knöl på ben, hård och stor som en pingisboll.

ADgames

Trådstartare
Hej
Min häst hade förra sommaren fått en knöl på benet som sedan efter sommaren försvann.
Nu har knölen kommit tillbaks och är hård och stor som en pingisboll.
Hästen visar inga tecken på ömhet eller någon värme.
Vet någon vad detta kan vara? Länk till en bild finns,
http://www.ladda-upp.se/bilder/gnixloqchwnyvy/
Det är hästens högra framben och det är på utsidan av benet.
Hör gärna av er
Tack

knölen hann försvinna så vi ringde aldrig veterinären.

vi tror inte det är en galla då den är mycket hårdare än typisk galla.
knölen är stenhård som ett ben.

några mer förslag?

knölen hann försvinna så vi ringde aldrig veterinären.

vi tror inte det är en galla då den är mycket hårdare än typisk galla.
knölen är stenhård som ett ben.

några mer förslag?

En galla kan iofs kännas så hård.
Men det är ju helt klart ett läge att ringa ut vet. Ingen kommer på nätet kunna gissa utan en veterinär behöver känna och klämma och avgöra. Särskilt om den halva sommaren förra året hade samma sak som nu kommit tillbaka.

Tack för tipset, vad gör veterinären mot detta tro? Om det nu är gala.

Vad veterinären gör beror ju på vad det är, och det gäller även gallor. En galla är ett symptom, så då måste man lista ut vad som orsakar den. Kan vara allt från enbart ett skönhetsfel till tecken på underliggande rejäl skada. Generellt så hårda gallor är "värre" än mjuka, och en enkelsidig galla "värre" än en dubbelsidig. Så är det en galla så är tex ett böjprov klart indikerat för att se om det finns en ledhälta.

tack för svaret, får hoppas på att de är nått lindrigt och inget allvarligt

Jag hade definitivt velat veta vad en så stor hård knöl är, då den sitter på ett tråkigt ställe dessutom. Jag hade gjort en enkel koll på klinik .dvs slagit en röntgenplåt och/eller ett ultraljud beroende på vad veterinären aviserar lämpligt .
Jag hade varit orolig för att det förra sommaren kan ha varit en "galla" då den försvann sen, men nu skulle kunna misstänkas vara en pålagring/överben då den är så stor och sitter vid kotleden utifrån vad fotot antyder ?

Sitter denna knöl på ett framknä? Tycker det ser ut som ett bakben, får liksom inte ihop det. Och att den sitter på spetsen av handleden, mycke förvirrande.

Sitter denna knöl på ett framknä? Tycker det ser ut som ett bakben, får liksom inte ihop det. Och att den sitter på spetsen av handleden, mycke förvirrande.

Nej som redovisat och utifrån bilden så sitter den på utsidan av frambenet , - över kotan vad jag kan bedöma utifrån bilden som inte är så lätt , så jag bedömer bilden i kombo med TS redovisning som känns korrekt utifrån det som kan utrönas diffust på fotot , och svarar utifrån det och allmänt utifrån beskrivningen från TS .

Hur får du ihop bilden med knän öht ? även om det är en dålig bild att visa själva svullnaden så är det väl glasklart att det inte är några knän involverade vare sig fram eller bak ? :( :)

Senast ändrad:
Nej som redovisat och utifrån bilden så sitter den på utsidan av frambenet , - över kotan vad jag kan bedöma utifrån bilden som inte är så lätt , så jag bedömer bilden i kombo med TS redovisning som känns korrekt utifrån det som kan utrönas diffust på fotot , och svarar utifrån det och allmänt utifrån beskrivningen från TS .

Hur får du ihop bilden med knän öht ? även om det är en dålig bild att visa själva svullnaden så är det väl glasklart att det inte är några knän involverade vare sig fram eller bak ? :( :)
Nä jag får inte in knä här utan snarare hasen, skulle ha utgått ifrån piphas på denna bild. Därav mina funderingar.

Nä jag får inte in knä här utan snarare hasen, skulle ha utgått ifrån piphas på denna bild. Därav mina funderingar.

Fast bilden är solklart på en kota ju - och man ser knölen på bilden. Även om vinkeln gör att man inte kan se så bra vilka strukturer den ser ut att sitta i och utbredningen.

Skulle det vara hasen skulle hästen ha världens kortaste skenben med tanke på att den har boots på sig och då skulle jag vara jäkligt oroad av helt andra skäl.
Ja man kan ju ha boots i bak också, har haft det på min häst under en period.

Hej
Då var vi klara med besöket och det visade sig vara en godartad cysta, inga ingrepp eller röntgenplåtar behövdes. De hade fått in ett liknande fall nyligen. Detta var i Kungsbacka och som vanligt första klass service och bemötande. Tack för alla gissningar och förslag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 484
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 217
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 157
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama