B

B0ll

Häromdagen upptäckte jag några knölar på min häst och börjar fundera på vad detta kan vara, och om det är något att oroa sig över.
Knölarna är ungefär lika stora som puttekulor, och lite hårda. De sitter ungefär 5st i en liten "klump", långt bak på magen ungefär i höjd med virveln.
De kan inte ha uppstått pga skav eller liknande, dock har vissa av dem en liten skorpa.
Proteinutslag var det första jag tänkte, men ett proteinöverskott påverkar ju hela hästen, varför skulle de då vara just där?
Insektsbett är ju också ett alternativ men det är ju fortfarande konstigt att de befinner sig på samma ställe.

Någon som har ettt förslag? :confused:

Sv: Knölar?

det låter som det min häst fick förra sommaren. en liten knuta med en skorpa på.. vet har fortfarande inte kommit på vad det är för något. men hon fick kortison och då försvann dom.

Häromdagen upptäckte jag några knölar på min häst och börjar fundera på vad detta kan vara, och om det är något att oroa sig över.
Knölarna är ungefär lika stora som puttekulor, och lite hårda. De sitter ungefär 5st i en liten "klump", långt bak på magen ungefär i höjd med virveln.
De kan inte ha uppstått pga skav eller liknande, dock har vissa av dem en liten skorpa.
Proteinutslag var det första jag tänkte, men ett proteinöverskott påverkar ju hela hästen, varför skulle de då vara just där?
Insektsbett är ju också ett alternativ men det är ju fortfarande konstigt att de befinner sig på samma ställe.

Någon som har ettt förslag? :confused:

nässelfeber ?? brukar de väl få över hela kroppen men kanske kan få på ett ställe bara ?, proteinknölar är ävl oftast fel namn tkr oftast det brukar vara något de reagerar på som de ätit, lika som med nässelfeber, en alergisk reaktion.

Min häst får bulor av bromsbett. De varierar i storlek, är hårda och går inte bort på LÅNG tid. Jag insåg att det var det det var när jag skaffade täcke till henne. Sedan dess har hon inga knölar. Vid navelvirveln sitter gärna blodsugare tycker jag. Min tolkning: en överkänslighetsreaktion helt enkelt.

Ska vi inte avliva myten om proteinknölar snart ? Det finns inget som heter det och knölarna kommer inte av något protein...som förövrigt inte är 1 sak. Protein består av 20 olika aminosyror. Så då kan man undra, vilket protein handlar det om ??

Min sommarhäst hade en stor knöl kanske 1,2dm bred och den var som mjuk att man kunde ta på den och allt, ägarna sa att det var skavanker p.g.a hans ålder(22år) så det kan det ju alltid vara.

Liknande trådar

Hästvård Ikväll kikade jag lite i hästens mun och upptäckte en knöl på ena sidan som jag inte kan minnas att jag sett förut. Strax ovanför...
Svar
7
· Visningar
2 290
Senast: Liten
·
Hästvård Igår när jag tog in min häst från hagen och började borsta henne upptäckte jag att hon hade en knöl på vänster sida av halsen. Den...
Svar
5
· Visningar
3 053
Senast: Guldaskig
·
M
Utrustning I början av oktober upptäckte jag att min häst hade fått som en stor, ömmande, hårlös böld precis bakom där sadelgjorden ligger. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 414
Senast: mandilutten
·
Hästvård I maj så fick min 2åring en jätteknöl (ungefär som två pingisbollar i diameter) som satt mellan ganascherna fast mer mot den ena. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
11 732
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III