Knöl på baken

T

tant agda

tog av täcket och upptäckte till min stora förvåning en konstig knöl på min pålles bak. knölen är stor som ett äpple ungefär och sitter på vä sida ca 20 cm under höftbensknölen....lite svårt å förklara.... den är mjuk, känns som den är vätskefylld. den är inte speciellt varm och han ömmar inte och har varit precis som vanligt å rida på.
tycker att detta är väldigt konstigt, och alla man frågar tycker detsamma.....någon som har någon idé om vad det kan vara? antagligen har han väl fått en smäll ute i hagen. någon som råkat ut för ngt liknande?

Sv: Knöl på baken

Låter som en böld, tycker jag.
Har aldrig haft det på nån häst, men på kor och grisar så brukar man vänta tills den går hål av sig själv, eller eventuellt tömma den med ett stick med en skalpell.

Går din häst med andra hästar? Den kan ha blivit biten.. fått sig en böld av det?!
Hoppas att det inte är något allvarligt!

min katt blev biten och hon fick en böld på sidan. Hon var inte öm och bölden var inte varm, efter ca 1 vecka sprack den, vi tvättade rent det lilla såret som blev sen har det inte varit något mer.
Jag vet inte om det är samma sak med hästar men så stor skillnad kan det ju inte vara :smirk:
Om den inte ömmar skulle jag nog bara avakta ett tag, och om den inte ger sig kan du ju kontakta veterinär för säkerhet.

Colombia_Girl skrev:
Går din häst med andra hästar? Den kan ha blivit biten.. fått sig en böld av det?!
Hoppas att det inte är något allvarligt!
japp de gör han, så man blir ju inte förvånad när de har bitit sönder varann (och täckena)....men denna knölen gör mig en aning konfunderad...

min häst hade en sån knöl och vi tyckte den var jätte mysko, men den gick bort av sig självt efter några dagar, det är nog bara å avvakta...

En häst i mitt förra stall fick en sån knöl av att hon gick omkull på isgatan...
Den försvann efter ett tag :)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Ikväll kikade jag lite i hästens mun och upptäckte en knöl på ena sidan som jag inte kan minnas att jag sett förut. Strax ovanför...
Svar
7
· Visningar
2 290
Senast: Liten
·
Hundhälsa Hej min hund slog sig för ca 7 veckor sedan och efter det hade hänt så märkte jag en svullnad framme på bröstet mellan bröstbenet och...
Svar
16
· Visningar
5 672
Senast: Friiiiiida
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka