Knölar mitt på ryggen

Puppan

Trådstartare
Min häst har börjat få små knölar mitt på ryggraden efter ridning.
Det kan vara 1-4 st från någon cm till två-tre cm i diameter och de försvinner till dagen efter, men dyker upp igen - inte alltid på samma ställe - efter man ridit med dressyrradeln.

Sadeln ligger INTE på ryggraden på något sätt, jag har kollat det noga.

Vad är det som orsakar dessa knölar?
Har försökt rida med renskinn under sadeln och då blir det inte knölar, men då sitter å andra sidan inte sadeln bra så den åker fram.

Inser att jag kanske måste byta den ändå, men hur och varför bildas knölarna just på ryggraden och inte där sadeln faktiskt ligger an mot ryggen?? :confused:

Nån som har en teori?

Sv: Knölar mitt på ryggen

Hej. Har du kollat hur sadeln ligger på ryggen under arbetet? Det är ganska stor skillnad mellan vad man ser på stallgången eller när hästen står still jämfört med hur sadeln ligger an under ryttare, i olika gångarter.

Din sadeln kan ha en dålig bom (fjädrar för mycket) som gör att sadeltunneln plattas ut så ryggraden får kontakt. Det borde göra ont på din häst så du borde ha problem i arbetet. Din sadel kan glida snett så att tunneln inte längre är mitt över ryggraden. Det kan vara knölar och ojämnheter i stoppningen som ger tryck.

Om problemet alltid kommer efter ridning i en viss sadel och inte kommer när du har renskinnet så tycker jag det är ganska "bevisat" att du måste leta efter orsaken i sadeln och hur den ligger an mot ryggen. Du skriver inte var på ryggen problemet finns, om det också finns andra ryggproblem t ex dålig muskulatur eller dålig ryggaktivitet i arbetet. Skriv gärna mer, så ska jag försöka hjälpa.

mvh
Lejonelle

har också haft liknande problem... :confused: och det har han fått av alla sadlar jag ridit i... förutom den han hade innan jag köpte honom, satt helt slickad längs ryggen..tvi så hemskt det var att se :eek: aningen för bred kanske :crazy: fast dom knölarna dök upp ibland bara, inte efter varje ridtur... inget ömmande i dom eller nåt så det tyckte jag va lite skumt.. va ett tag sen nu men vad jag minns va dom mjuka.. eller dom va iaf tvärtom vad man förväntat sig :confused: (bra minne :eek: ) fast nu har jag sålt sadeln och inga mer problem, rider barbacka för tillfället :banana:

Som du beskriver det verkar det vara sadelknutor.
Uppkommer efter ridning, bara med en viss sadel, :angel:

Se om stoppningen i sadeln, kan vara knölig?
Sadeln rör sig på ryggen vare sig du vill det eller inte, och speciellt vid böjningar, när den kan kana över mot ryggraden kan då de problem du beskriver uppstå.

Uppkommer dessa knutor inte med en annan sadel, så kan du gott skylla på sadeln som huvudorsak, och få den utvärderad av en sadelmakare. Om denna anser att sadeln är ok och inte är knölig eller trång, så bör du starkt överväga att byta sadel, om du vill bli av med knölarna.

Mer info:

Det är en Wintec dressyr med utbytbart koppjärn. Inte cairmodellen, utan den innan, med ullstoppning. Har hört att wintecs bommar kan vara för fjädrande, men vi har en wintec hoppsadel (dock cair) som inte ger några knutor.

Sadeltunneln är rätt rejäl, och jag är ingen tungviktare så jag har svårt att tänka mig att den på något sätt skulle kunna nå ända ner till ryggraden när jag sitter i sadeln.

Att vojlocken kan ligga på, det är en möjlighet, kan inte svära på att den alltid ligger fri inuti sadeltunneln, utan den kan nog tänkas ligga an mot ryggen.

Knölarna kommer på själva ryggdelen, alltså nedanför manken, men innan länden, mest på främre halvan av det området, men ibland längre bak.
Hästen reagerar inte när man trycker direkt på knutorna, men jag tycker att hon blir mer spänd i ridningen i stort. Kan vara inbillning, men det borde väl kännas på något sätt eftersom hennes kropp reagerar med att bilda knutor.

Först trodde jag att de hade något att göra med pälsfällning/-sättning för det är då de började dyka upp, nu har hon väl fällt och satt päls klart så den förklaringen håller inte längre.

Inser att jag måste byta sadel ändå, men jag var mest nyfiken på hur i hela världen det kan dyka upp knutor på sådana ställen som sadeln faktiskt inte ligger an på. Skulle förstått om det var i sadelstaden, men mitt på ryggraden..??

Min häst blev också svullen mitt på ryggraden efter ridning, förklaringen jag fick då var att svullnaden uppkommer där den får plats. Även om trycket var vid sidan om ryggraden, dvs under bossan på sadeln, så uppkom svullnaden på ryggraden för att sadeltunneln ger utrymme för den.
Om det stämmer kan jag tyvärr ej svara på, men det är en teori.

Ett förslag, förutom att använda renskinn, är att använda gel pad.De är ju också bra på att fördela trycket, och är ju inte lika hala som renskinn. Det är nog en bra idée att använda något tills dess att du byter sadel eller kontrollerar sadeln, som du sa så bör hon ju känna av det eftersom hennes kropp reagerar.

Intressant... PRECIS som på min nya häst, hade första månaden min andra hästs sadel på henne.- EN WINTEC CAIR HOPP. Hon fick en knöl mitt på ryggraden varje gång jag ridit i den, som fölrsvann efter nån timme. Den sadeln låg inte bra på hästen (lättade bak) och nu har jag köpt en ´prestige åt henne... Tyckte oxå att det var skitkonstig med en knöl mitt på ryggraden, för sadeln har ju bred kanal & ligger inte alls an där???!!! Har dock en wintec cair dressyr oxå, som ligger bra på denna hästen, den får hon inte knölar av...
Nu efter sadelbytet har hon aldrig haft några ´knölar...
Så det är nog bara att byta sadel, men jag är ju fortfarande lite orolig att det är nåt fel på wintec hoppsadeln. (använder den ju till min andra pålle :confused: )

MVH /Erica

Jag hade så på en häst. Byte av sadel (det tog många försök med sadlar som såg ut att passa innan vi hittade en som verkligen passade) gjorde susen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst får ibland små bulor på ryggraden efter ridning. Inte alltid. Bara ibland. Precis nedanför manken. Dom ömmar inte och...
Svar
11
· Visningar
1 991
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 566
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)... 2
Svar
27
· Visningar
4 561
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka