Knöl vid tårkanalen.. vad är det?

josefinefreed

Trådstartare
Min häst har sedan en tid (månader) tillbaka haft en knöl alldeles vid tårkanalen. Först trodde jag att det var en vagel, men då den inte gått bort så är det nog inte en sån.. Har funderat på cancer med, men cancer växer ju fort, och denhär knölen har varken växt eller förminskats..
Hon lider inte alls, hon har inte ont elr något, det som är är att det kan rinna lite då och då bara, men inget hon störs av.

Vad kan det vara??

Sv: Knöl vid tårkanalen.. vad är det?

Min gamla Loppa hade en liten knöl vid tårkanalen. En dag började den växa med mycket hög hastighet och efter två veckor så täckte den hela ögat. Så när hon var 23 år så togs ögat bort...Hon hade första besväret av knölen som 11-åring. Nu är hon 26 år :love:

Veterinärerna resonerade som så, att så länge hon inte stördes av knölen så skulle vi inte åtgärda den.

Du kan söka på Loppan här på forumet så går det nog hitta bilder och utförligare beskrivning.

Ja, jag såg ett inlägg av dig i någon cancer-tråd här, har dock inte sett nåra bilder :/ Åh jag hoppas inte Bellie fått cancer..

Bild kmr här:

gat.jpg

Nu blir jag rädd.. :(

Var inte det, så länge den är stilla i växten så kan du vara lugn. Det är dumt att ta en biopsi för det kan reta tumören om den är av "farlig" typ.

När de tagit bort ögat på Loppis så fick hon en ganska stor knöl under örat, biopsi togs på den och skivepitelcancer konstaterades. De gjorde inget åt den utan resonerade att så länge hon inte störs av den så kan hon leva. Detta var snart fyra år sen och knölen har faktiskt gått bort. Så även om det blir konstaterat cancer så behöver det inte vara kört för det!

Okej.. Tack för svaret. :) Men, om det inte är en cancerknöl min häst var, vad finns det för andra möjligheter?

Jag tycker att du ska låta en weterinär titta på det. En biopsi kan ju tyckas onödig då det förmodligen är lika lätt att ta bort hela knölen. Man kan ta ett lite enklare test med en kanyl och kolla på cellerna också.

Jag tycker inte att du ska låta det wara eftersom den bliwit så här stor på kort tid. Låt en wet kolla och göra den bedömningen!

Lycka till!

Okej, tycker du att jag ska ta in henne till klinik eller går det lika bra med distriktare? Jag tänkte på vad som kan behöva göras..

Den bara satt där en dag, så den har varken växt eller förminskats.

Men vad kan det vara om inte cancer, tror du?

Tack för svaret. :)

En snäll tumör. Kan från början ha warit ngn liten skada eller infektion som kapslats in.

Klinik! De kanske skickar hem dig o rycker på a[ks]larna men det är ändå bättre att kolla upp!

Okej, så antingen en snäll eller en elak tumör? Det finns inga andra alternativ?

Då blir det klinik, men vadå, om dom skickar hem mig, ska jag nöja mig med det då?? ;o

Men cancer, kan det komma utav något som varit en skada eller infektion? Eller missuppfattade jag dig där?

Jag har fått tid på kliniken 18.00 på onsdag. Skönt att det gick fort.. Hatar att gå och oroa mig.

Jag ringde även en annan klinik, och hon sa att det var bäst att jag åkte till ATG (där dom har röntgen) ifall att det skulle höra ihop med skelettet.. Tantester: Vad kan det vara om knölen hör ihop med skelettet? ;o

Okej, så antingen en snäll eller en elak tumör? Det finns inga andra alternativ?

Jag har sett ett par liknande knölar orsakade av habronema (magmask), men det är väl inte den troligaste diagnosen direkt...

De var dock även lite svullna i resten av ögonlocket.

Senast ändrad:

Hm, okej.. Träckprov är gjort och hon är avmaskadx2 då hon hade rätt mkt mask (blod tror jag, det vanligaste iaf), men du kanske menar en annan slags mask?

Habronema är inte den vanliga blodmasken, men jag tror att ivermektin är verksamt även mot denna.

Dock, som sagt är det inte vanligt och de jag sett har haft mer eller mindre konjunktivit med svullnad och rinnande ögon.

Lycka till hos veterinären!

*kl*

Vi var ju hos vet. i onsdags.. Och där vart hon lokalbedövad och fick lugnande, därefter skulle veterinären göra en finnålspunktion för att få ut celler och skicka ner till Uppsala. Men efter ett antal försök så fick vi ge upp, hon fick inte ut annat än blod, Bellie slog med huvudet upp och ner och hon var nära på att bli stucken i ögat ett antal ggr. Så veterinären tog bilder och skulle skicka ner till Uppsala för att se vad dom hade att säga.

Det första veterinären nämnde var tumör, eller en böld.. Men man vet ju inte.

Sen så funderar jag, är det värt allt det innebär att ta bort knölen, när Bellie inte ens lider utav den?? På veterinären så lät det som att den inte satt på spec. bra ställe då tårkanalen ligger alldeles där och att man absolut inte vill skada den på något vis.

Om knölen inte växer, utan stannar som den gör, är det lungt då? Eller kan det blir värre utan att man märker av det?

Jag behöver råd av er nu.. Vad hade ni gjort?? Behöver få höra åsikter från andra än just min egen vet..

WIHOOOOO! :D Jag har ju gått och funderat hela dagen på om det verkligen är värt att operera bort Bellans knöl, med tanke på riskerna med operationen, och att hon faktist inte ens lider av knölen på något vis. Jag kom fram till att jag till 99% säkerhet skulle avstå ifrån operation om det vart aktuellt, och nu har jag fått det bekräftat :D:D:D Veterinären ringde nyss och sa att kirurgen samt de i Uppsala tittat på bilderna och alla tycker att jag bara ska hålla koll på den, att det är onödigt att börja skära i den. Hon nämnde att det kunde vara talgkörtel-???(inflammation?) som man inte gör någonting åt. Men börjar den växa är det ganska säkert cancer, och då får jag återkomma.

Tack gode gud!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 767
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar