B

Beauty_Boss

Nu vill jag ha Massor av knoppningstips, är typ värdelös på att knoppa ^^ Blir alltid ojämt mellanrum mellan knopparna ;)
Elin

Sv: Knoppar?

Jag brukar använda en flätkam. Det är jättebra, för knopparna bilr lagom stora (iaf på min häst :D ) och dom blir jämna!

Här finns lite bra tips. Fint med många små för din häst ser lite ädel ut? eller?

http://www.remont.se/article.asp?id=11&debate_thread=expand

Ett annat tips är att du först och främst blöter manen med en fuktig svamp, fördela sedan manen i små tofsar med gummiband runt så att alla innehåller ungefär lika mycket man. Sedan tar du ur tofsarna och gör flätor av dem en efter en. Fläta först alla flätor, knoppa sedan.

jag börjar alltid med att dela in manen i lika stora delar, tar en mankam till hjälp, sedan sätter jag ett gummiband på varje hår tuss..sen börjar jag uppifrån och blötar manen och tar hårgele, sedan flätar jag den och sen sätter jag fast halva gummibandet och sen snurrar jag upp flätan så den blir som en boll och så använder jag samma gummiband till att snurra runt knoppen, blir hårdast då..Dessa kallas flyingeknoppar

Här ser man lite...fast den första är väldigt dålig..

www.fotogalleriet.se/pic870934

På denna ponnyn ställde jag knopparna nästan rakt upp..
Jag gjorde lika dant som på den andra i början fast när jag flättade så flätade jag liksom uppåt och när jag flätat så satte jag ett gummiband längst ner på flätan och sen vek jag upp flätan och satte ett gummiband på och sedan tog jag vitt tejp runt om även kallade för danska knoppar

www.fotogalleriet.se/pic426062

det är lättast att få hjälp av någon som visar på riktigt, men annars hjälper det att träna mycket!
Lycka till

jag börjar alltid med att dela manen i 11 lika stora delar. (ev 9 beroende på halsens längd och manens tjocklek)

sen gör jag hårda flätor, fäster med en gummisnodd. sen händer det att jag fuskar och klipper av lite av "snutten" och sen rullar jag ihop flätan och fäster med samma gummisnodd.
detta är sk Flyingeknoppar el rullflätor och det tycker jag är absolut snyggast!

Okej :) Det finns en i stalle som är Superduktig på att göra knoppar, ska prata med henne nästa gång jag träffar henne! :D
Elin

det jag tycker är viktigast för att få knopparna snygga är att man flätar hårt. då går det alltid rulla upp dom någorlunda snyggt.

innan gjorde jag alltid "flyingebollar" men hade nog inte riktigt rätt teknik, det tog jättelång tid så nu rullar jag upp flätan med ett eget gummiband istället. I det första gummibandet fäster jag upp tofsen så är det lättare att få det snyggt.

på bilden ligger knopparna ner olika mycket, knoppade på fel sida halsen den dagen...ingen aning om varför:confused: , råkade börja på den sidan och sen var det bara att fortsättta

knoppar.jpg

Jag gör likadant. Hade inte en aning om att de hade ett speciellt namn...men iallafall, då är det flyingeknoppar jag gör.

Flätar (hårt) fäster flätan några varv med gummisnodden, rullar upp och fäster knoppen med samma gummisnodd. Brukar säkra med en gummisnodd till så att den verkligen sitter.

Enda tipset är att öva och öva. Man får in tekniken ganska snabbt.

På tal om man och knoppar..

Är det någon som har tips på hur man gör någon snygg "frisyr" på en häst med lång man, inför tävling (dressyr). Jag har en arabkille med ganska lång, välvårdad man.. Vill absolut inte klippa den! ;)

tycker det är finast med ardennerfläta om hästen har lång man.

pascalle skrev:
tycker det är finast med ardennerfläta om hästen har lång man.

Ja, det tycker jag oxå, men min pålle vill gärna "skaka" om och ruska på huvudet, så om jag gör en så går den upp! Och det blir inte speciellt vackert.. och gör jag för hårt så spänner det förmkt över halsen...

Någon mer som har tips? :smirk: :rofl:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Jfrelin
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
588
Senast: Hellhound
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
415
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka