".

1_44631608.jpg

krk0809-035_17716771.jpg

För min del beror det på hästen.

Har haft hand om hästar som strirrar upp sig något enormt när man knoppar (då iofs galoppörer) så de har jag låtit bli att knoppa.

Annars när jag var groom åt 1,40-1,50-tävlande hästar har jag alltid knoppat. Vissa knoppade jag bara manen på och lät lugg och en liten liten del (handsbredd ca) närmast sadeln vara utsläppt för ev. mantag :p

Tycker det är prydligt med knoppar, och jag är nog ganska snabb...

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-06 (1).JPG
ignorera att jag ser fördjävlig ut på bilden, men de knopparna (trots toklång man samt ett vidskepelsedrag som gör att vi i vårt stall "måste" ha 7 knoppar i manen och en i luggen) tog 10 min att göra. inte snygga kanske...men ändå?

Jag är galoppskadad och föredrar stubbad man :D :p

När jag så småningom ska ut på tävlingar med min prins så kommer han antingen vara stubbad eller ha knoppar. Tycker knoppar är snyggt om man kan knoppa, det ser prydligt ut! :) Och för min egen del så ogillar jag att ha hängande man, tycker bara den är i vägen :p

Knoppar alltid. Om man inte gör det på lägre tävlingar, hur vet man då hur man ska göra när man kommer upp i svår klass? :idea: (Om jag någonsin kommer dit...)

galoppskadad och stubbad man? ser typ aldrig stubbade galoppörer... möjligen ponnyer, men typ aldrig annars...

Vad lustigt att vi upplever det så olika :)

Och i stort sett alla galoppörer jag ridit har stubbad man :p Förutom araberna, dom får oftast behålla sin man :D

Fast sen är det väl kanske inte så att jag är skadad på det viset att alla har det, utan att jag har insett hur otroligt smidigt det är att rida galoppörer med stubbad man..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportens världscup i hoppning pågår mellan oktober och februari. SVT sänder de flesta tävlingarna. I vår guide hittar du...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 345
Senast: fio
·
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 525
Senast: BornAgain
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?
  • Evolve

Omröstningar