knölar av kraft, och bra seniorfoder!

B

Big_lady_zola

Först och främst undrar jag om detta kan stämma. Min häst på 19år har gått på Kraft Rehab nu i snart 2,5år, när vi började med kraften så fick hon en knöl mellan skinkorna. Dessa knölar har kommit och gått (blir max lika stor som en golfboll, sen blir dem mindre) Dessa knölar har även spridit sig, så nu finns dem under frambena (armhålan) och en bredvid nosryggen, vi har kollat med Vet, och han visste inte vad det var, och han trodde det var ofarligt eftersom hon INTE har ont utav dem.
Nu när damen går på sommarbete så har vi slutat med kraften eftersom hon ej behöver den, och nu börjar knölarna försvinna, så nu är frågan kan det ha varit Kraften som gett dessa knölar??

Och nu till nästa fundering, fall det nu är kraften så vill vi ju förståss inte ha kvar den, vet ni några bra seniorfoder? (utan havre, hästen ifråga tål det inte).
Hästen har även väldigt lätt att bli mager (oavsett fri tillgång till hö).

Om ni har frågor kring detta så ställ på, tacksam för svar! :)

Sv: knölar av kraft, och bra seniorfoder!

Min gammelhäst fick en gröt av betfor, vetekli och soja för att hålla hullet (och levde mycket bra på det i många år). Om du börjar med betfor och vetekli t ex först. Då märker du om det är något av dessa som ger knölarna och kan ta bort det fodret och lätt byta till något annat. Håll koll på Ca/P-kvoten när du ger vetekli bara eftersom vetekli innehåller mycket fosfor. Det svåra med färdiga foderblandningar kan ju vara att man inte vet vad hästen reagerar på. Blir lite lättare med separata fodermedel:idea:

Sv: knölar av kraft, och bra seniorfoder!

finns ristillskott som är pelleterat, mkt bra för hullet! Du kan även ge dodson & horells Barley Rings, bla, också något man ger för viktökningen...

Har själv en gammal häst som är 37 år , stor häst, och han får slobbermash gröt 2ggr per dag med tillskott av olja ( 1 dl per måltid) , barley rings , rice tillskott ( har inte namnet i huvudet men kan gå ut i stallet och kolla om du vill) och build up från dodson & horell samt några deciliter muskel från krafft...

Allt blandar jag i en hink och slår varmt vatten på och låter stå i ca 1 timme innan jag serverar.. så blir det som en gröt och den blandningen ÄLSKAR han!

Har för övrigt fri tillgång på ensilage...

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur