Knoppa eller fläta tjock man?

Sv: Knoppa eller fläta tjock man?

Jag tycker inte att det är så snyggt med knoppad man på en islandshäst då deras manar är långa och tjocka .. ja helt enorma ! :D
Satsa på en ardenner/"ponnyfläta" så tycker jag att det blir snyggare ;)

kolla på bilderna jag infogade, där har du en ponnyfläta/ardennerfläta/inbakad vad du nu vill kalla de ;)

hur man gör den;

dela upp en mittbena i hästens man (om den nu är enorm), sen börjar du bakom nacken att först fläta en vanlig fläta, sen börjar du plocka in vartannat rån sidorna. Den sista stumpen kan man vika in under manen, som en knopp, eller låta den hänga ner.

hoppas du förstod min kluddiga förklaring :o

Senast ändrad:

*kl*

testade en ny variant av fläta idag. Min polle har en liten bit man över på ena sidan av halsen, sen jättemycket på den andra. Jag tävlar än bara klubbtävlingar, så så stränga regler är det nog inte, så jag tänkte att detta kanske skulle funka?

flätade över manen från ena sidan;

så den andra sidan är helt "ren"

uppifrån;

Vad tycks?

Fint! :)
Men det kanske förstör poängen med att man ska kunna se halsen? Då kan man ju dölja den svaga sidan! :p

hm.. visseligen... och jag döljer den bästa sidan då ju :eek: men tror du inte att man skulle få tävla så på en vanlig klubbtävling?

Jag skulle knoppa. Det är charmigt med stora knoppar och det visar domaren att du har gjort ditt bästa. Jag knoppade hästen jag skulle ha på en uppvisning. Inte för att jag hade nåt val, men i alla fall ;). Hade det vart tävling hade jag gjort det då med. Såhär blev resultatet. Kanske inte syns så bra men ändå :p

Det blev bättre än det ser ut :bump:

men hur lång/tjock man har hästen?
för om jag tar ytterst lite man och flätar den långa flätan, så går det knappt rulla ihop hela :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Var på dressyrtävling i förra veckan och knoppade då manen och pannluggen. När jag skulle ta ut knoppen får hästen fullständigt panik...
Svar
12
· Visningar
2 485
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka