Knölar på ryggraden

N

Notorius

Min pålle har fått knölar på ryggraden, först trodde jag att det var av sadeln, men knölarna är bakom sadelläget, vad kan det vara ?

Sv: Knölar på ryggraden

Du tror inte att det är ryggkotor? :crazy:
(Dum fråga, jag vet, men vet andra som trott att det varit cancerknölar när det var ryggkotor)

Min häst hade så och det berodde på en dålig sadel och dålig ridning. Men vet. sa att det var broskbildningar som alltid skulle finnas kvar.

Men du kanske borde kolla upp det för det är risk att det växer om man inte gör något åt dem. Och de kan göra så hästen får ont i ryggen.. Ring en kiropraktor det fungerade å min.. Lycka till och hör av dig om hur det går!!

Nej det tror jag inte att det är.
Inte cancer heller.
De ligger precis bakom sadelläget, är stora som femkronor och de syns och känns som små bulor när jag känner på dem med handen.

Hej!

:idea: Det kan vara sk protein knölar=hästen får för mkt protein i maten.
Eller så kan det vara inflamerade hårsäckar, av friktion,svett och smuts.Allergi mot tvättmedel,små sår av skitig vojlock(ex grus eller sand korn som skavit)Sadeln ligger inte still på hästen=friktion.Vojlocken knölar sig.Muskel knutor?

Tvätt med svag jodlösning alternativt mild tvål och vatten efter ridtur.

Lycka till

Han får till mat;
1 kg hippo Basic (½kg morron och kväll)
200 g protein (100 g morron & kväll)

Just nu rids han inte varje dag. Men vi ska åka upp med honom till en sadelutprovare så vi kan se ifall sadeln ligger fel.

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 477
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 898
Senast: super
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar