knöl vid sadelgjorden

M

mandilutten

I början av oktober upptäckte jag att min häst hade fått som en stor, ömmande, hårlös böld precis bakom där sadelgjorden ligger. Jag hade tränat för instruktör dagen innan och ridit lite hårdare än vanligt. Svampade och borstade av henne ordentligt efteråt så det inte låg kvar gammalt svett. Bölden minskade till en liten kula. Ungefär så stor som en ärta. Hon får väldigt lätt skav av sadelgjorden då hon får så kallade "arabveck" (sadelgjordentrycker ihop huden som veckar sig och gnids mot varandra) och brukar ha lite små skav men aldrig som detta. I början försökte jag klämma ur kulan varje dag och tvätta med jod men insåg snart att av detta blev det inte bättre. Så nu har jag låtit den vara i snart en månad och bara ridit barbacka. Trots detta försvinner den inte. Huden runt knölen har tagit en annan färg en hennes övriga hudfärg och ser nästan svart ut. Ungefär som färgen på en blodblåsa. Nu är min fråga till er om ni har någon idé om vad jag kan göra? Tacksam för svar!

Sv: knöl vid sadelgjorden

Hej!
Min häst har också haft problem med knölar vid sadelgjorden och jag smörjer då dagligen under en period med Hirudoid som är en salva för åderbrock som finns på apoteket. Då brukar knölen gå tillbaka vare sig den är vätske- eller blodfylld.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Ikväll kikade jag lite i hästens mun och upptäckte en knöl på ena sidan som jag inte kan minnas att jag sett förut. Strax ovanför...
Svar
7
· Visningar
2 287
Senast: Liten
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 389
Senast: Corax
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Kropp & Själ Hejsan! Nu har jag i snart en vecka haft en (vad jag tror att det är) svullen lymfkörtel, men bara på ena sidan av halsen. Annars är...
Svar
7
· Visningar
2 052
Senast: Tropic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka