Knoppa eller fläta tjock man?

Sv: Knoppa eller fläta tjock man?

ju tjockare svansar desto lättare är det och fläta tycker jag :) om man syftar på inbakad fläta då ;)

men jag vet inte om det hjälper att fläta svansen för att den ska bli längre/finare. En den flätar ju manen och svansarna på sina westenhästar för att dom ska hålla sig fina, men jag vet inte riktigt hur eller varf.

Är det någon av er med tjockmanade/tjocksvansade hästar som har testat fläta svansen? *går* det?
Tyckte det vore kul att försöka få svansen längre och lite mindre nött genom att fläta, men svansen är tjock, så det lär inte bli någon nätt och fin fläta som på mer ädla hästraser! :p

Skulle det vara svårare att fläta en tjock svans menar du? Jag tycker snarare tvärt om. Jag flätar min hästs svans i tre flätor. Den första gör jag inbakad vid svansroten (inte för hård). Sen delar jag resterande svans i två, och flätar två flätor till.
Fast jag vet inte om den blir mindre nött. När jag reder ut dem sen brukar halva svansen sitta i borsten tycker jag. Och då dränker jag in svansen i pälsglans för att det inte ska bli tovigt.
Men det sparar jobb, för man slipper ta bort all torkad lera och skit, som ALLTID samlas i den utsläppta svansen.

Det gick bort vid en vanlig tvätt utan problem.

Bra att veta då är också att det inte funkar att fläta dagen innan, för allt damm, spån och annat smått som finns i stallet kommer sitta som ett fint lager på den vaxade manen.

Det gick bort vid en vanlig tvätt utan problem.

Bra att veta då är också att det inte funkar att fläta dagen innan, för allt damm, spån och annat smått som finns i stallet kommer sitta som ett fint lager på den vaxade manen.

Hästpyjamas.? ;)

men jag vet inte om det hjälper att fläta svansen för att den ska bli längre/finare. En den flätar ju manen och svansarna på sina westenhästar för att dom ska hålla sig fina, men jag vet inte riktigt hur eller varf.

Alltså, jag själv har långt/tjockt hår och måste *egentligen* fläta håret mest hela tiden. För att det blir trassligt annars (sisådär tre sekunder efter att man borstat det... :angel: ) och trassligt hår slits snabbare + att all borstning och dylikt sliter mer.
Sen inbillar jag mig på hästar att svansen blir lite kortare när den är flätad och att de då inte lika lätt släpar den i backen eller kliver på den :p annars skulle det säkert räcka med pälsglans i svansen.
Fick f ö höra i helgen att man flätar svansen på westernhästarna för att de i t ex reining SKA ha en viss längd på svansen och den inte får vara sliten :eek:

Skulle det vara svårare att fläta en tjock svans menar du? Jag tycker snarare tvärt om. Jag flätar min hästs svans i tre flätor. Den första gör jag inbakad vid svansroten (inte för hård). Sen delar jag resterande svans i två, och flätar två flätor till.
Fast jag vet inte om den blir mindre nött. När jag reder ut dem sen brukar halva svansen sitta i borsten tycker jag. Och då dränker jag in svansen i pälsglans för att det inte ska bli tovigt.
Men det sparar jobb, för man slipper ta bort all torkad lera och skit, som ALLTID samlas i den utsläppta svansen.

Tack för tips! :idea:
Får nog öva lite för inbakade flätor var det väl sisådär 15 år sen jag testade sist.

Hästpyjamas.? ;)

Jag tänkte faktiskt på det precis efter att jag postat. Att jag ju satte på honom en sån där fin slinkyhuva som täcker huvud och hals när jag transporterade honom. Den skulle ju göra sitt jobb även över natten. Inte för att hästarna blir så vackra med den på... *s*

Angående svansen så flätar jag den alltid så här års när det är lerigt och blött, i övrigt brukar jag låta den vara utsläppt. Jag knyter också upp svansen när jag rider i blötan för att inte slita på den i onödan.

Manen har jag oftast utsläppt, jag tycker att flätorna i sig sliter på manen, det lossnar alltid väldigt mycket tagel när man väl flätar om dem. Sen vill jag njuta av hans långa man till vardags och inte bara när vi ska visa upp oss.

Kom på en sak till - jag har en "svanspåse" som jag stoppar i svansen i och knyter fast, det skyddar riktigt bra från lera och grus. Jag flätar om svansen varje gång jag rider och det går alldeles utmärkt utan att tagel släpper.

Senast ändrad:

Vad har du för pälsglans?

Det är stor skillnad på olika märken, jag upplever att ganska få verkligen hjälper som de ska. Carr Day and Martins Mane and Tail är bland de bättre. Just nu har jag en annan, Super Sheen, som är helt makalös, enda kruxet med den är att det i stort sett inte går att fläta manen sen utan att använda rejält med vatten och/eller vax. *s*

Det där med att manen slits med flätor- om man själv tappar sisådär 100 hårstrån per dag, borde det inte vara något liknande för hästarna? :angel: Om man inte vet med sig att de kliar flätorna vill säga...
Upptäckte till min förskräckelse idag att jag nog aldrig kommer kunna göra knoppar i kusens man :crazy: den är VÄLDIGT tunn ungefär bakersta halvan av mankammen, kanske en halvcm tjockt och väldigt glest med man. Men främre halvan är jättetjock! Så att den delar sig åt två håll och ser ut som fullvärdig man på båda sidor! Hua, tur man inte tävlar!

Ska testa fläta svansen någon dag när man har gott om tid!

eftersom jag bor i kina och allting som ar importerat ar jattedyrt och det ar sa svart att hitta saker som ar tillvarkade hara och man kan koppa overallt i europa sa anvander jag balsam for manniskor det funkar super.

eftersom jag bor i kina och allting som ar importerat ar jattedyrt och det ar sa svart att hitta saker som ar tillvarkade hara och man kan koppa overallt i europa sa anvander jag balsam for manniskor det funkar super.

Det brukar jag också göra när det är dags för tvätt. Riktigt behändigt faktiskt! :)

Däremot kompletterar jag helst med glans mellan tvättarna, eftersom jag har den möjligheten.

Det där med att manen slits med flätor- om man själv tappar sisådär 100 hårstrån per dag, borde det inte vara något liknande för hästarna? :angel: Om man inte vet med sig att de kliar flätorna vill säga...

Har tänkt på det också, jag vet faktiskt inte vilket som är bäst i längden...

Jag har planerat att börja tävla i dressyr med våran tinker när han blir äldre och jag har funderat på vad man kan göra åt manen. Han är snart 2,5år och manen räcker redan ner till bogen :crazy: Som tur är så är den inte så tjock... än! Jag får väl göra typ 1000 knoppar eftersom jag tkr både inbakade flätor och fiskenät är fult ;)

Minns inte märket, men det var rätt dyrt. Funkar toppen att reda ut svansen, man ser nästan hur tovorna reder ut sig. men det klart att hår lossnar i alla fall. De håren som skulle lossnat om de gått utan fläta ;)

Jag hade en islandskorsning kat c med tjock burrig man, precis som en isis. Henne provade jag både ardennerfläta och knoppar på. Flätan blev klart snyggast, men håller inte en hel dag på tävling...inte ens en klass. Å vem har lust att fläta om flera ggr på tävlingsplatsen:eek:. Har provat ett ha i både gele o spray och hårnålar. Funkar inte ändå.:smirk:
Jag skulle rösta för knoppar. Gör inga pyttesmå utan ordentliga. Dock får du göra många eftersom manen är lång och de blir ganska stora ändå när du rullar ihop dem. jag fick mellan 35 och 45 på min ponny.
Gör en indakad fläta i luggen och rulla ihop till en knopp. Funkar bra, ser prydligt ut och håller hela dagen.

men fatta vad tjock knopp det blir på pannluggen :eek: värsta knuten som gammla gummor har :o nähedu, här kör man med utsläppt pannlugg iaf ;)

men fatta vad tjock knopp det blir på pannluggen :eek: värsta knuten som gammla gummor har :o nähedu, här kör man med utsläppt pannlugg iaf ;)

Tycker det är väldigt fint med utsläppt pannlugg! :) Behöver ju ändå inte knoppas för att man ska kunna se halsen. Sen är det såklart skillnad om det bara finns några fjun jämfört med en rejäl kalufs :angel:

hm mjo, eller väldigt tunn pannlugg, fast den är lång, då funkar kanske knopp ;) men min hästs man skymmer tyvärr hela halsen på ena sidan :( (förutom i väldigt hög fart då ;)) så på nått sätt får jag sätta upp det.. men vet bara inte hur. Inbakad fläta vill inte sitta kvar, men jag får väl träna ;)

Menade att man inte behöver knoppa pannluggen för att kunna se halsen :p så har hästen fin pannlugg ser jag hellre en utsläppt än knoppad, tycker det ser skumt ut med knopp (särskilt om den blir stor).

Måste öva på flätandet jag också känner jag :angel: får hitta på någon ursäkt för det så man tar sig tid.

Om man vill ha knoppar i en tjock lugg så får man göra flera knoppar över varandra.. Har aldrig provat men det kanske blir snyggt..

Liknande trådar

Hästhantering Var på dressyrtävling i förra veckan och knoppade då manen och pannluggen. När jag skulle ta ut knoppen får hästen fullständigt panik...
Svar
12
· Visningar
2 485
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka