Knoppa eller fläta tjock man?

Sv: Knoppa eller fläta tjock man?

Ja, det skulle man kunna säga, fast egentligen ska all man va i flätan och inget hänga nedanför flätan. Men annars såg det korekt ut

Med lite övning komer det ju bli skitfint :bump:
Gillade mest din helinbakade ardennerfläta! OCH luggen utsläppt ;)
Träna bara på att flätan ligger rakt över mankammen, så kommer ni lätt bli det snyggaste ekipaget :banana:

Jättefint!!! Båda 2!! :love::d

Den understa bilden var nog min favorit!! :d

:bow:

Om du ska "fuska" så rekommenderar jag hårgele! :idea: gillar inte spray eftersom man inte kan styra det lika mycket, försöker undvika att få det i själva hårbottnen (om man kan kalla det så på hästar? :p ) eftersom det känns som att det borde kunna bli irriterat.

Yay för långhårigt! :banana:

jag har en kallblodstravare, med mkt tjock man. skulle aldrig i mitt liv tänka tanken på att försöka knoppa hans man.. :p jag gör en enda lång fläta, inbakad kanske det kallas? tkr det blir riktigt snyggt på honom!

Har ingen ngra tips till en häst med TJOCK man som är kort då?? så pass kort att den inte går att fläta med ardenner fläta??
Går inte att knoppa, möjligtvis på två sidor, någon som vet hur man får dte snyggt??

Frågan är hur ång manen hinner bli innan söndag, då vi ska tävla;)

*kl*

okey, här kommer iaf resultatet :bump:

blev en inbakad fläta med rätt mycket sprey. Luktade fjortisvarning i transporten :rofl:

sorry, ganska suddig bild, kass kamera till inomhusbilder

kan säga så att det blir nog fisknät nästa gång, fast jag tycker det är så fult >_<

haha, då skulle jag nog tröttna ganska fort om jag var tvungen att knoppa hans man. dessutom har han ju så jäkla lång man också.. så det skulle nog inte bli så snyggt. :p

fast nu är det ju så att jag adrlig ens har knoppat hans man :confused:

Ha inte fisknät det är så fult :crazy: då är det bättre att inte ha något, den andra flätan som du har på bilderna ovan är mycket bättre :D

tycker jag med, fy för fisknät, hade det en gång :crazy: men helt nersläppt blir så.. fluff! man ser typ ingenting av halsen knappt :( tänkte att när man flätar så visar man upp hals och nacke, då domaren lättare kan bedömma form och sånt. kanske få blir den där inbakade flätan, men den vill gärna inte hålla sig på platts :cry:

Med lite träning blir det lättare att hålla flätan tight, men det kan ändå vara lite besvärligt att få den att sitta hela dagen.

Tips 1 - blöt hela manen ordentligt innan du flätar

Tips 2 - om det inte hjälper, skaffa hårvax... Helst sådant som är oparfymerat då min häst luktade frisersalong sist jag tävlade... :D

mjo, tränade i en månad före, men tipset om att blöta ner mer ska jag testa nästa gång :) jag tänkte först ha hårgelé i, men hann inte skaffa det, så det blev mous och spray, så du kan tänka hur det luktade fjortisvarning om honom i transporten :D

men hur får man bort hårvax sen? bara genom en vanlig tvättning?

knapplån på sätt och vis;

Är det någon av er med tjockmanade/tjocksvansade hästar som har testat fläta svansen? *går* det?
Tyckte det vore kul att försöka få svansen längre och lite mindre nött genom att fläta, men svansen är tjock, så det lär inte bli någon nätt och fin fläta som på mer ädla hästraser! :p

Och funkar det på manen? Alltså att man flätar för att få manen växa snabbare genom att inte bli lika nött? Sparar ut manen nu från att ha varit stubbad, den är väl 2dm eller så vid det här laget.

Liknande trådar

Hästhantering Var på dressyrtävling i förra veckan och knoppade då manen och pannluggen. När jag skulle ta ut knoppen får hästen fullständigt panik...
Svar
12
· Visningar
2 485
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka